დიდ ინფრასტრუქტურულ პროექტებში გზის მშენებელი ქართული კომპანიები არ მონაწილეობენ

დიდ ინფრასტრუქტურულ პროექტებში გზის მშენებელი ქართული კომპანიები არ მონაწილეობენ

access_time2019-02-04 12:00:59

საქართველოს რეგიონული განვითარებისა და ინფრასტრუქტურის სამინისტროს ინფორმაციით, რიკოთის მაგისტრალის ერთ-ერთი -ჩუმათელეთი-ხევის მონაკვეთის ასაშენებლად 6 ჩინური და 3 თურქული კომპანია იბრძვის. წინადადებების მიღება 25 იანვარს დაიწყო და 29 იანვარს დასრულდა. შესყიდვის სავარაუდო ღირებულება 376 962 285 ლარია. პროექტის დონორი მსოფლიო ბანკია.



ბოლო წლების ტენდენციას თუ გადავხედავთ, აშკარად ჩანს, რომ გზის მშენებელი ქართული კომპანიები საგზაო ინფრასტრუქტურულ ტენდერებში  თამაშგარე არიან დარჩენილნი  და მთავარი საავტომობილო მაგისტრალები უცხოელებზეა მინდობილი. არადა,  წლების წინ დიდ და მნიშვნელოვან პროექტებში მონაწილეობას იღებდნენ, იგებდნენ და მუშაობდნენ  ქართული კომპანიებიც. თუმცა, 2013 წლიდან უცხოური კომპანიების მასიურად შემოსვლას  ქართული კომპანიების გაკოტრება  და ბაზრიდან გასვლა მოჰყვა. ამ მავნებლურ პოლიტიკას ქართველ ექსპერტთა ნაწილი ირაკლი ღარიბაშვილის პრემიერობის პერიოდს უკავშირებს, რაც წლების მანძილზე არც ერთმა მთავრობამ არ შეცვალა.



ქართული კომპანიები პრობლემას ბოლო წლებში დანერგილ სატენდერო პირობებში ხედავენ. განსაკუთრებით ეს ეხება ირაკლი ღარიბაშვილის პრემიერობის პერიოდს. მათი განმარტებით, ბაზარზე არსებულ არც ერთ ადგილობრივ კომპანიას სამინისტროს მიერ მოთხოვნილი კრიტერიუმების დაკმაყოფილება არ შეუძლია.


 

ინფრასტრუქტურის სამშენებლო კომპანიების პრეტენზიების მიზეზი სატენდერო პირობებია. მათი თქმით, საკვალიფიკაციო მოთხოვნები, გამოცდილება, ფინანსური შესაძლებლობები და ბრუნვა ის კრიტერიუმებია, რისი დაკმაყოფილებაც შეუძლებელია.


 

გზების მშენებელი კომპანია შპს „ლაგოდეხავტოგზას“  ხელმძღვანელი გია წიქარიშვილი განმარტავს, რომ ქართულ კომპანიებს სახელმწიფო ტენდერებში გამოცდილების მიღების და დაგროვების საშუალებაც კი არ ეძლევათ. მისი თქმით, დღევანდელ პირობებში შეუძლებელია მსხვილ პროექტებში თუნდაც ქვეკონტრაქტორად ყოფნა.


 

„ახალგაზრდა ფინანსისტთა და ბიზნესმენთა ასოციაციის“ ვიცე-პრეზიდენტი გიორგი კაპანაძე განმარტავს, რომ ქართული კომპანიების რამდენიმე თვის წინ გავრცელებული განცხადებების მიხედვით, ტენდერში მონაწილეობა ეზღუდებათ იმ მიზეზით, რომ  გამოცხადებულ ტენდერებში ითხოვენ გამოცდილებას, რომელიც, ხშირ შემთხვევაში, ქართულ კომპანიებს არ გააჩნიათ. მისივე განცხადებით, ისეთი პირობებია ჩადებული, რომელსაც ქართული კომპანიები ვერ აკმაყოფილებენ. როგორც კაპანაძე განმარტავს, ტენდერები ისე უნდა იყოს გამოცხადებული, რომ იქ მონაწილეობის საშუალება ჰქონდეთ როგორც უცხოურ, ასევე ქართულ კომპანიებს.


 


„ქართული კომპანიები ძირითადად ჩართულები არიან მცირე პროექტებში, მათ შორის დედაქალაქის ან რეგიონების პროექტებში. აუცილებელია გადაიხედოს სატენდერო პირობები და გათვალისწინებული იყოს ის გამოცდილება და შესძლებლობა, რაც ამ კომპანიებს აქვთ. ქვეყანაში უპირატესობას ვაძლევთ,  მაგალითად, ჩინურ კომპანიებს, რომელსაც, შესაძლოა, პროექტის განხორციელების დროს იმდენი პრობლემა შეექმნას, რომ უფრო უარესი აღმოჩნდეს. მაგალითად, ჩინური „სინოჰიდრო“, რომელიც არის დიდი საერთაშორისო კორპორაცია.


 

რეალურად დავინახეთ, რომ რამდენიმე ქართული პროექტი, რომელიც ამ კომპანიამ  აიღო, ჩავარდა და ვერ განხორციელდა. ჩვენ თუ ასეთ რთულ და  არარეალურ პირობებს წავუყენებთ ქართულ კომპანიებს,  გამოგვივა, რომ ისევ „სინოჰიდროს“ მსგავსი კომპანიები ჩაერთვებიან  ტენდერში და მოგვიწევს ისევ იგივე წრეში ვიტრიალოთ,“ აღნიშნავს კაპანაძე.  


 

კითხვაზე - ირაკლი ღარიბაშვილის პრემიერობის დროს მიღებული გადაწყვეტილება  იყო მიზანმიმართულად უცხოური კომპანიების ლობირების გამო მიღებული,  თუ საქმე გვქონდა არაპროფესიონალიზმთან? კაპანაძე განმარტავს, რომ კონკრეტულად იმაზე საუბარი, ეს მიზანმიმართულად მოხდა თუ არა, რთულია, რადგან კონკრეტული ფაქტების არსებობაა საჭირო.



„ყველას გვახსოვს, რომ მსხვილი მაგისტრალური ტენდერების დროს გარკვეული კორუფციული ნიშნები  გამოიკვეთა. ადგილი ჰქონდა ფაქტებს, როდესაც ამათუიმ კომპანიის გამარჯვების შემდეგ იზოგებოდა ფინანსები, მაგრამ სად მიდიოდა ეს თანხები, არ ვიცოდით. შემდეგ გზების დეპარტამენტში დასაქმებული ადამიანები იწყებდნენ მუშაობას რომელიმე კომპანიაში, რომელიც ამათუიმ კორუფციული სქემის შესაძლო ნაწილი იყო. როგორც ვიცი, ამ მიმართულებით გამოძიება დაწყებულია, რამდენიმე მაღალჩინოსნის დაკითხვაც მოხდა. გამოძიება თავის სათქმელს იტყვის, თუმცა კარგი იქნება, გადაიხედოს ის პირობები და ის ფაქტები, რაც ტენდერებშია ჩადებული,“ აღნიშნავს კაპანაძე.


 

ირაკლი ხერგიანი საგზაო დეპარტამენტის თავმჯდომარის მოადგილე  2015 წლის ოქტომბრიდან 2017 წლის დეკემბრამდე იყო. როგორც ის „კომერსანტთან“ აღნიშნავს, მსხვილ პროექტებს საქართველოში საერთაშორისო დონორი ორგანიზაციები ახორციელებენ. შედეგად, შესყიდვის პროცედურები თითქმის იდენტურია და არ შეცვლილა. როგორც ხერგიანი განმარტავს, საერთაშორისო საფინანსო ინსტიტუტების მიერ არსებულ პროექტებზე თითქმის ერთნაირი შესყიდვის პრიცედურაა, ინფრასტრუქტურის სამინისტრო კი  ვალდებულია ეს დონორის მიერ დადგენილი წესებით განახორციელოს.

 

„ვსაუბრობ მრავალმილიონიან, პირობითად, 100 მილიონიან პროექტზე, სადაც კომპანიებს უნდა ჰქონოდათ ანალოგიურ პროექტში მუშაობის გამოცდილება. ამიტომ არის, რომ ქართული კომპანიები ამ მოთხოვნას ვერ აკმაყოფილებენ, აღნიშნავს ხერგიანი.

 

კითხვაზე, თუნდაც 2012 წლამდე როგორ აკმაყოფილებდნენ  ქართული კომპანიები დონორი ორგანიზაციების  მოთხოვნებს, ხერგიანი აღნიშნავს, რომ დიდ  ინფრასტრუქტურულ პროექტებში ქართული კომპანიები არასდროს მონაწილეობდნენ, იმიტომ, რომ, ვერ აკმაყოფილებდნენ თუნდაც ფინანსურ მოთხოვნებს.

 

„მახსენდება მხოლოდ 2004 თუ 2005 წელს, როდესაც ქართულმა კომპანიებმა, მათ შორის, როგორც მახსოვს, „ზიმომ“ ავტომაგისტრალის პირველი მონაკვეთის მშენებლობა განახორციელა, თუმცა, ეს მაშინ ბიუჯეტიდან იყო დაფინანსებული. ამის შემდეგ ყოველთვის იყვნენ  უცხოური კომპანიები, რომლის ქვეკონტრაქტორად რამდენიმე  ქართული კომპანია იყო წარმოდგენილი,“  აღნიშნავს ხერგიანი.


 მისი განმარტებით,  ინფრასტრუქტურის სამინისტრომ უნდა შეუწყოს ხელი  იმას, რომ ქართული კომპანიები ქვეკონტრაქტორებად მაინც იყვნენ, რომ გაიზარდნონ.


„ეს იყო იმ დროინდელი სტრატეგია, რომ ქართული კომპანიები გაზრდილიყვნენ და გასულიყვნენ საერთაშორისო ასპარეზზე - როგორც სამშენებლო, ასევე საინჟინრო კომპანიები. ეს სავალდებულოა. აუცილებელია, რომ ქვეყანამ გასწიოს საინჟინრო ექსპორტი და არა იმპორტი,“  აღნიშნავს ხერგიანი.


 კითხვაზე - დღეს აქვს თუ არა ინფრასტრუქტურის სამინისტროს მსგავსი სტრატეგია? - ხერგიანი განმარტავს, რომ ქართული კომპანიები დღესაც აქტიურად  მუშაობენ. ასეთია, „ბლექსი  ჯგუფი“, „კავკაზუს როუდ პროჯექტი“. 


„მსხვილ ტენდერებში ამ ორ კომპანიას აქვს მონაწილეობა მიღებული  და, როგორც ვიცი, ისინი დღესაც ძალიან კარგად მუშაობენ. შესაბამისად, ეს სტრატეგია შენარჩუნებულია. ჩემი  საგზაო დეპარტამენტში მუშაობის დროს არსებობდნენ ქართული კომპანიები, რომლებიც ქვეკონტარქტორად მუშაობდნენ დიდ საერთაშორისო კომპანიებთან , შესაბამისად, თანამშრომლობაც იყო,“  აღნიშნავს ხერგიანი.

 

„კომერსანტმა“ სცადა თავად ყოფილ პრემიერ-მინისტრ ირაკლი ღარიბაშვილთან დაკავშირება, თუმცა, უშედეგოდ.  ჩვენს მიერ გაგზავნილი ფეისბუქ შეტყობინება,  ნახვის შემდეგ, მან უპასუხოდ დატოვა. „კომერსანტი„ ცდილობს დაუკავშირდეს ღარიბაშვილის მინისტრთა კაბინეტის  ინფრასტრუქტურის მინისტრებს, ნოდარ ჯავახიშვილს და დავით შავლიაშვილს.


„კომერსანტი“ 





Deutche welle: ევროპაში ქართულ ღვინოზე მოთხოვნა იზრდება

Deutche welle: ევროპაში ქართულ ღვინოზე მოთხოვნა იზრდება
access_time2019-06-27 14:00:09
ქართული ღვინის ხარისხი ბოლო წლებში მკვეთრად გაუარესდა - ამტკიცებს როსპოტრებნადზორი, თუმცა ავსტრიელი და გერმანელი მეღვინეები ამას ვერ ამჩნევენ - ალბათ იმიტომ, რომ ყიდულობენ ყველაზე ხარისხიან ქართულ ღვინოს ევროპული ბაზრისთვის. მოთხოვნა კი სწრაფად იზრდება. „არც ჩვენ, არც მაკონტროლებელ ორგანოებს არ გვაქვს არავითარი პრობლემები ქართულ ღვინოსთან დაკავშირებით,“ - ამბობს ჰამბურგში მდებარე მაღაზია GeoVino-ს თანამფლობელი ანდრე...

გია ხუხაშვილი: ხელისუფლება აღმოჩნდა პოლიტიკურ ბუნკერში, ახალი პოლიტიკური კლასი კი ამოდის ზედაპირზე

გია ხუხაშვილი: ხელისუფლება აღმოჩნდა პოლიტიკურ ბუნკერში, ახალი პოლიტიკური კლასი კი ამოდის ზედაპირზე
access_time2019-06-27 12:30:59
რუსთაველის გამზირზე, პარლამენტის წინ მიმდინარე აქციების პარალელურად, რამდენიმე დღის განმავლობაში ხელისუფლება აანონსებდა, რომ დღეს ქვეყნის პრემიერ-მინისტრი საკანონმდებლო ტრიბუნიდან მთავრობის საქმიანობის ყოველწლიურ ანგარიშს მოგვასმენინებდა. ასევე დაანონსებულია, რომ ხვალ საკანონმდებლო ორგანოში მივა შს მინისტრი გიორგი გახარია. რამდენად სწორად გეგმავს ხელისუფლება პოლიტიკურ ნაბიჯებს და რამდენად...

Bloomberg-ზე 1 დოლარი 2,86 ლარი გახდა - ლარის გაუფასურება გრძელდება

Bloomberg-ზე 1 დოლარი 2,86 ლარი გახდა - ლარის გაუფასურება  გრძელდება
access_time2019-06-27 12:23:14
Bloomberg-ის სავაჭრო პლატფორმაზე 12:00 საათისთვის 1 აშშ დოლარი 2.8603 ლარად ივაჭრებოდა. ეროვნული ბანკის მიერ გუშინ დადგენილი კურსით, 1 აშშ დოლარის ოფიციალური ღირებულება დღეს, 2.8470 ლარია. რაც შეეხება ევროს, მისი კურსი 3.2356 ლარია. ეროვნული ბანკი ახალ კურსს დღეს 17:00 საათზე გამოაქვეყნებს. შეგახსენებთ, რომ ბოლო რამდენიმე დღეა ეროვნული ვალუტა უფასურდება. მეტიც, ორი დღეა ლარი გაუფასურების...

სებ-ის განცხადება ლარის გაუფასურებაზე - საქართველოში მოქმედებს მცურავი გაცვლითი კურსის რეჟიმი

სებ-ის განცხადება ლარის გაუფასურებაზე - საქართველოში მოქმედებს მცურავი გაცვლითი კურსის რეჟიმი
access_time2019-06-27 11:50:53
საქართველოს ეროვნული ბანკი ლარის გაუფასურებასთანდ აკავშირებით განცხადებას ავრცელებს. ინფორმაციას „კომერსანტი უცვლელად გთავაზობთ: “საზოგადოებისთვის ცნობილია, რომ საქართველოში მოქმედებს მცურავი გაცვლითი კურსის რეჟიმი. სავალუტო კურსზე გავლენას ახდენს სხვადასხვა შიდა და გარე ფაქტორი, მათ შორის მოლოდინები. შესაბამისად, ინფორმაცია რუსეთიდან ტურისტული ნაკადების მოსალოდნელი შემცირების...

“ჩვენი მოლოდინი იყო, რომ საქართველოში წელს 1.7 მლნ-ზე მეტი რუსი ტურისტი შემოვიდოდა, მათი დანახარჯები კი 2.5 მლრდ ლარი იქნებოდა“

“ჩვენი მოლოდინი იყო, რომ საქართველოში წელს  1.7 მლნ-ზე მეტი რუსი ტურისტი შემოვიდოდა, მათი დანახარჯები კი 2.5 მლრდ ლარი იქნებოდა“
access_time2019-06-27 10:00:54
„ჩვენი მოლოდინი იყო, რომ წლის ბოლომდე საქართველოში ტურისტული მიზნებით 1.7 მილიონზე მეტი რუსეთის მოქალაქე შემოვიდოდა, მათი დანახარჯები კი 2.5 მილიარდი ლარი იქნებოდა. ბუნებრივია, დღეს ჩვენ ვდგავართ გამოწვევის წინაშე. ჩვენი როლი და ფუნქცია არის ის, რომ შევასუსტოთ ეს დარტყმა და დანაკარგი.“ რადიო კომერსანტის გადაცემაში „მთავარი ფაქტორი“ ეკონომიკისა და მდგრადი განვითარების სამინისტროს ტურიზმის ეროვნული ადმინისტრაციის ხელმძღვანელი...


მსგავსი სიახლეები

up