ბოლო სამი წლის გან­მავ­ლო­ბა­ში რუ­სე­თი ჩრდი­ლო­ვან სა­ზღვაო "დერ­ჟა­ვად" გა­და­იქ­ცა. ჟან­გი­ა­ნი ტან­კე­რე­ბი ცუ­რა­ვენ უც­ნა­უ­რი სა­ხელ­მწი­ფო­ე­ბის დრო­შე­ბის ქვეშ, რაც სა­შუ­ა­ლე­ბას აძ­ლევს აგ­რე­სორ ქვე­ყა­ნას, გვერ­დი აუ­ა­როს და­სავ­ლურ სან­ქცი­ებს, რაც უკ­რა­ი­ნის ომის გამო რუ­სულ ნავ­თობ­ზე და­წეს­და. ეს არ­მა­და თვალ­სა­ჩი­ნოდ იზ­რდე­ბა და დღეს იგი გა­მო­ი­ყე­ნე­ბა არა მხო­ლოდ რუ­სე­თის მთა­ვა­რი სა­ექ­სპორ­ტო პრო­დუქ­ტის ფა­რუ­ლად გა­და­სა­ზი­დად, არა­მედ ევ­რო­პის წი­ნა­აღ­მდეგ დი­ვერ­სი­ე­ბი­სა და ჰიბ­რი­დუ­ლი ოპე­რა­ცი­ე­ბის­თვი­საც.

ექ­სპერ­ტე­ბის თქმით,"ჩრდი­ლო­ვა­ნი ფლო­ტი“ მხო­ლოდ და­სავ­ლე­თის მიერ და­წე­სე­ბულ ნავ­თო­ბის სან­ქცი­ე­ბის ეფექტს არ ამ­ცი­რებს, ის მო­მა­ვალ­ში საფრ­თხეს უქ­მნის მთელ გლო­ბა­ლურ სა­ზღვაო გა­და­ზიდ­ვებს, ვაჭ­რო­ბა­სა და პლა­ნე­ტის ეკო­ლო­გი­ა­საც. მა­თი­ვე შე­ფა­სე­ბით, თუნ­დაც ომი და სან­ქცი­ე­ბი დას­რულ­დეს, ჩრდი­ლო­ვა­ნი ტან­კე­რე­ბის ეს ფლო­ტი არ­სად გაქ­რე­ბა.

  • რა არის "ჩრდი­ლო­ვა­ნი ფლო­ტი", რა მას­შტა­ბის პრობ­ლე­მას­თან გვაქვს საქ­მე და შე­საძ­ლე­ბე­ლია თუ არა მის წი­ნა­აღ­მდეგ რამე გა­კეთ­დეს? - ამ სა­კი­თხზე bbc- ის მიერ მომ­ზა­დე­ბულ სტა­ტი­ას გთა­ვა­ზობთ.

"ჩრდი­ლო­ვან ფლოტს“ უწო­დე­ბენ რუ­სე­თის სა­კუთ­რე­ბა­ში არ­სე­ბულ ტან­კე­რებს, რომ­ლი­თაც კრემ­ლი და­წე­სე­ბუ­ლი სან­ქცი­ე­ბის­თვის გვერ­დის ავ­ლას და სა­ქონ­ლის წარ­მო­მავ­ლო­ბის და­მალ­ვას ცდი­ლობს.

  • ტერ­მი­ნი 2022 წლის დე­კემ­ბერ­ში გაჩ­ნდა. ომამ­დე რუ­სუ­ლი ნავ­თო­ბის ექ­სპორ­ტი, თით­ქმის სრუ­ლად, და­სავ­ლუ­რი, ძი­რი­თა­დად ბერ­ძნუ­ლი ტან­კე­რე­ბით ხდე­ბო­და. ვაჭ­რო­ბა შვე­ი­ცა­რი­ა­ში ხორ­ცი­ელ­დე­ბო­და, ხოლო და­ზღვე­ვა ლონ­დონ­ში ჰქონ­დათ. ექ­სპერტთა შე­ფა­სე­ბით, ახლა "ჩრდი­ლო­ვა­ნი ფლო­ტის" ტან­კე­რე­ბის მეშ­ვე­ო­ბით ხორ­ცი­ელ­დე­ბა რუ­სე­თის ნავ­თო­ბის თით­ქმის 70%-ის ექ­სპორ­ტი.

აღ­სა­ნიშ­ნა­ვია, რომ ფლოტ­ში შე­მა­ვა­ლი ყვე­ლა გემი რუ­სეთს არ ეკუთ­ვნის: და­სავ­ლე­თის სან­ქცი­ე­ბის ქვეშ მყო­ფი კი­დევ ორი ​​მსხვი­ლი მწარ­მო­ე­ბე­ლი - ირა­ნი და ვე­ნე­სუ­ე­ლა - დიდი ხა­ნია, რაც ნავ­თო­ბი­სა და ნავ­თო­ბპ­რო­დუქ­ტე­ბის ფა­რულ ტრან­სპორ­ტი­რე­ბას ზღვით ახორ­ცი­ე­ლე­ბენ.

თუმ­ცა, რუ­სე­თი გა­ცი­ლე­ბით მეტს აწარ­მო­ებს და შე­ერ­თე­ბულ შტა­ტებ­თან და სა­უ­დის არა­ბეთ­თან ერ­თად, ნავ­თო­ბის სამ უმ­სხვი­ლეს ექ­სპორ­ტი­ორს შო­რი­საა.

Standard & Poor's-ის მო­ნა­ცე­მე­ბით, ჩრდი­ლო­ვა­ნი ტან­კე­რე­ბის ფლო­ტის ნა­ხე­ვარს მხო­ლოდ რუ­სუ­ლი ნავ­თო­ბი და პრო­დუქ­ტე­ბი გა­და­აქვს, ხოლო მე­ხუ­თედს - მხო­ლოდ ირა­ნულ ნავ­თო­ბი. თუმ­ცა, სწრა­ფად იზ­რდე­ბა არა მხო­ლოდ ერთი, არა­მედ რამ­დე­ნი­მე ქვეყ­ნის მომ­სა­ხუ­რე გე­მე­ბის რა­ო­დე­ნო­ბა. ამ გე­მე­ბის მფლო­ბე­ლის უმე­ტე­სო­ბა რუსი ნავ­თობ­მომ­პო­ვებ­ლე­ბის, ირა­ნე­ლი აია­თო­ლე­ბი­სა და ვე­ნე­სუ­ე­ლე­ლი გე­ნერ­ლე­ბის ინ­ტე­რე­სე­ბი­დან გა­მომ­დი­ნა­რე მოქ­მე­დებს. სხვე­ბი და­მო­უ­კი­დე­ბე­ლი ბიზ­ნეს­მე­ნე­ბი არი­ან, მათ შო­რის და­სავ­ლე­ლი ბიზ­ნეს­მე­ნე­ბიც. მა­გა­ლი­თად, აშშ-ის სან­ქცი­ე­ბის სი­ა­ში შე­დი­ან ბრი­ტა­ნე­თის, საფ­რან­გე­თი­სა და სა­ბერ­ძნე­თის მო­ქა­ლა­ქე­ე­ბი, რომ­ლე­ბიც ჩრდი­ლო­ვან ფლოტ­თან არი­ან კავ­შირ­ში.

  • რა არის "ჩრდი­ლო­ვა­ნი ფლო­ტის" და­ნიშ­ნუ­ლე­ბა?

პირ­ველ რიგ­ში, ეს და­სავ­ლე­თის სან­ქცი­ე­ბის გვერ­დის ავ­ლას ემ­სა­ხუ­რე­ბა. მე­ო­რეც, სა­ეჭ­ვო სქე­მე­ბი ნავ­თო­ბის წარ­მო­შო­ბის და­მალ­ვის სა­შუ­ა­ლე­ბას იძ­ლე­ვა, რაც მყიდ­ვე­ლებს აშშ-სა და ევ­რო­პის მხრი­დან მე­ო­რა­დი სან­ქცი­ე­ბის­გან იცავს. ეს გა­ყიდ­ვე­ბის ბაზ­რებს აფარ­თო­ებს.

  • რა­ტომ ჰქვია ფლოტს "ჩრდი­ლო­ვა­ნი?"

მისი ტან­კე­რე­ბი არ აკ­მა­ყო­ფი­ლე­ბენ სა­ზღვაო ტრან­სპორ­ტის სა­ერ­თა­შო­რი­სო სა­ზღვაო ორ­გა­ნი­ზა­ცი­ის (IMO) სტან­დარ­ტებ­სა და რე­გუ­ლა­ცი­ებს. მა­გა­ლი­თად:

  • ისი­ნი თი­შა­ვენ AIS ტრან­სპონ­დერებს, რომ­ლე­ბიც სხვა გე­მებს გა­დას­ცე­მენ მო­ნა­ცე­მებს ტან­კე­რის პო­ზი­ცი­ის, სიჩ­ქა­რის, კურ­სის, სა­ხე­ლის, დრო­ში­სა და ტი­პის შე­სა­ხებ.
  • სიგ­ნალს აყალ­ბე­ბენ გა­მო­გო­ნი­ლი ად­გილმდე­ბა­რე­ო­ბის გა­და­ცე­მით.
  • არ ამ­ჟღავ­ნე­ბენ ინ­ფორ­მა­ცი­ას მფლო­ბე­ლე­ბის შე­სა­ხებ, თვე­ში რამ­დენ­ჯერ­მე იც­ვლი­ან დრო­შებ­სა და სა­ხე­ლებს.
  • ჯარ­თის­თვის გან­კუთ­ვნი­ლი გე­მე­ბის IMO ნომ­რებს (სა­ერ­თა­შო­რი­სო სა­ზღვაო ორ­გა­ნი­ზა­ცი­ის მიერ გე­მე­ბის­თვის მი­ნი­ჭე­ბუ­ლი უნი­კა­ლუ­რი ნომ­რე­ბი) იყე­ნე­ბენ.

  • რა პრობ­ლე­მებს იწ­ვევს ჩრდი­ლო­ვა­ნი ფლო­ტი?

სან­ქცი­ე­ბის­თვის თა­ვის არი­დე­ბა: ფა­რუ­ლი გა­და­ზიდ­ვე­ბი კრემლს ომის და­ფი­ნან­სე­ბის სა­შუ­ა­ლე­ბას აძ­ლევს. ინ­დუსტრი­უ­ლი ფა­სე­ბის სა­ა­გენ­ტო Platts-ის მო­ნა­ცე­მე­ბით, რაც უფრო დი­დია ჩრდი­ლო­ვა­ნი ფლო­ტი, მით უფრო მცი­რეა ფას­დაკ­ლე­ბა რუ­სულ ნავ­თობ­ზე.

ჰიბ­რი­დუ­ლი ომი: ჩრდი­ლო­ვა­ნი ფლო­ტის ტან­კე­რე­ბი არა­ერ­თხელ და­ა­კა­ვეს და ევ­რო­პა­ში ნა­ტოს ქვეყ­ნე­ბის წი­ნა­აღ­მდეგ დი­ვერ­სი­ა­ში და­ა­და­ნა­შა­უ­ლეს.

გა­რე­მოს­დაც­ვი­თი საფრ­თხე: ჩრდი­ლო­ვა­ნი ფლო­ტი ძვე­ლია. გა­ფუ­ჭე­ბუ­ლი ან გა­მორ­თუ­ლი ტრან­სპონ­დე­რი ზრდის ვიწ­რო წყლებ­ში სხვა გე­მებ­თან შე­ჯა­ხე­ბის რისკს.

ადა­მი­ა­ნუ­რი ფაქ­ტო­რი: ჩრდი­ლო­ვა­ნი ფლო­ტის ეკი­პაჟს ბოლო წუთს ირ­ჩე­ვენ. ერთი მხრივ, ეს გავ­ლე­ნას ახ­დენს მე­ზღვა­უ­რე­ბის და­მო­კი­დე­ბუ­ლე­ბა­ზე გე­მის მი­მართ და ზრდის ავა­რი­ე­ბის რისკს. მე­ო­რე მხრივ, ჩრდი­ლო­ვა­ნი გე­მე­ბის მფლო­ბე­ლე­ბი სულ უფრო ხში­რად ტო­ვე­ბენ ეკი­პა­ჟის წევ­რებს გა­ჩე­რე­ბულ ან მწყობ­რი­დან გა­მო­სულ ტან­კე­რებ­ზე, რაც მათ თვე­ე­ბის ან წლე­ბის გან­მავ­ლო­ბა­ში გემ­ზე გა­ჭედ­ვის რის­კის ქვეშ აყე­ნებს.

  • რა ზო­მი­საა "ჩრდი­ლო­ვა­ნი ფლო­ტი"?

S&P Global-ის ექ­სპერ­ტებ­მა და­ახ­ლო­ე­ბით 1000 "ჩრდი­ლო­ვა­ნი“ ტან­კე­რი და­ით­ვა­ლეს. მათ გა­ნი­ხი­ლეს მხო­ლოდ დიდი ტე­ვა­დო­ბის გე­მე­ბი, რომ­ლებ­საც 27 000 ტო­ნა­ზე მეტი ტვირ­თის გა­და­ზიდ­ვა შე­ეძ­ლოთ - Seawaymax, Panamax, Aframax, Suezmax და VLCC სუ­პერ­ტან­კე­რე­ბი.

კი­დევ ერთი სა­ზღვაო სა­კონ­სულ­ტა­ციო ფირ­მის, Windward-ის ანა­ლი­ტი­კო­სე­ბის შე­ფა­სე­ბით, ჩრდი­ლო­ვან ფლოტ­ში და­ახ­ლო­ე­ბით 1300 გე­მია .

  • რო­გორ მუ­შა­ობს "ჩრდი­ლო­ვა­ნი ფლო­ტი"?

ტან­კე­რე­ბით ტვირ­თი სან­ქცი­რე­ბუ­ლი ქვეყ­ნე­ბის პორ­ტე­ბი­დან სა­ერ­თა­შო­რი­სო წყლებ­ში გა­და­აქვთ, სა­დაც ნავ­თო­ბი და პრო­დუქ­ტე­ბი უფრო დიდ ტან­კე­რებ­ზე გა­და­ი­ზი­დე­ბა, რო­მელ­თა ტრან­სპორ­ტი­რე­ბაც უფრო იაფი და სწრა­ფია.

S&P-ის ანა­ლი­ტი­კო­სე­ბის ცნო­ბით, წლის პირ­ველ ნა­ხე­ვარ­ში ჩრდი­ლო­ვა­ნი ფლო­ტის ტან­კე­რე­ბი ყვე­ლა­ზე ხში­რად არა რუ­სეთ­ში ან ირან­ში, არა­მედ მა­ლა­ი­ზი­ის სა­ნა­პი­რო­ებ­თან იტ­ვირ­თე­ბო­და. ფლო­ტი, ძი­რი­თა­დად, რუ­სუ­ლი ნავ­თო­ბის ინ­დო­ეთ­სა და ჩი­ნეთ­ში გა­და­ზიდ­ვას ახორ­ცი­ე­ლებს. მცი­რე მყიდ­ვე­ლებს შო­რის არი­ან: თურ­ქე­თი, სინ­გა­პუ­რი და არაბ­თა გა­ერ­თი­ა­ნე­ბუ­ლი სა­ა­მი­რო­ე­ბი.

ჩრდი­ლო­ვა­ნი ფლო­ტის მო­ნი­ტო­რინ­გი სე­რი­ო­ზუ­ლად მხო­ლოდ წელს და­ი­წყეს, რო­დე­საც რუ­სეთ­მა მისი გა­მო­ყე­ნე­ბა არა მხო­ლოდ ნავ­თო­ბის სან­ქცი­ე­ბის­გან თა­ვის და­საღ­წე­ვად, არა­მედ ნა­ტოს ქვეყ­ნე­ბის წი­ნა­აღ­მდეგ ჰიბ­რი­დუ­ლი ოპე­რა­ცი­ე­ბის­თვი­საც და­ი­წყო.

და­სავ­ლე­თი ცდი­ლობს, მაგ­რამ ჯერ­ჯე­რო­ბით მისი შე­ჩე­რე­ბა არ შე­უძ­ლია. სან­ქცი­ე­ბი და და­კა­ვე­ბე­ბი კი რთუ­ლია. გე­მის და­კა­ვე­ბა შე­საძ­ლე­ბე­ლია მხო­ლოდ პორ­ტში ან ტე­რი­ტო­რი­ულ წყლებ­ში - ვიწ­რო ზო­ნა­ში, რო­მე­ლიც სა­ნა­პი­რო­დან 12 სა­ზღვაო მი­ლის და­შო­რე­ბით მდე­ბა­რე­ობს. სა­ერ­თა­შო­რი­სო წყლებ­ში ეს გა­ცი­ლე­ბით რთუ­ლია, მით უმე­ტეს, რომ და­სავ­ლე­თი მსოფ­ლი­ო­ში ნა­ვი­გა­ცი­ის თა­ვი­სუფ­ლე­ბის წამ­ყვა­ნი დამ­ცვე­ლია.

"ჩრდი­ლო­ვა­ნი ფლო­ტის" გე­მე­ბის წი­ნა­აღ­მდეგ სან­ქცი­ე­ბი მუდ­მი­ვად მოქ­მე­დებს. აშშ, ევ­რო­კავ­ში­რი და დიდი ბრი­ტა­ნე­თი პე­რი­ო­დუ­ლად აახ­ლე­ბენ თა­ვი­ანთ სი­ებს, თუმ­ცა ტან­კე­რე­ბი ხე­ლახ­ლა რე­გის­ტრირ­დე­ბი­ან და სა­ხე­ლებს იც­ვლი­ან, რაც შემ­დგომ გა­ნახ­ლე­ბას სა­ჭი­რო­ებს.

  • რა როლს ას­რუ­ლებს "ჩრდი­ლო­ვა­ნი ფლო­ტი" ჰიბ­რი­დულ ომში?

ბოლო ორი წლის გან­მავ­ლო­ბა­ში, ჩრდი­ლო­ვა­ნი ფლო­ტის ტან­კე­რე­ბი ეჭ­ვმი­ტა­ნი­ლე­ბი იყ­ვნენ ნა­ტოს ქვეყ­ნებს ბალ­ტი­ის ზღვა­ზე და­მა­კავ­ში­რე­ბე­ლი კა­ბე­ლე­ბის და­ზი­ა­ნე­ბა­ში. შე­დე­გად, ნა­ტოს ქვეყ­ნებ­მა ბალ­ტი­ის ზღვის ფსკერ­ზე კა­ბე­ლე­ბის და­სა­ცა­ვად და­ი­წყეს Baltic Sentry-ის მი­სია. გა­ერ­თი­ა­ნე­ბულ­მა სა­მე­ფომ კი თა­ვი­სი სა­ნა­პი­რო ზო­ლის მახ­ლობ­ლად რუ­სუ­ლი დი­ვერ­სი­ის­თვის მზა­დე­ბა და­ი­წყო.

რუ­სე­თის "ჩრდი­ლო­ვან ფლოტ­თან“ ბრძო­ლა ევ­რო­პი­სა და უკ­რა­ი­ნის­თვის გრძელ­ვა­დი­ან გა­მოწ­ვე­ვად რჩე­ბა. ერთი მხრივ, სან­ქცი­ე­ბის გამ­კაც­რე­ბა და გე­მე­ბის და­კა­ვე­ბის მცდე­ლო­ბე­ბი ზი­ანს აყე­ნებს რუ­სე­თის ექ­სპორ­ტს. მე­ო­რე მხრივ, მოს­კო­ვის მხრი­დან ეს­კა­ლა­ცია, მათ შო­რის სამ­ხედ­რო ძა­ლის გა­მო­ყე­ნე­ბა, ზრდის პირ­და­პი­რი შე­ტა­კე­ბე­ბის რის­კებს, გან­სა­კუთ­რე­ბით ისეთ მგრძნო­ბი­ა­რე რე­გი­ო­ნებ­ში, რო­გო­რი­ცაა ბალ­ტი­ი­სა და შავი ზღვე­ბი.

წყარო: ambebi.ge