თბილისის შემოვლითი რკინიგზის პროექტი ისევ დაკონსერვებულია

თბილისის შემოვლითი რკინიგზის პროექტი ისევ დაკონსერვებულია

access_time2021-10-23 12:00:47

თბილისის შემოვლითი რკინიგზა, რომლის მშენებლობაც 2010 წელს დაიწყო, ბოლო პერიოდში არაერთხელ გახდა პოლიტიკური ურთიერთბრალდებების საგანი.  “საქართველოს რკინიგზისა” და ოცნების ხელისუფლების მიერ გავრცელებული განცხადებების თანახმად, შემოვლითი რკინიგზის სამშენებლო სამუშაოების შეჩერების მიზეზი კომპანია Mobility Consultants-ის კვლევის შედეგად გამოვლენილი ხარვეზები იყო. გარდა ამისა, შემოვლითი რკინიგზის დაპაუზება დაუკავშირეს მიწათსარგებლობის გენერალური გეგმის შემუშავება-განახლებას, თუმცა სპეციალისტებისთვის ეს არგუმენტი მაშინვე მიუღებელი აღმოჩნდა. მათი თქმით, გენერალურმა გეგმამ ქალაქის ცენტრში რკინიგზისგან გათავისუფლებული ტერიტორიის განვითარების მიმართულება უნდა განსაზღვროს და არა ის, თუ როდის და რა ფორმით მოხდება თბილისიდან სატვირთო მატარებლების სამარშრუტო ხაზის გატანა. 

"შემოვლითი რკინიგზის მშენებლობა რაც შეიძლება სწრაფად უნდა დასრულდეს და ქალაქის გენერალური გეგმის მომზადებასთან მისი დაკავშირება გაუმართლებელია. ამჟამად არსებობს კონსენსუსი იმის შესახებ, რომ სატვირთო შემადგენლობები ქალაქის ცენტრში არ უნდა მოძრაობდნენ და გენერალური გეგმის დამტკიცების შემდეგ ამ გადაწყვეტილების გადახედვა მოსალოდნელი არ არის. ამდენად ალოგიკურია შემოვლითი რკინიგზის მშენებლობის დასრულების გადადება გენერალური გეგმის დამტკიცებამდე. გარდა ამისა გენერალური გეგმა მნიშვნელოვანია ქალაქის ფარგლებში ამჟამად არსებული სარკინიგზო ინფრასტრუქტურის გაუქმების შედეგად გამოთავისუფლებული ტერიტორიის შემდგომი გამოყენებისა და განვითარების კუთხით. ამ საკითხზე გადაწყვეტილების მიღება გენერალური გეგმის დამტკიცებამდე მართლაც არასწორი იქნებოდა. გამოთავისუფლებული ტერიტორიის გამოყენების შესაძლო ვარიანტების განხილვისას ქალაქის მთავრობამ უნდა გაითვალისწინოს ქალაქის მდგრადი გრძელვადიანი განვითარების საჭიროებები და მოქალაქეებისთვის (პირველი რიგში, ამჟამინდელი რკინიგზის ხაზის მიმდებარე უბნებში მცხოვრები ადამიანებისთვის) მაღალი ხარისხის საცხოვრებელი გარემოს შექმნის აუცილებლობა. გასათვალისწინებელია, რომ სამგზავრო სალიანდაგო ტრანსპორტი მდგრადი ურბანული ტრანსპორტის ერთ-ერთი ძირითადი სახეობაა და მნიშვნელოვანი როლის შესრულება შეუძლია ქალაქში გზების განტვირთვისა და ჰაერის დაბინძურების შემცირების მხრივ. აქედან გამომდინარე, სასურველია, რომ ხელისუფლებამ განიხილოს თბილისში ტრანსპორტის ამ სახეობის შემდგომი განვითარების შესაძლებლობა საუკეთესო თანამედროვე პრაქტიკისა და გამოცდილების გათვალისწინებით," - ასეთი იყო არასამთავრობო ორგანიზაცია "საერთაშორისო გამჭვირვალობა საქართველოს" პოზიცია ჯერ კიდევ 2016 წელს, რაც დღესაც უცვლელია. 


2013 წლის 5 დეკემბერს საქართველოს მთავრობამ გადაწყვიტა, რომ პროექტი 3 წლით დაეკონსერვებინა და ეს პერიოდი ხარვეზების აღმოსაფხვრელად გამოეყენებინა. შემოვლითი რკინიგზის სამშენებლო სამუშაოები 2016 წელს უნდა განახლებულიყო, თუმცა ის დღემდე დაძრული არ არის. დედაქალაქს მოწათსარგებლობის ახალი გენგეგმაც აქვს, თუმცა  ფაქტია, რომ შემოვლითი რკინიგზის შემდგომი ბედი დღესაც გაურკვველია, ანუ სახელმწიფომ 2016 – 2021 წლების განმავლობაში, მრავალი დაპირების მიუხედავად ვერ შეძლო შემოვლითი რკინიგზის შემდგომი გამოყენების ოპტიმალური ვარიანტის შემოთავაზება. როგორი უნდა იყოს თბილისის შემოვლითი რკინიგზის ფუნქციონირების ოპტიმალური ვარიანტი, ამის შესახებ "კომერსანტმა" "საქართველოს სატრანსპორტო დერეფნის კვლევის ცენტრში" იკითხა. ცენტრის პრეზიდენტმა, პაატა ცაგარეიშვილმა, აგვიხსნა, რომ  თბილისის შემოვლითი რკინიგზის ოპტიმალური გადაწყვეტულება მიღებული უნდა იქნეს კომპლექსური ქალაქგანვითარებითი კუთხით.  მისი აგრეგირებული დასკვნით, თბილისის ცენტრალური ნაწილიდან სამგზავრო- სარკინიგზო ხაზის გადატანას ექნება გრძელვადიანი სერიოზული ნეგატიური შედეგები, როგორც ქალაქგანვითარებითი, ისე სტრატეგიული და საოპერაციო თვალსაზრისით;

"ცალ-ცალკე სატვირთო და სამგზავრო-სარკინიგზო ხაზების არსებობა მსოფლიოს არაერთ ქალაქში დანერგილი პრაქტიკაა. განცალკევებული მოდელი, ხელს უწყობს მდგრადი შიდასაქალაქო, საგარეუბნო და საქალაქთაშორისო ელექტროსალიანდაგო ტრანსპორტის ხელშეწყობასა და განვითარებას; თბილისის აგლომერაციის მასშტაბით განხორციელდება - ნატახტარი, მცხეთა, თბილისი, რუსთავი, აეროპორტი, გარდაბანი - მგზავრთა გადასაყვანად S-Bahn ტიპის მატარებლების სამგზავრო-სარკინიგზო ხაზში ინტეგრირება; (სურათი) მგზავრნაკადის მეტროპლიტენის ხაზიდან, სამგზავრო - სარკინიგზო ხაზზე შეუფერხებელი გადაჯდომის მიზნით, აუცილებელი იქნება ორლიანდაგიანი სამგზავრო-სარკინიგზო ხაზის შენარჩუნება ცენტრალურ ვაგზალთან ბმით, რასაც წინასწარი გაანგარიშებით დასჭირდება 5 ჰა-მდე ტერიტორია; სატვირთო სარკინიგზო ინფრასტრუქტურის გადატანის შედეგად, დარჩენილი 75 ჰა-მდე ტერიტორია განვითარდება როგორც ახალი მულტიფუნქციური ცენტრი. გამოთავისუფლებული ტერიტორიის განვითარებისას სამგზავრო-სარკინიგზო ხაზის უშუალო სიახლოვეს არ უნდა დაიგეგმოს საცხოვრებელი შენობების მშენებლობა, მის გასწვრივ, უპირველეს ყოვლისა, უნდა განვითარდეს გამწვანებული სარეკრეაციო ზონა. მომდევნო ზოლში, მოეწყოს საზოგადოებრივ - საქმიანი სივრცე კომერციული დანიშნულების შენობებით და ყველაზე მოშორებით ხმაურის აცილების მიზნით, - საცხოვრებელი ზონა; ფინანსური რესურსების პირობებში, პერსპექტივაში შესაძლებელია დიდუბისა და ნავთლუღის სადგურებს შორის ცენტრალური სადგურის შენარჩუნებით სამგზავრო- სარკინიგზო ხაზისთვის გვირაბის მოწყობა, მიწისქვეშა დონეზე პლატფორმების ჩატანით. ამგვარი რეკონსტრუქციით ქალაქის ცენტრალურ ნაწილში მთლიანად გამოთავისუფლდება მიწისზედა ტერიტორია. ასეთ საგზაო ინფრასტრუქტურას ვხვდებით, მაგალითად, ნიუ- იორკსა და ბრიუსელში; სამგზავრო რკინიგზის ქალაქის ცენტრალურ ნაწილში გაუქმება აქვეითებს საქართველოს სარკინიგზო ქსელის სტრატეგიულ მნიშვნელობას; (რეზერვირება) სამგზავრო ნაწილის გადატანა, ქალაქს აკარგვინებს ქალაქგეგმარებით ღირებულებებს და სწორი, მდგრადი ქალაქგანვითარების შესაძლებლობებს, რაც მომავალში შეიძლება შეუქცევადი გახდეს, რასაც უზარმაზარი ფინანსური სახსრები დასჭირდება; სატვირთო რკინიგზის შემოვლით მარშრუტზე გადატანის შემდეგ დარჩება მხოლოდ ვიწრო სამგზავრო ხაზი, რაც უფრო გაამარტივებს განივ კავშირებს და შესაძლებელს გახდის სარკინიგზო ინფრასტრუქტურით გაყოფილი ქალაქის ნაწილების უკეთეს ინტეგრირებას," - აცნობს თავის ხედვას "კომერსანტს" პაატა ცაგარეიშვილი და დასძენს, რომ  თბილისისთვის მნიშვნელოვანია პოლიცენტრიული განვითარება, რაც საცხოვრებლად მიმზიდველი ქალაქის მდგრადი განვითარების ერთ-ერთი წინაპირობაა. ექსპერტის მტკიცებით, სამგზავრო რკინიგზის ქალაქიდან „ამოჭრა“ სწორედაც რომ ამ მიზნის სრულფასოვან განხორციელებას უშლის ხელს. პირიქით, ამას უკუეფექტი ექნება;

"სატვირთო გადაზიდვების დერეფანი გადის თბილისის ზღვის სიახლოვეს - წყალსაცავისგან 800-900 მეტრის დაშორებით, რაც დიდ საფრთხეს წარმოადგენს ეკოლოგიური თვალსაზრისით, არსებობს ნაკლოვანებებიც, მაგალითად ისეთი, როგორიც არის დიდი ქანობი და ორი ელმავლის გამოყენება; (მდინარის ნოღაზე პროექტირება)," - გვეუბნება ცაგარეიშვილი. 


შეგახსენებთ, თბილისის გენერალური გეგმის შემუშავებამდე თბილისის შემოვლითი რიკინიგზის პროექტის დასრულების სამი ალტერნატიული ვარიანტი არსებობდა: პირველი ვერსიის მიხედვით, უკვე აშენებულ შემოვლით რკინიგზას უმნიშვნელო რეკონსტრუქცია უნდა ჩაუტარებულიყო და ამ გზით სატვირთო მატარებლები ისარგებლებდნენ. მეორე ვერსიით, იგეგმებოდა მნიშვნელოვანი რეკონსტრუქცია უკვე არსებულ შემოვლით რკინიგზაზე და შეიცვლებოდა მისი 11 კმ-იანი მონაკვეთი. მესამე ვერსიით კი, მცირეოდენი ცვლილება შეეხებოდა შემოვლით მიმართულებას და რკინიგზა ქალაქში მინიმალურად იქნება წარმოდგენილი. პირველი ვარიანტი, რომელიც ყველაზე ოპტიმალურად მიაჩნდა ხელისუფლებას, ჯდებოდა 300 მლნ შვეიცარული ფრანკი, მეორე ვარიანტი პროექტს აძვირებდა 64 მილიონით და მესამე ვარიანტი აძვირებდა 140 მლნ-ით. ასეთი იყო  “საქართველოს რკინიგზის” მაშინდელი ინფრასტრუქტურის დირექტორის, გურამ გურამიშვილის კალკულაცია. ექსპერტებს არც მაშინ გამორჩენიათ, რომ  პროექტის არცერთი ალტერნატივა ქალაქის ტერიტორიის გავლით ფეთქებადსაშიში ნავთობპროდუქტების გადაზიდვას არ ითვალისწინებს, რაზეც პრეტენზიებიც გამოითქვა. ლოგისტიკის სპეციალისტები ჯერ კიდევ 2013 წელს ამტკიცებდნენ,  რომ თბილისის შემოვლითი რკინიგზის ბედის განსაზღვრისას პასუხისმგებელმა პირებს უნდა გაეთვალისწინებინათ 2 რამ: 1. პროექტის დასრულება აშკარად ემსახურება საჯარო ინტერესს, რადგან შეამცირებს გარემოს დაბინძურების საფრთხეს და ხანძარსაშიშროების ხარისხს; 2. პროექტის ფარგლებში უკვე დახარჯულია მნიშვნელოვანი ოდენობის სახელმწიფო სახსრები. ამიტომ ის გარემოება, რომ პროექტის ინიცირებამდე კომერციული ეფექტიანობის კვლევა არ ჩატარებულა და არ გამოქვეყნებულა (რაც უნდა გაკეთებულიყო), არ უნდა გამხდარიყო პროექტის დასრულებასთან დაკავშირებული გადაწყვეტილების განმსაზღვრელი.

"კომერსანტი" ქრონოლოგიურად გთავაზობთ, რა ტრანსფრომაცია განიცადა თბილისის შემოვლითი რკინიგზის პროექტმა წლების მიხედვით და რა მესიჯებს აჟღერებდა ხელისუფლება ამ საკითზე მთელი ამ წლების განმავლობაში:


2013 წელი - თბილისის შემოვლითი რკინიგზის შესწავლისა გაუმჯობესების მიზნით განხორციელდა პროექტის კონსერვაცია;

2016 წელი - საქართველოს პრემიერ-მინისტრმა ხელი მოაწერა განკარგულებას რითაც მთავრობამ - „საქართველოს რკინიგზას 22 თვეში თბილისის შემოვლითი რკინიგზის პროექტის დასრულება დაავალა;

2016 წელი - „არსებობს ასეთი ოფციაც, რომ ეს პროექტი განახლდეს, გადაწყვეტილება უახლოეს პერიოდში იქნება მიღებული“ – ეკონომიკის მინისტრის გ. გახარიას მიერ პარლამენტში გაკეთებული განცხადება;

2016 წელი - საქართველოს რკინიგზის“ გენერალური დირექტორის მ. ბახტაძის განცხადებით - თბილისის შემოვლითი რკინიგზის დარჩენილი ნაწილის მშენებლობა 70 მლნ აშშ დოლარი დაჯდება სამშენებლო სამუშაოების დასრულებას 18 თვე დასჭირდება;

2017 წელი - საქართველოს რკინიგზის სამეთვალყურეო საბჭოს თავმჯდომარის კ. გუნცაძის განცხადება - „თბილისის შემოვლითი რკინიგზის ერთ-ერთი პროექტი მიწისქვეშა გვირაბს ითვალისწინებს“. 2018 წელი - რკინიგზასა და მერიას შორის ჯერ კიდევ შეთანხმებული არ არის შემოვლითი რკინიგზის საბოლოო ვარიანტი - ერთ-ერთი ვერსია სამგორსა და ზაჰესში გვირაბების გაკეთება და რკინიგზის სატვირთო ხაზის მათ შორის მოქცევაა;

2018 წელი საქართველოს რკინიგზის“ კორპორატიული ურთიერთობების დეპარტამენტის უფროსის ა. საღირაშვილის განცხადებით - თბილისის შემოვლითი რკინიგზისთვის აშენებული ინფრასტრუქტურა შესაძლოა, დედაქალაქმა ახალი საავტომობილო გზისთვის გამოიყენოს.


ავტორი: ბელა გელაშვილი








ევროკომისია საგანგებო გეგმაზე მუშაობს - „რუსული ბუნებრივი აირის მიწოდების შეფერხებისა და სრული შეწყვეტისთვისაც კი უნდა მოვემზადოთ“

ევროკომისია საგანგებო გეგმაზე მუშაობს - „რუსული ბუნებრივი აირის მიწოდების შეფერხებისა და სრული შეწყვეტისთვისაც კი უნდა მოვემზადოთ“
access_time2022-07-06 17:43:29
„ბუნებრივი აირის მიწოდების შემდგომი შეფერხებისა და რუსული ბუნებრივი აირის სრული შეწყვეტისთვისაც კი უნდა მოვემზადოთ, - აღნიშნულის შესახებ ევროკომისიის პრეზიდენტმა ურსულა ფონ დერ ლაიენმა ევროპარლამენტის პლენარულ სხდომაზე განაცხადა. ლაიენმა აღნიშნა, რომ ენერგეტიკასთან დაკავშირებით ევროკომისია საგანგებო გეგმაზე მუშაობს, რომელსაც ივლისის თვის შუა რიცხვებისთვის...

6 ივლისი - რეგიონში ქართული ლარი, თურქული ლირა და სომხური დრამი გაუფასურდა

6 ივლისი - რეგიონში ქართული ლარი, თურქული ლირა და სომხური დრამი გაუფასურდა
access_time2022-07-06 17:30:27
ეროვნული ბანკის მიერ 6 ივლისის ვაჭრობის შედეგად, ეროვნული ვალუტა აშშ დოლართან მიმართებით 3.28 თეთრით გაუფასურდა, რის შედეგადაც ერთი დოლარის ოფიციალური ღირებულება 2.9038 ლარი გახდა. ქართული ლარის კურსით ვაჭრობა Bloomberg-ზე დილიდან 0.95%-ით გამყარდა და 17:00 საათისთვის 1 დოლარი 2.9105 იყო. თურქული ლირა დოლართან მიმართებით გაუფასურდა და 17.25 შეადგინა. თუმცა Bloomberg-ის სავაჭრო სისტემაში დილიდან თურქული ლირით ვაჭრობა 1.24%-ით გამყარდა, 17:00 საათისთვის 1 დოლარი...

დავით ნარმანია - ამ ეტაპზე, რუსეთიდან ელექტროენერგიას პრაქტიკულად არ ვიღებთ

დავით ნარმანია - ამ ეტაპზე, რუსეთიდან ელექტროენერგიას პრაქტიკულად არ ვიღებთ
access_time2022-07-06 15:00:00
ჩვენ ამ ეტაპზე, რუსეთიდან ელექტროენერგიას პრაქტიკულად არ ვიღებთ, ვინაიდან ბოლო თვეების განმავლობაში კარგი გამომუშავება გვაქვს და პირიქით, ელექტროენერგია თურქეთში ექსპორტზე გადიოდა, - ამის შესახებ საქართველოს ენერგეტიკისა და წყალმომარაგების მარეგულირებელი ეროვნული კომისიის თავმჯდომარემ, დავით ნარმანიამ განაცხადა. მისი თქმით, ელექტროენერგიის ექსპორტი ძირითადად, მაის-ივნისის პერიოდში...

საპროცენტო განაკვეთები გაიზარდა - რომელი სესხები უფრო გაძვირდა?

საპროცენტო განაკვეთები გაიზარდა - რომელი სესხები უფრო გაძვირდა?
access_time2022-07-06 16:00:00
2022 წლის მაისში, გაცვლითი კურსის ეფექტის გამორიცხვით, სესხები წლიურად 18.1%-ით გაიზარდა და 43.1 მლრდ ლარი შეადგინა. ამის შესახებ ეროვნული ბანკის მიმოხილვაშია აღნიშნული. სებ-ის ინფორმაციით, სესხების ზრდა მეტწილად ლარით დაკრედიტების ზრდამ განაპირობა. ლარით დაკრედიტება წლიურად 21.8%-ით გაიზარდა და მთლიანი სესხების ზრდაში 9.9 პპ წვლილი...

„ვენდისში“ კრიპტოვალუტით გადახდა უკვე შესაძლებელია

„ვენდისში“ კრიპტოვალუტით გადახდა უკვე შესაძლებელია
access_time2022-07-06 12:55:27
„ვენდის“ საქართველოს წარმომადგენლობა ერთგულ მომხმარებელს უკვე კრიპტოვალუტით გადახდის შესაძლებლობას აძლევს. ამერიკული რესტორნების ქსელში ჭავჭავაძის გამზირზე მდებარე „ვენდის“ რესტორანი პირველი ობიექტია, სადაც კრიპტომფლობელები ნებისმიერ მენიუს 5 ტიპის კრიპტოვალუტით შეიძენენ. უახლოეს დროში გადახდა კრიპტო ელექტრონული საფულედან „ვენდისა“ და „დანკინის“ სრულ ქსელში იქნება შესაძლებელი ეროვნული ვალუტის ექვივალენტი საუკეთესო კურსით. ამერიკული რესტორნების ქსელი „ვენდი“ პირველი საცალო ქსელია...


მსგავსი სიახლეები

up