“საქართველოს რკინიგზის“ ძირეული რეფორმა აუცილებელია

“საქართველოს რკინიგზის“ ძირეული რეფორმა აუცილებელია"

access_time2018-11-22 18:05:56

პაატა ცაგარეიშვილი მთავრობას "საქართველოს რკინიგზის" ევროპული მოდელით რეფორმირებას ურჩევს. "სატრანსპორტო დერეფნის კვლევის ცენტრის“ ხელმძღვანელი და HUB Georgia-ს ექსპერტი პაატა ცაგარეიშვილი "საქართველოს რკინიგზის" ძირეული რეფორმის აუცილებლობაზე საუბრობს და მთავრობას რკინიგზის რეფორმის ევროპული მოდელის განხორციელებას ურჩევს.


მისი განმარტებით, დღეს საქართველოს რკინიგზაზე რეფორმირების აცილებლობა განაპირობებულია: 1.მომსახურების დაბალი ხარისხით, 2. ტექნიკური ჩამორჩენილობით, 3. მაღალი ცვეთით, 4. საბაზრო პირობებზე მიუსადაგებლობით.


მსოფლიოში არსებობს რეფორმირების ორი მოდელი - ამერიკული და ევროპული. განსხვავება: ევროპული - ინფრასტრუქტურა (სარკინიგზო ქსელი) რჩება სახელმწიფოს საკუთრებაში, ხოლო გადაზიდვები გადადის კონკურენტულ გარემოში. ამერიკული - როცა, როგორც ინფრასტრუქტურა (სარკინიგზო ქსელი), ასევე გადაზიდვები განკერძოებულია.


ორივე მოდელს ახასიათებს დადებითი და უარყოფითი თავისებურება, ამერიკულის დადებითი თავისებურებაა, კერძო ინფრასტრუქტურაში, ინვესტიციების განთავსების მაღალი სტიმული, უარყოფითი - მონოპოლიზაციის მაღალი დონე და კონკურენციის შეზღუდვა.



"ამერიკული მოდელი, ჩვენთვის ნაკლებად მიმზიდველია, მითუმეტეს, არსებობს გამოცდილება, მაგალითად, ესტონეთში: როცა ისინი ამერიკული მოდელით წავიდნენ, (იგულისხმება ლიანდაგი და გადაზიდვები ორივე კერძო საკუთრებაში გადავიდა), ამან უკუეფექტი იქონია. ბუნებრივია იქ რუსეთმაც მოახდინა ზეგავლენა, მაგრამ, უფრო მიმზიდველია ლიანდაგი დაიტოვოს სახელმწიფომ და გადაზიდვები კონკურენტულ სექტორში გადავიდეს. ვფიქრობ, ეს მიდგომა უნდა იქნეს გამოყენებული ნავსადგურებშიც. უბრალოდ, სახელმწიფოს დასჭირდება სესხი აღება, როგორც ეს საავტომობილო გზების მშენებლობისთვის ხდება, რომ მოწესრიგდეს ინფრასტრუქტურა (ლიანდაგი). კიდევ ერთი, ევროპული მოდელი ამართლებს იმ ქვეყნებში, სადაც სატრანზიტო გადაზიდვების პროცენტული მაჩვენებელი მაღალია, ანუ საქართველოზე არის მორგებული" - აცხადებს ექსპერტი.


მისივე განმარტებით, ევროპული მოდელის დადებით თავისებურებას წარმოადგენს, კონკურენციის მაღალი დონე, ხოლო უარყოფითს - სახელმწიფოს ხელში არსებულ ინფრასტრუქტურაში ინვესტიციების განთავსების ნაკლებობა.


საქართველოს რეალობისათვის, პრივატიზების შემთხვევში, როდესაც ადვილად შესაძლებელია, სარკინიგზო ქსელს ჩრდილოელი მეზობელი დაეუფლოს, მორგებულია ევროპული მოდელით რეფორმირების განხორციელება. ამ შემთხვევაში სარკინიგზო ქსელი მუდმივად სახელმწიფოს ხელშია, ხოლო ოპერაციები, ანუ გადაზიდვები გადავა კონკურენტულ გარემოში.


"ინფრასტრქუქტურის განკერძოება არაფრით არ შეიძლება, პირველ რიგში პოლიტიკური თვალსაზრისით. განკერძოების შემთხვევაში, ირიბად ან პირდაპირ ინფრასტრუქტურას დაეუფლება რუსეთი. სადღეისოდ ფლობს რა სომხეთის და აფხაზეთის რკინიგზას, საქართველოს რკინიგზის ხელში ჩაგდების პირობებში, სატრანსპორტო "მარყუჟის" ამოქმედებით, მას რეალურად შეექმნება მძლავრი ბერკეტი, რომ ზეგავლენა (ზეწოლა) განახორციელოს ეკონომიკის სხვა დარგებზე, რითაც შექმნის წინაპირობას, თავის მხარეს შემოატრიალოს ქვეყნის პოლიტიკური ვექტორი", - აცხადებს პაატა ცაგარეიშვილი.



bm.ge





MEI: რუსეთის სამხედრო თავდასხმამ და მისმა შედეგებმა საქართველო დასავლეთთან დაახლოებისკენ მიმავალ გზაზე ვერ დააბრკოლა

MEI: რუსეთის სამხედრო თავდასხმამ და მისმა შედეგებმა საქართველო დასავლეთთან დაახლოებისკენ მიმავალ გზაზე ვერ დააბრკოლა
access_time2020-08-08 18:00:38
„ამ კვირაში სრულდება 12 წელი რუსეთის მიერ საქართველოს ტერიტორიაზე შემოჭრის შემდეგ. მაშინ, როცა მსოფლიოს ყურადღება გადატანილი იყო პეკინის ზაფხულის ოლიმპიადაზე, ოკუპანტი ძალები: ასობით რუსული ტანკი და ჯავშანტრანსპორტიორი როკის გვირაბის გავლით მიადგა რუსეთ-საქართველოს საზღვარს“, - ამის შესახებ არაკომერციული და არაპარტიული ანალიტიკური ინსტიტუტის – „ახლო აღმოსავლეთის...

ევროპული თვალთახედვა დეზინფორმაციასთან საბრძოლველად

ევროპული თვალთახედვა დეზინფორმაციასთან საბრძოლველად
access_time2020-08-08 13:00:39
ლიეტუვას რადიოსა და ტელევიზიის კომისიის თავმჯდომარეს, ბატონ მანტას მარტისიუსს სოციალური სამართლის იურისტი ნინი შენგელია ესაუბრა. დიალოგი გაიმართა „სექტორი 3-ის, ჰაბი განვითარებისთვის“ პროექტის ფარგლებში. თემა შეეხებოდა დეზინფორმაციის საფრთხეს, ყალბ ახალ ამბებს, სოციალურ მედიაში სიძულვილის ენასა და სოციალური მედიის პლატფორმებთან მიმართებაში, როგორც ლიეტუვას, ასევე გლობალურ გამოცდილებას.რუსეთის დეზინფორმაცია ლიეტუვასა და მისი ბალტიელი მეზობლებისთვის, ესტონეთისა და ლატვიისთვის...

აშშ-ის კონტრდაზვერვის ხელმძღვანელი აცხადებს, რომ რუსეთი, ჩინეთი და ირანი 2020 წლის საპრეზიდენტო არჩევნებში ჩარევას შეეცდებიან

აშშ-ის კონტრდაზვერვის ხელმძღვანელი აცხადებს, რომ რუსეთი, ჩინეთი და ირანი 2020 წლის საპრეზიდენტო არჩევნებში ჩარევას შეეცდებიან
access_time2020-08-08 16:30:43
აშშ-ის კონტრდაზვერვის და უსაფრთხოების ეროვნული ცენტრის ხელმძღვანელის,...

პირბადე 8 ენაზე თარგმნის ფუნქციით – იაპონური სტარტაპის გამოგონება

პირბადე 8 ენაზე თარგმნის ფუნქციით – იაპონური სტარტაპის გამოგონება
access_time2020-08-08 14:00:59
როდესაც COVID-19-ის პანდემიამ პირბადე ჩვენი ყოველდღიურობის ნაწილად აქცია, იაპონური სტარტაპი Donut Robotics ახალ შესაძლებლობებზე დაფიქრდა. მაშინ, როცა სხვადასხვა კომპანია სხვადასხვა დიზაინისა...

ავიაკომპანია British Airways პანდემიის გამო თანამშრომლებს ამცირებს

ავიაკომპანია British Airways პანდემიის გამო თანამშრომლებს ამცირებს
access_time2020-08-08 12:21:19
ბრიტანული საავიაციო კომპანია British Airways კორონავირუსის პანდემიის გამო თანამშრომლების მეოთხედის შემცირებას აპირებს. როგორც ტელეკომპანია Sky News იუწყება, საუბარია, 42 ათასიანი შტატის 10,7 ათასით შემცირებაზე. British Airways-მა პარასკევს გამოაცხადა,...


მსგავსი სიახლეები

up