უახლესი ოფიციალური მონაცემებით, ევროკავშირის ჩქაროსნული სარკინიგზო ქსელი ათწლეულში თითქმის გაორმაგდა. 

ევროსტატის მონაცემებით, 2023 წელს, ხაზების სიგრძე, რომელსაც შეეძლო მატარებლების გადაყვანა 250 კმ/სთ ან მეტი სიჩქარით, კონტინენტზე 8556 კმ იყო. ეს მეტია, ვიდრე 2013 წელს, როდესაც მათი რაოდენობა იყო 5812.

თუმცა, ამ ხნის განმავლობაში ბლოკის სარკინიგზო ქსელის მთლიანი სიგრძე 1,3%-ით შემცირდა, რაც 2023 წელს მხოლოდ 200 947 კმ-ს შეადგენდა. „ევროპა საკმარისად სწრაფად არ აახლებს რკინიგზას“, აფრთხილებს კარლოს რიკო, სარკინიგზო პოლიტიკის ოფიცერი, ტრანსპორტისა და გარემოს დაცვის კამპანიის ჯგუფში Transport & Environment  (T&E).

მიუხედავად იმისა, რომ სარკინიგზო ხაზები ევროპის მწვანე ტრანსპორტზე გადასვლის ხერხემალია, ბოლო მონაცემები აჩვენებს არათანაბარ პროგრესს.

რომელ ევროპულ ქვეყანას აქვს სარკინიგზო ხაზების ყველაზე მაღალი სიმჭიდროვე?

ჩეხეთს აქვს ყველაზე მაღალი სიმკვრივის სარკინიგზო ქსელი ევროპაში, 123,2 მეტრი სარკინიგზო ხაზით კვადრატულ კილომეტრზე. მისი თითქმის ყველა ხაზი აშენდა მეცხრამეტე საუკუნიდან მოყოლებული მონარქიის მეფობის დროს, ამბობს ეროვნული რკინიგზის მენეჯერი Správa železnicand და აიღო კომუნისტურმა რეჟიმმა, რომელიც სარკინიგზო ტრანსპორტის უპირატესობას ანიჭებდა გზებზე.

მას მოსდევს ბელგია (119,2 მ/კმ²), გერმანია (109,5 მ/კმ²) და ლუქსემბურგი (104,8 მ/კმ²).

როგორც ევროსტატის ანალიტიკოსები აღნიშნავენ, სარკინიგზო ქსელების ყველაზე მაღალი სიმკვრივის მქონე ქვეყნები განლაგებულია ჩრდილოეთ ევროპის ცენტრში, რაც ასახავს როგორც მათ მაღალ მოსახლეობის სიმჭიდროვეს, ასევე სატვირთო ტრანსპორტის შედარებით მაღალ მოცულობას.

სპექტრის მეორე ბოლოში სარკინიგზო ქსელის ყველაზე დაბალი სიმჭიდროვე დაფიქსირდა საბერძნეთში (14.0 მ/კმ²) და ფინეთში (19.4 მ/კმ²) - რომელსაც აქვს მოსახლეობის ყველაზე დაბალი სიმჭიდროვე ევროკავშირში.

სიის ბოლო ადგილს იკავებს შვედეთი (26,8 მ/კმ²), ესტონეთი (27,2 მ/კმ²), პორტუგალია (27,8 მ/კმ²), ლატვია (28,9 მ/კმ²) და ირლანდია (29,8 მ/კმ²).

რამდენად მნიშვნელოვანია სარკინიგზო ქსელის სიმჭიდროვე?

რკინიგზის მაღალი სიმკვრივე ჩვეულებრივ ითარგმნება რკინიგზის უფრო მაღალ ხელმისაწვდომობაზე, – განმარტავს რიკო. თუმცა, უბრალოდ სადგურის მახლობლად ყოფნა არ იძლევა მარტივ მგზავრობას. ”იმისთვის, რომ სარკინიგზო სისტემამ გაიმარჯვოს, ის უნდა იყოს ხელმისაწვდომი და საიმედო”, - ხაზს უსვამს ის. „თუ ქსელი ძალიან დიდია, მაგრამ სიხშირეები ცუდი, ფასები ძალიან მაღალი და შეფერხებები მუდმივი, ის ვერ შეძლებს მნიშვნელოვანი მოთხოვნის დაკავებას”.

”და ამ მგზავრების გარეშე, სისტემის ფინანსურად შენარჩუნება უფრო რთული იქნება.”

ჩეხეთი კარგად მუშაობს ხელმისაწვდომობის თვალსაზრისით ბილეთების დაბალი ფასებისა და სპეციალური ტარიფების წყალობით. თუმცა, პუნქტუალურობამ ქვეყანა ჩამოაგდო T&E სარკინიგზო ოპერატორის რეიტინგში გასული წლის ბოლოს.

ევროპის რომელ ქვეყანას აქვს ყველაზე მეტი ჩქაროსნული სარკინიგზო ხაზი?

ევროკავშირის ფარგლებში, ჩქაროსნული სარკინიგზო ხაზები ხშირად გადის ეროვნულ საზღვრებს, რაც ხელს უწყობს შეუფერხებელ მოგზაურობას ბლოკის გარშემო. ევროსტატის ცნობით, ამ ქსელმა მნიშვნელოვანი ზრდა განიცადა ათწლეულში 2023 წლამდე 47 პროცენტით.

ესპანეთი ლიდერობს 3190 კმ ჩქაროსნული ხაზებით, რაც 66 პროცენტით მეტია 2013 წელთან შედარებით. ეს ასახავს მის სტატუსს, როგორც ევროკავშირის სახსრების ყველაზე დიდი ბენეფიციორის 2000-დან 2017 წლამდე ჩქაროსნული სარკინიგზო რკინიგზის, რომელიც იღებს შემოთავაზებული დაფინანსების თითქმის ნახევარს მთელი ბლოკისთვის.

ვრცლად ევრონიუსზე