თიბისი კაპიტალმა ღვინის სექტორის 2025 წლის მიმოხილვა გამოაქვეყნა, სადაც აღნიშნულია, რომ საქართველოს ღვინის სექტორი ბოლო ათწლეულის განმავლობაში სტაბილურად იზრდება, რაც ძირითადად ექსპორტის ზრდითა და კომერციული კონსოლიდაციის ზრდით იყო განპირობებული.

მიმოხილვაში მოყვანილია 2025 წლის პირველი ცხრა თვის მონაცემები, რომლის თანახმადაც ღვინის ექსპორტი წლიურად 12%-ით შემცირდა და 189.9 მილიონ აშშ დოლარს მიაღწია.

“მიზეზი ძირითადად რუსეთში ექსპორტის შემცირებაა, რაც 2024 წელს იმპორტირებულ ალკოჰოლზე აქციზის გადასახადების ზრდას მოჰყვა. 2023 წლის ბოლოს განხორციელებულმა წინმსწრებმა ექსპორტმა დროებით გაზარდა ექსპორტის მოცულობები, რის შედეგადაც 2025 წელს მოხდა მოცულობების კორექტირება.

მიუხედავად ექსპორტის მიმართულებების ზომიერი დივერსიფიკაციისა, საექსპორტო შემოსავლები კვლავ მაღალი კონცენტრაციით ხასიათდება. 2024 წლისთვის რუსეთის წილი ღვინის ექსპორტის მთლიან შემოსავლებში დაახლოებით ორ მესამედს შეადგენდა. 2026 წლიდან რუსეთის ბაზარზე კვლავ დაგეგმილია აქციზის ზრდა, რაც სავარაუდოდ, გაზრდის საცალო ფასებს, შეასუსტებს მოთხოვნას და გააძლიერებს რისკებს მაღალი ფასისადმი მგრძნობიარე ბაზარზე.

ამავდროულად, ევროკავშირმა გააძლიერა თავისი როლი, როგორც უფრო სტაბილურმა და მაღალი ღირებულების ბაზარმა: 2019–2024 წლებში ექსპორტის მოცულობები ევროკავშირის ქვეყნებში თითქმის გაორმაგდა, ხოლო საშუალო ფასმა 3.2 აშშ დოლარს/კგ-ს მიაღწია. მიუხედავად ამისა, ევროკავშირში ექსპორტის ძირითადი ნაწილი კონცენტრირებულია შედარებით დაბალფასიან ცენტრალურ და ბალტიისპირეთის ბაზრებზე. მაღალი ფასის სეგმენტის ევროკავშირის ბაზრებს მოცულობებში მხოლოდ მცირე წილი უკავია, რაც ზღუდავს საერთო შემოსავლების ზრდას, მიუხედავად პრემიუმ პოზიციონირებისა”, - წერია მიმოხილვაში.

ამასთან, თიბისი კაპიტალის კვლევაში ყურადღება გამახვილებულია ცენტრალური აზიის ბაზარზეც, რომელიც მიმოხილვის თანახმად, ყალიბდება როგორც შედარებით მცირე, თუმცა მზარდი საექსპორტო მიმართულებად.

“2024 წელს საქართველოს ღვინის ექსპორტმა რეგიონში თითქმის 3,800 ტონა შეადგინა, რაც მთლიანი ექსპორტის დაახლოებით 4%-ს უდრის. მოცულობით წამყვან ბაზარს წარმოადგენს ყაზახეთი, რომელიც მეოთხე ადგილზეა საქართველოს საექსპორტო მიმართულებებს შორის. უზბეკეთი და ყირგიზეთი რჩება შედარებით მცირე, მაგრამ დინამიკურად მზარდ ბაზრებად, მაშინ როდესაც ტაჯიკეთსა და თურქმენეთში საქართველო ინარჩუნებს მყარ საბაზრო პოზიციებს. რეგიონის მასშტაბით ქართული ღვინო ძირითადად საშუალო ფასის სეგმენტშია განთავსებული”, - წერია თიბისი კაპიტალის მიმოხილვაში.

Bm.ge