ან­ტარ­ქტი­დის ყვე­ლა­ზე დიდი ფა­რუ­ლი ტბა წყლის გარ­და, სხვა სა­ი­დუმ­ლო­ე­ბებ­საც ინა­ხავს. მისი უძ­რა­ო­ბა შე­საძ­ლოა ტყუ­ი­ლი აღ­მოჩ­ნდეს და სა­ხი­ფა­თოდ დრო­ე­ბი­თიც კი იყოს.

მეც­ნი­ე­რებ­მა ან­ტარ­ქტი­დის უზარ­მა­ზა­რი ყი­ნუ­ლის სა­ფა­რის ქვეშ 85 აქამ­დე უც­ნო­ბი ტბა აღ­მო­ა­ჩი­ნეს. ტბე­ბი ევ­რო­პის კოს­მო­სუ­რი სა­ა­გენ­ტოს თა­ნამ­გზავ­რი­დან მი­ღე­ბუ­ლი ათწ­ლი­ა­ნი მო­ნა­ცე­მე­ბის დახ­მა­რე­ბით და­ა­ფიქ­სი­რეს. ეს აღ­მო­ჩე­ნა მნიშ­ვნე­ლოვ­ნად აფარ­თო­ებს ჩვენს ცოდ­ნას ან­ტარ­ქტი­დის ფა­რუ­ლი წყლე­ბის შე­სა­ხებ და ცნო­ბი­ლი ტბე­ბის სა­ერ­თო რა­ო­დე­ნო­ბას 231-მდე ზრდის.

ფა­რუ­ლი წყლის ქსე­ლი, რო­მე­ლიც მყინ­ვა­რებს აყა­ლი­ბებს

ამ ტბე­ბის უმე­ტე­სო­ბა დი­ნა­მი­კუ­რია. ისი­ნი პე­რი­ო­დუ­ლად იც­ლე­ბა და ივ­სე­ბა, რაც ყი­ნუ­ლის ზე­და­პი­რის სი­მაღ­ლის უმ­ნიშ­ვნე­ლო, მაგ­რამ შე­სამ­ჩნევ ცვლი­ლე­ბებს იწ­ვევს. ამ ცვლი­ლე­ბე­ბის თვალ­ყუ­რის დევ­ნე­ბა თა­ნამ­გზავ­რე­ბის მეშ­ვე­ო­ბით უპ­რე­ცე­დენ­ტო სი­ზუს­ტით გახ­და შე­საძ­ლე­ბე­ლი.

ტბე­ბი დე­და­მი­წის ზე­და­პი­რი­დან რამ­დე­ნი­მე კი­ლო­მეტ­რის სიღ­რმე­ზე მდე­ბა­რე­ობს და მი­წის სით­ბოს შე­დე­გად ყა­ლიბ­დე­ბა. გამ­დნა­რი წყა­ლი ყი­ნუ­ლის ქვეშ ხა­ხუნს ამ­ცი­რებს, რაც ყი­ნულს ოკე­ა­ნის­კენ უფრო მარ­ტი­ვად სრი­ა­ლის სა­შუ­ა­ლე­ბას აძ­ლევს.

თა­ნამ­გზავ­რე­ბი ყი­ნუ­ლის მოძ­რა­ო­ბას აფიქ­სი­რე­ბენ

თა­ნამ­გზავ­რი­დან მი­ღე­ბუ­ლი მო­ნა­ცე­მე­ბის სა­შუ­ა­ლე­ბით, მკვლევ­რებ­მა 2010-დან 2020 წლამ­დე ყი­ნუ­ლის ზე­და­პი­რის სი­მაღ­ლის უმ­ნიშ­ვნე­ლო ცვა­ლე­ბა­დო­ბა შე­ის­წავ­ლეს, რა­მაც ტბე­ბის არ­სე­ბო­ბა გა­მო­ავ­ლი­ნა. ეს ცვლი­ლე­ბე­ბი, რომ­ლე­ბიც ხში­რად მხო­ლოდ რამ­დე­ნი­მე სან­ტი­მეტ­რი იყო, მი­ა­ნიშ­ნებ­და, თუ სად გროვ­დე­ბო­და და შემ­დეგ იც­ლე­ბო­და წყა­ლი ასე ღრმად.

ამ აღ­მო­ჩე­ნამ­დე მეც­ნი­ე­რე­ბი მთელ მსოფ­ლი­ო­ში ტბე­ბის შევ­სე­ბი­სა და დაც­ლის მხო­ლოდ 36 სრულ ციკლს აკ­ვირ­დე­ბოდ­ნენ. ახლა კი ეს რი­ცხვი 48-მდე გა­ი­ზარ­და. კვლე­ვამ ასე­ვე გა­მო­ავ­ლი­ნა ურ­თი­ერ­თდა­კავ­ში­რე­ბუ­ლი ტბე­ბის აქამ­დე უც­ნო­ბი ქსე­ლი, რაც ყი­ნუ­ლის ქვეშ მოქ­მე­დი რთუ­ლი სად­რე­ნა­ჟე სის­ტე­მე­ბის არ­სე­ბო­ბა­ზე მი­ა­ნიშ­ნებს.

ვოს­ტო­კის ტბა სა­ი­დუმ­ლო­ე­ბას ინა­ხავს

მი­უ­ხე­და­ვად იმი­სა, რომ ახა­ლი ტბე­ბის უმე­ტე­სო­ბა შე­და­რე­ბით მცი­რეა, კვლე­ვა ახალ ინ­ფორ­მა­ცი­ას იძ­ლე­ვა უფრო დიდი ტბე­ბის, მა­გა­ლი­თად, ვოს­ტო­კის ტბის პო­ტენ­ცი­უ­რი ქცე­ვის შე­სა­ხებ. ეს ტბა, რო­მე­ლიც თით­ქმის 4 კი­ლო­მეტ­რის სის­ქის ყი­ნუ­ლის ქვეშ არის და­ფა­რუ­ლი, სტა­ბი­ლუ­რად ით­ვლე­ბა, მაგ­რამ მეც­ნი­ე­რე­ბი ამ­ბო­ბენ, რომ თუ ის ოდეს­მე დაც­ლას და­ი­წყებს, ამან შე­იძ­ლე­ბა გა­მო­იწ­ვი­ოს მსოფ­ლიო ოკე­ა­ნის დი­ნე­ბე­ბის შეც­ვლა და ზღვის დო­ნის კა­ტას­ტრო­ფუ­ლი აწე­ვა, რაც სა­ნა­პი­რო ქა­ლა­ქებს დიდ საფრ­თხეს შე­უქ­მნის.

კრი­ტი­კუ­ლი ხარ­ვე­ზის შევ­სე­ბა კლი­მა­ტის პროგ­ნო­ზი­რე­ბა­ში

ეს კვლე­ვა ზღვის დო­ნის მო­მა­ვა­ლი მა­ტე­ბის პროგ­ნო­ზი­რე­ბის გა­სა­უმ­ჯო­ბე­სებ­ლად ძალ­ზე მნიშ­ვნე­ლო­ვა­ნია, გან­სა­კუთ­რე­ბით იმის ფონ­ზე, რომ გამ­დნა­რი წყა­ლი ან­ტარ­ქტი­დის ყი­ნუ­ლის მოძ­რა­ო­ბა­ზე გავ­ლე­ნას გა­ნაგ­რძობს. მეც­ნი­ე­რე­ბი ამ­ბო­ბენ, რომ გა­ყი­ნუ­ლი კონ­ტი­ნენ­ტის ყი­ნულ­ქვე­შა წყლე­ბი ბევ­რად უფრო დი­ნა­მი­კუ­რია, ვიდ­რე ადრე ეგო­ნათ, რაც დაკ­ვირ­ვე­ბის გაგ­რძე­ლე­ბას აუ­ცი­ლე­ბელს ხდის.

ეს აღ­მო­ჩე­ნე­ბი გვაძ­ლევს იმის გა­გე­ბის სა­შუ­ა­ლე­ბას, თუ რა მე­ქა­ნიზ­მე­ბი მოქ­მე­დებს ყი­ნუ­ლის ქვეშ და რა გავ­ლე­ნა შე­იძ­ლე­ბა ჰქონ­დეს ამას დე­და­მი­წის კლი­მატ­სა და ჩვენს მო­მა­ვალ­ზე.

წყა­რო: ambebi.ge