საჰაერო ტრანსპორტის საერთაშორისო ასოციაციამ (IATA) და საკონსულტაციო ფირმა Oliver Wyman-მა ერთობლივი კვლევა — „კომერციული ავიაციის მიწოდების ჯაჭვის აღორძინება“ — გამოაქვეყნეს. ანგარიში აანალიზებს მიწოდების ჯაჭვში არსებულ ძირითად პრობლემებს, მათ ფინანსურ გავლენას ავიაკომპანიებზე და გვთავაზობს ზომებს სიტუაციის სტაბილიზაციისთვის.

კვლევის თანახმად, კოსმოსურ ინდუსტრიაში მიწოდების ჯაჭვის შეფერხება იწვევს ახალი თვითმფრინავებისა და სათადარიგო ნაწილების წარმოების დაგვიანებას. ეს აიძულებს ავიაკომპანიებს, გადახედონ ფლოტის განახლების გეგმებს და ხშირ შემთხვევაში, გაახანგრძლივონ ძველი თვითმფრინავების ექსპლუატაციის ვადა.

IATA-ს შეფასებით, წარმოების შენელებული ტემპი ავიაციის ინდუსტრიას 2025 წელს $11 მილიარდზე მეტი დაუჯდება, რაც ოთხი ძირითადი ფაქტორითაა განპირობებული.

დანაკარგის წყარო ღირებულება (USD) მიზეზი
საწვავის ზედმეტი ხარჯი $\approx 4.2$მილიარდი ძველი, ნაკლებად ეფექტური თვითმფრინავების ექსპლუატაცია.
ტექნიკური მომსახურების ხარჯი $\approx 3.1$მილიარდი გლობალური ფლოტი ბერდება და საჭიროებს ხშირ და ძვირადღირებულ მომსახურებას.
ძრავების ლიზინგის ზრდა $\approx 2.6$მილიარდი ტექნიკური მომსახურების ვადების ზრდის გამო, ავიაკომპანიებს უწევთ ძრავების დამატებითი იჯარით აღება.
სათადარიგო ნაწილების მარაგის ხარჯი $\approx 1.4$მილიარდი მომწოდებლები ზრდიან მარაგებს მიწოდების უეცარი შეფერხებების კომპენსაციისთვის.

პრობლემები არ აძლევს ავიაკომპანიებს საშუალებას, გაზარდონ ფლოტი მზარდი სამგზავრო მოთხოვნის შესაბამისად. 2024 წელს მოთხოვნა 10.4%-ით გაიზარდა, მაშინ როცა ტევადობის ზრდის ტემპი 8.7% იყო, რამაც დატვირთვის კოეფიციენტი რეკორდულ 83.5%-მდე აიყვანა.

IATA-ს გენერალურმა დირექტორმა, ვილი უოლშმა, განაცხადა, რომ მიწოდების არაპროგნოზირებადი გრაფიკი ავიაციას უპრეცედენტო ზარალს აყენებს.

ანგარიში გვთავაზობს რამდენიმე საკვანძო ზომას დისბალანსის აღმოსაფხვრელად და სისტემის მდგრადობის გასაუმჯობესებლად:

გაყიდვის შემდგომი მომსახურების ხელმისაწვდომობა: შემცირდეს დამოკიდებულება ორიგინალური აღჭურვილობის მწარმოებლების (OEM) კომერციულ ლიცენზიებზე და უზრუნველყოს ალტერნატიული წყაროები.

მიწოდების ჯაჭვის გამჭვირვალობა: გაიზარდოს მონაცემთა ხარისხი და ხელმისაწვდომობა რისკების წინასწარ გამოსავლენად.

მონაცემების პოტენციალის გამოყენება: გამოიყენოს ანალიტიკური გადაწყვეტილებები პროგნოზირებადი ტექნიკური მომსახურებისთვის და სათადარიგო ნაწილების მარაგების ოპტიმიზაციისთვის.

სარემონტო და საწარმოო სიმძლავრეების გაფართოება: დაჩქარდეს შეკეთების შეთანხმებები, მხარი დაუჭიროს აღდგენილი ნაწილების (USM) გამოყენებას და დანერგოს ტექნოლოგიები კომპონენტების დეფიციტის შესამცირებლად.

IATA და Oliver Wyman მოუწოდებენ ინდუსტრიის ყველა მონაწილეს, იმოქმედონ ერთობლივად და შეიმუშაონ ერთიანი სტრატეგიული პოზიცია, რათა ეფექტურად უპასუხონ მზარდ მოთხოვნას.

წყარო: avianews.ge