ფარმაცევტული კომპანიების ასოციაცია მედიკამენტებზე ხელოვნური დეფიციტის შექმნის შესახებ ჯანდაცვის სამინისტროს ბრალდებებს განცხადებით პასუხობს.
როგორც განცხადებაშია აღნიშნული, სახელმწიფოს ბრალდებები უსაფუძვლოა, რადგან მედიკამენტების იმპორტის შეფერხება მწარმოებლის წინაშე არსებული პრობლემებითაა გამოწვეული.
„ფარმაცევტული კომპანიების ასოციაციას სურს გამოეხმაუროს ფარმაცევტული დარგისადმი გავრცელებულ ბრალდებებს, რაც პირდაპირ ემსახურება ქართული, ეროვნული კომპანიების მიმართ მიზანმიმართული დეზინფორმაციის გავრცელებას და სექტორის რეპუტაციის შელახვას. ამ დარგმა ქვეყანაში შექმნა და უმაღლეს სტანდარტებზე აიყვანა დამოუკიდებელი ფარმაცევტული საქმიანობა, ასაქმებს ათიათასობით ადამიანს და ერთ-ერთი ყველაზე მსხვილი გადასახადის გადამხდელი სექტორია ქვეყანაში .
ჩვენ ვცდილობდით, სექტორში წამოჭრილი პრობლემების თაობაზე საუბარი გადაგვეტანა რეგულატორთან სამუშაო ფორმატში, მაგრამ ჯანდაცვის სამინისტროს მხრიდან, თანამშრომლობისა და კოლეგიალობის ნაცვლად, ვისმენთ უსაფუძვლო ბრალდებებს, რაც სავარაუდოდ მიზანმიმართულად ხორციელდება იმისათვის, რომ გადაიფაროს არასწორად შემუშავებული და გატარებული რეფორმები, ეს კი განაპირობებს იმ დეფიციტის წარმოშობას ბაზარზე, რომელიც ბოლო პერიოდში რეფერენტული ფასების დაწესების შემდგომ გაჩნდა.
ა/წლის 20 ივლისს გავრცელებულმა მორიგმა ბრალდებამ, რომელიც უკავშირდებოდა ეპილეფსიის სამკურნალო პრეპარატზე „დეპაკინ ქრონო“-ზე, სავარაუდო ხელოვნური დეფიციტის შექმნის ფაქტების ე.წ. გამოვლენას, გადალახა სექტორისთვის ის მორალური ზღვარი, რამაც განაპირობა ჩვენი საჯარო დუმილის დარღვევა.
ჯანდაცვის სამინისტროს უსაფუძვლო ბრალდებებზე ჩვენი მხრიდან გაკეთდა განცხადება, სადაც განმარტებულ იქნა ყველა არსებული წინაპირობა, მაგრამ ვფიქრობთ, საზოგადოებამ კიდევ უფრო დეტალურად უნდა იცოდეს, თუ რა არის ნამდვილი მიზეზები, რაც განაპირობებს უკვე არსებულ და მომავალში მოსალოდნელ დეფიციტებს.
მედიკამენტ „დეპაკინ ქრონო“-თი ბაზრის მომარაგება ძირითადად ხდება მწარმოებლის მიერ მოწოდებული და თურქეთიდან პარალელური იმპორტით შემოტანილი მარაგებით. ბაზრის ძირითადმა იმპორტიორებმა მედიკამენტი „დეპაკინ ქრონო“-ს იმპორტისთანავე განახორციელეს მისი განბაჟება, ყველა სტანდარტული და მოთხოვნილი ხარისხის შესაბამისობის შემოწმება და გაუშვეს მედიკამენტი რეალიზაციაში ქსელებსა და დამოუკიდებელ აფთიაქებში, როგორც დედაქალაქში, ასევე რეგიონებში.
კიდევ ერთხელ აღვნიშნავთ, რომ მედიკამენტი „დეპაკინ ქრონო“-ს მოწოდება ხორციელდება შეფერხებით, რაც გამოწვეულია მწარმოებლის მხრიდან შეფერხებული საწარმოო პროცესით და მომარაგებით. ასევე ვაცხადებთ, რომ ამ მედიკამენტის მოწოდება პარალელური იმპორტის რეჟიმით თურქეთიდანაც ვერ ხორციელდება, ვინაიდან მისი ღირებულება აღემატება რეფერენტულ ფასს. საერთო ჯამში, დისტრიბუტორებს მიეწოდება შეკვეთილი რაოდენობიდან 20-იდან 30 პროცენტამდე მედიკამენტი, ისიც შეფერხებებით. ამ პროცესში ვერანაირად ვერ მოხდება იმპორტიორ კომპანიებზე ისრების გადატანა და მათი მისტიკურ გარიგებებსა თუ საბოტაჟში დადანაშაულება.
საზოგადოებისათვის ცნობილი უნდა გახდეს ის ფაქტიც, რომ არასწორი რეგულირების სისტემის გამო, რეფერენტული ფასის დადგენის შემდეგ, ვერ ხორციელდება ეპილეფსიის საწინააღმდეგო სხვა მედიკამენტების იმპორტი აღნიშნიული ჯგუფიდან: ლამოტრიგინი ნორმონი ტაბლეტი 50მგ #56, ლამოტრიგინი ნორმონი ტაბლეტი 100მგ #56, ტეგრეტოლი CR ტაბლეტი 200მგ #20, ტეგრეტოლი ტაბლეტი 200მგ /TR/ #24, ფინლეპსინი ტაბლეტი 200მგ #50, ფინლეპსინი რეტარდი ტაბლეტი 200მგ #50, კარბამაზეპინი ტაბლეტი 200მგ #100, ლამიქტალი ტაბლეტი 50მგ #30, ლამიქტალი ტაბლეტი 100მგ #30, ლამიქტალი ტაბლეტი 25მგ #30, ლამოტრიგინი ნორმონი ტაბლეტი 25მგ #56 .
გაგიზიარებთ იმ ინფორმაციასაც, რაც მ/წლის დასაწყისში განვითარდა. სამინისტრომ უარი განაცხადა მწარმოებლის მიერ აღნიშნული მედიკამენტის გასაჩივრებულ ფასზე, რომელიც თავად სამინისტროს გამოთვლის მეთოდოლოგიასთანაც ვერ მოდიოდა შესაბამისობაში და მასზე რეფერნტული ფასი რჩება კრიტიკულ ნიშნულზე.
რომ არა სწორედაც მაღალი სოციალური პასუხისმგებლობა, „დეპაკინ ქრონო“-სთან მიმართებითაც მსგავსი მდგომარეობა განვითარდებოდა, მაგრამ წარმოუდგენლად მიგვაჩნია ამ მედიკამენტის გარეშეც პაციენტების დატოვება და მხოლოდ მწარმოებლისა და ქართველი დისტრიბუტორების სოციალური პასუხისმგებლობის და ურთიერთთანამშრომლობის ხარჯზე მოხდა „დეპაკი ხრონო“-ს შენარჩუნება ბაზარზე .
ნათლად იკვეთება, რომ ჯანდაცვის სამინისტროს მიერ შემოთავაზებული რეფერნტული ფასწარმოქმნის მოდელი არის ყველა ასპექტში ხარვეზიანი. იქნება ეს რეფერენტული ქვეყნების შერჩევა თუ ფასწარმოქმნის მექანიზმი და ა.შ. არ არის გათვალისწინებული ის გამოწვევები და რისკები, რაც ქართულ ბაზარზეა შექმნილი. ყველაზე ხარვეზიანია ფასწარმოქმნის ფორმულა/მეთოდოლოგია, ფასების გამოყვანა სუბიექტური მიდგომითა და დაშვებების ფორმატში ხდება. ამ მეთოდოლოგიის ანალიზისას გაირკვა , რომ არსებული ფორმულით გამოყვანილი ფასი იმდენად შეუსაბამოა, რომ თავად რეფერენტულ ქვეყნებშიც (საიდანაც უნდა იმპორტირდეს მედიკამენტი) თეორიულად ანალოგიური ფასების არსებობის შემთხვევაში, მედიკამენტების 90% დატოვებდა ბაზარს. ფასების ამ არასწორმა გამოთვლამ, განაპირობა სწორედ ის დეფიციტი, რაც ბაზარზე უკვე არის. მედიკამენტების დეფიციტური სია მომავალში გაიზრდება იმავე მარტივი მიზეზით , რაც არის არასწორად დასმული რეფერენტული ფასი. უბრალოდ ეს მედიკამენტები ვერ იქნება ფიზიკურად მოწოდებული ჩვენი ბაზრისთვის. ამ ეტაპზე , სამინისტროს მიერ, რეფერენტული ფასი დადგენილია 1620 დასახელების მედიკამენტზე, თუმცა დღეის მდგომარეობით საქართველოში ხელმისაწვდომია მხოლოდ 600 დასახელებამდე მედიკამენტი.
ჯანდაცვის სამინისტრომ არ დაგვიტოვა სხვა არჩევანი გარდა იმისა, რომ საჯაროდ გამოვაქვეყნოთ ჩვენს ხელთ არსებული ინფორმაცია, პირველ რიგში რეფერენტულ მედიკამენტებთან დაკავშირებით ,რომელიც დადასტურებულია შესაბამისი დოკუმენტებით.
საზოგადოებამ უნდა იცოდეს, რომ არასწორად გატარებული რეფორმის შედეგად ბაზარზე უკვე დეფიციტურია მაღალი სანდოობისა და ხარისხის ევროპული მედიკამენტები.
ბაზარზე დარჩენილი ნაშთის (მიუხედავად იმ 6, 8 და 12 თვიანი წინასწარი მარაგებისა, რაც კომპანიებმა მ/წლის დასაწყისამდე შექმნეს ქვეყნისთვის) სრულად რეალიზაციის შემდგომ, საფასო პოლიტიკიდან და რეგულაციებიდან გამომდინერე, დისტრიბუტორები ვერ შემოიტანენ შემდეგ მედიკამენტებს:
ატროქსი 10მგ აპკიანი გარსით დაფარული ტაბლეტი №30 |
გლიფორი 1000მგ #100ტ |
ლევიციტამი ტაბ. 250მგ N60 |
ადვანტანი ემულსია 0.1% 20გრ ტუბი #1 |
გლუკოტონი ტაბ. MR 30მგ N30 GMP |
ლევიციტამი ტაბ. 500მგ N60 |
ადვანტანი კრემი 0.1% 15გრ ტუბი #1 |
გლუკოფაჟი ტაბ. 500მგ N30 |
ლიპრიმარი ტაბ. 10მგ N100 |
ადვანტანი მალამო 0.1% 15გრ ტუბი #1 |
გლუკოფაჟი ტაბ. 500მგ N60 |
ლიპრიმარი ტაბ. 20მგ N100 |
აზითრომიცინი ატრალი ტბ.500მგN3 |
დიგოქსინი ტაბ. 0.25მგ N50 |
ლოდიგრელი 75მგ #28ტ |
აზითროსენსი ტაბ.500მგ N3 |
დილოქსოლი 75მგ #14ტ |
მაკროფლუდი 200მგ/5მლ 15მლ სუსპ |
აზოქსინი 200მგ/5მლ 15მლ სუსპ. |
ესკოლანი ტაბლეტი 10მგ #30 |
მაქსაზიტი 200მგ/5მლ 15მლ სუსპ |
ამვასტანი 10მგ #30ტ |
ესკოლანი ტაბლეტი 20მგ #30 |
მაქსაზიტი 500მგ #3ტ |
ამვასტანი 40მგ #30ტ |
ვარფარინი-ნიკომედი ტაბლეტი 2.5მგ #100 |
მედროლი 4მგ #30 |
ამიოკორდინი ამპ. 150მგ/3მლ N5 |
ვარფარინი-ნიკომედი ტაბლეტი 2.5მგ #50 |
მედროლი ტაბ. 16მგ N50 |
ამიოკორდინი ტაბ. 200მგ N60 |
ვერაკოლი საინ. ფლ. 1გ |
მეთიპრედი ლიოფილიზატი ს/ ხ მოს.250მგ ფ #1 |
ამლოკარდი სანოველი ტაბლეტი 5მგ #30 |
ზიტო სუსპ.200მგ/5მლ 30მლ ფლ |
მელეფსინი 200მგ #50ტ |
ამლოკარდი სანოველი ტაბლეტი 10მგ #30 |
ზიტო-500 ტაბ. 500მგ N3 |
მეტიპრედი ტაბლეტი 4მგ #30 |
ამლონორი 10მგ ტაბლეტი №30 (3X10) |
ინსუპრიდი 2მგ #30ტ |
ნიუცეფი 1გ ფლ+გამხსნელი 4მლ |
ამლონორი 5მგ ტაბლეტი №30 (3X10) |
ინსუპრიდი 3მგ #30ტ |
ნობაქსინი ტაბ. 500მგ N3 |
ამლოციმი ტაბ.10მგ N100 |
ინსუპრიდი 4მგ #30ტ |
რიზოპროლი 10მგ #30ტ |
ამოქსიც.(ჰიკონ) 250მგ. N16 |
ინსუფორი 1000მგ #30ტ |
სანაცეფი ფლ.1გ+ლიდოკაინი 3.5მლ |
ამოქსიც.(ჰიკონ) 500მგ. N16 |
ინსუფორი 500მგ #30ტ |
სეფიქსი 1000მგ ფლ. N1 |
ანოვისი ტაბ.1მგ N30 |
ინსუფორი 850მგ #30ტ |
სოლუ-მედროლი ლიოფილიზატი ს/ხ მოს500მგ ფ+გ #1 |
ანოვისი ტაბ.2მგ N30 |
კარბამაზეპინი ტაბლეტი 200მგ #100 |
სოლუ-მედროლი ლიოფილიზატი ს/ხ მოს1000მგ ფ+გ #1 |
ანოვისი ტაბ.3მგ N30 |
კარდილოპინი 2.5მგ #30ტ |
სპილაქტონი ტაბ.25მგ N20 |
ანოვისი ტაბ.4მგ N30 |
კარდოლაქსი ტაბ. 50მგ N30 |
სტავრა ტაბ. 20მგ N30 |
ატროქსი 20მგ აპკიანი გარსით დაფარული ტაბლეტი №30 |
კარუმ-სანოველი 75მგ #28ტ |
სტაზექსი ტაბ.75მგ N10 GMP |
ატროქსი 20მგ შემოგარსული ტაბლეტი №30 |
კლოპაცინი ტაბ.75მგ N28 |
ტანელები ტაბ. 5მგ N28 |
ატროქსი10მგ შემოგარსული ტაბლეტი №30 |
კოლოქსეტი 500მგ #120ტ |
ტარტრიაქსონი 1გ ფხვნილი ი.მ. საინიექციო და ი.ვ. საინიექციო/საინფუზიო ხსნარის მოსამზადებლად ფლაკონი №1 |
ბაქტოქსი კაფსულა 500მგ #12 |
კორდარონი ი/ვ ხსნარი /ს 150მგ/3მლ ამპულა #6 |
ტეგრეტოლი CR ტაბლეტი 200მგ #20 |
ბაქტოქსი ფხვნილი სუს.მოს. 125მგ/5მლ 60მლ ფ #1 |
კორდარონი ტაბ.200მგ N30 (თურქეთი პარ. რეჟ.) |
ტეგრეტოლი ტაბლეტი 200მგ /TR/ #24 |
ბაქტოქსი ფხვნილი სუს.მოს.250მგ/5მლ 60მლ ფ #1 |
კორდიქსი 75მგ აპკიანი გარსით დაფარული ტაბლეტი №28 (2X14) |
ტორნაქსონი 1გ/3.5მლ გამხსნელით |
ბენოდილი 0.25მგ/მლ ინჰ.სუს.N20 |
კორექტინი ტაბ. 5მგ N30 |
ფინლეპსინი რეტარდი ტაბლეტი 200მგ #50 |
ბენოდილი 0.5მგ/მლ ინჰ.სუს.N20 |
კორვიტოლი(მეტოპრ)ტაბ. 50მგ N50 |
ფინლეპსინი ტაბლეტი 200მგ #50 |
ბიდოპი ტაბლეტი 5მგ #28 |
კორტაირი სუს0.25მგ/მლ 2მლ#20 |
ქსელოდა ტაბ. 500მგ N120-S |
ბიდოპი ტაბლეტი 10მგ #28 |
კორტაირი სუს0.5მგ/მლ 2მლ#20 |
ცეპიკი 1გ ფლ |
ბიოტრაქსონი ფლ.1გ N1 |
ლამიქტალი ტაბლეტი 25მგ #30 |
ცეფტრიოვიტა 1000მგ ფხვ+გამხ. |
ბისენიუსი ტაბლეტი 10მგ #30 |
ლამიქტალი ტაბლეტი 50მგ #30 |
ციტოზარი ლიოფილიზატი ს/ხ მოს 100მგ ფ #1 |
ბისოპროლოლი-APO ტაბლეტი 5მგ #100 |
ლამიქტალი ტაბლეტი 100მგ #30 |
ხარტანი 50მგ შემოგარსული ტაბლეტი №30 |
ბისოპროლოლი-APO ტაბლეტი 10მგ #100 |
ლამოტრიგინი ნორმონი ტაბლეტი 25მგ #56 |
გლემპიდი 2მგ #30ტ
ლამოტრიგინი ნორმონი ტაბლეტი 50მგ #56
გლემპიდი 3მგ #30ტ
ლამოტრიგინი ნორმონი ტაბლეტი 100მგ #56
გლემპიდი 4მგ #30ტ
ლევეტირაცეტამი ტაბ.1000მგ N50
აქვე დავსძენთ, რომ დისტრიბუტორებს ,მარაგების განაშთვის შემდგომ, ჯერ კიდევ არ აქვთ მიღებული 2024 წლისთვის დასტური შემდეგი მედიკამენტების მოწოდებაზე:
აზინფექსინი ტაბ.250მგ N6 |
ევალეპი ტაბ. 500მგ N50 |
აზინფექსინი ტაბ.500მგ N3 |
ევალეპი ტაბ.1000მგ N50 |
ათეროქსი 10მგ ტაბ. N30 |
ზენსონიდი 0.5მგ/2მლ 2მლN10საინ |
ათეროქსი 20მგ ტაბ. N30 |
მედეოდექსი 1გრ ფლ+გამხს. |
ათეროქსი 40მგ ტაბ. N30 |
მეპრილი ტაბ. 1მგ N30 |
ასფორმინი 850მგ ტაბ. N100 |
მეპრილი ტაბ. 2მგ N30 |
ასფორმინი ტაბ. 1000მგN100 |
მეპრილი ტაბ. 3მგ N30 |
ბიქსონი ფლ.1გ+3.5მლ გამხ.N1 |
მეპრილი ტაბ. 4მგ N30 |
ბუდესონიდი ინჰალერი 200მკგ |
მოდიპინი ტაბ. 5მგ N30 |
ბუდესონიდი ცხვ.სპრ.100მკგ 10მლ |
მოდიპინი ტაბ. 10მგ N30 |
ბუდესონიდი ცხვ.სპრ100მკგ.10მლ* |
სალბუაირი 2.5მგ/2.5მლ ინ.სუN60 |
დილუტიქსი ტაბ.75მგ N28 |
სალბუაირი 5მგ/2.5მლ ინჰ.სუსN60 |
ევალეპი ტაბ. 250მგ N50 |
სალბურესტი სიროფი 100მლ |
ამ ყველაფერს ემატება ასევე სხვა გარემოებებიც. მნიშვნელოვანია თურქეთის ბაზარზე მედიკამენტებზე ფასების 30 %-ით ზრდა ( ამ ეტაპზე). ამ ფაქტორის გავლენა ჩვენს ეროვნულ ვალუტის ქცევასთან ერთობლივად უნდა იქნეს გაანალიზებული.
ასევე თურქული მხარე ვერ უზრუნველყოფს ჩვენს მიერ მოთხოვნილი შეკვეთების რაოდენობის სრულ მოწოდებას , რაც რისკის ქვეშ დააყენებს პარალელური რეჟიმით თურქეთიდან იმპორტირებულ კიდევ რიგ მედიკამენტებს. აქვე უნდა გაგიზიაროთ ჩვენს ხელთ არსებული ინფორმაციაც - ჩვენი მეზობელი ქვეყანა, აზერბაიჯანი, უახლოეს პერიოდში, დაუშვებს მედიკამენტების პარალელური რეჟიმით იმპორტს თავისი ბაზრისთვის, რაც ავტომატურად შექმნის დეფიციტს თავად თურქეთიდან განსახორციელებელ მედიკამენტების რაოდენობაზე.
ხაზგასმით აღვნიშნავთ, რომ ყვავის და უფრო მასშტაბურ ფორმებს იძენს შავი ბაზარი, რომელზედაც არც ხარისხი და არც ფასი არ რეგულირდება. ეს კი ნამდვილად სიცოცხლისთვის და ქვეყნის ეკონომიკისთვის დიდი გამოწვევა და რისკია.
რეფერენტულ მოდელთან ერთად ხარვეზებით მუშაობს ონლაინ აღრიცხვის პროგრამა/პლატფორმაც, რომელშიც ყველა ფარმაცევტული საქმიანობის განმახორციელებელი პირი ვალდებულია იყოს ჩართული. მიუხედავად იმისა, რომ ორივე მხარე , რეგულატორი და სექტორი, ამ პორტალის ტექნიკური გამართვის საკითხზე უწყვეტ რეჟიმში მუშაობს, სწორედ ამ აღრიცხვის ხარვეზიან ინფორმაციაზე დაყრდნობით გავრცელდა ზემოაღნიშნული ქეისი მედიკამენტ „დეპაკინ ქრონო“-სთან დაკავშირებით.
გაუმართავი პროგრამის, ბოლომდე დაუმუშავებელი პროცედურებისა და სამუშაო პროცესების ხარვეზიანი გაწერის გამო, კომპანიები ყოველდღიურად გაუგონარი წნეხისა და პრობლემების ფონზე ოპერირებენ. ნაცვლად იმისა, რომ სამინისტრომ თვალი გაუსწოროს არსებულ პრობლემებს, მოუსმინოს სექტორს, მიიღოს მრავალწლიანი გამოცდილების მქონე დარგის რეკომენდაციები ამ სამუშაო პროცესების გამართულად ოპერირებენ.
ნაცვლად იმისა, რომ სამინისტრომ თვალი გაუსწოროს არსებულ პრობლემებს, მოუსმინოს სექტორს, მიიღოს მრავალწლიანი გამოცდილების მქონე დარგის რეკომენდაციები ამ სამუშაო პროცესების გამართულად ოპერირებაზე, ჯანდაცვის სამინისტრო მიზანმიმართულ ბრალდებებს იყენებს მხოლოდ და მხოლოდ იმისათვის, რომ გადაფაროს ის მნიშვნელოვანი ნაკლოვანებები, რომელიც ბოლო პერიოდში გატარებულ რეფორმებს ახლავს.
ფარმაცევტული სექტორი კეთილსინდისიერად ემსახურებოდა და კვლავაც მოემსახურება საქართველოს მოსახლეობას და ქვეყნის მოთხოვნებს, ეს კი მხოლოდ მარეგულირებელთან ურთიერთთანამშრომლობით არის შესაძლებელი.
მივმართავთ ჯანდაცვის სამინისტროს, პაციენტების და ქვეყნის ინტერესებიდან გამომდინარე, გადაინაცვლოს კონსტრუქციულ სამუშაო და ურთიერთთანამშრომლობის რეჟიმზე.
ჩვენს მოსახლეობას კიდევ ერთხელ ვუცხადებთ, რომ ფარმაცევტულ სექტორში დასაქმებული ყველა კომპანია მაქსიმალურად ცდილობს მოსახლეობის მაღალი ხარისხის, უსაფრთხო და ეფექტიანი ფარმაცევტული პროდუქტით უზრუნველყოფას და ყველანაირად ემიჯნება ბიზნესის არაეთიკურ წარმოებას“, - ნათქვამია განცხადებაში.