როგორ იქცა ,,სოკარი” თხევადი აირის მონოპოლისტად წინა ხელისუფლების დახმარებით

როგორ იქცა ,,სოკარი” თხევადი აირის მონოპოლისტად წინა ხელისუფლების დახმარებით

access_time2018-04-04 18:02:45

საავტომობილო ბუნებრივ აირზე (CNG) ფასების მატების პარალელურად, ინტერესი იმატებს თხევად აირზე (LPG), რომლის ფასიც მნიშვნელოვნად ჩამოუვარდება ბუნებრივი აირის ფასს. კონკრეტულად კი თუ ერთი კუბი CNG-ის შეძენა დღეს საშუალოდ 1.55 ლარად არის შესაძლებელი, ერთი კილოგრამი LPG შეძენა კი 0.99 ლარად შიძლება. აღნიშნულ ფასთა სხვაობას, მნიშვნელოვნად შეუწყო ხელი ნავთობპროდუქტებზე აქციზის განაკვეთის ზრდამ. საქმე იმაშია, რომ LPG ერთადერთი ნავთობპროდუქტია, რომელზეც აქციზის განაკვეთი არ გაზრდილა. რაც შეეხება CNG – ის, მისი ფასი აქციზის განაკვეთმა საშუალოდ 0.20 ლარით გაიზარდა.

 

აღნიშნული გარემოებებიდან გამომდინარე, სულ უფრო იზრდება მოთხოვნა თხევად აირზე, თუ გასულ წელს ექსპერტები თხევადი აირის მომავალს შორეულ პერსპექტივაში ხედავდნენ დღეს უკვე დედაქალაქის მასშტაბით, რამდენიმე ათეული გაზგასამართი სადგური ფუნქციონირებს. ფასის გარდა LPG-ის პოპულარობას ხელი შეუწყო მისმა ტექნიკურმა მახასიათებლებმა. ბუნებრივი აირისგან განსხვავებით, თხევადი აირი თავისი კალორაჟითა და გამწეობით პრემიუმის ტიპის (95 ოქტანი) საწვავს უტოლდება. გარდა ამისა ბუნებრივ აირზე მომუშავე ავტომობილის თხევად აირზე გადაყვანა ტექნიკურადაც ძალიან მარტივია.

 

ექსპერტები LPG-ის უსაფრთხოებაზე ამახვილებენ ყურადღებას. როგორც ,,მომხმარებელთა დაცვის ცენტრის” დამფუძნებელი ბექა კემულარია აცხადებს, ბუნებრივ აირთან შედარებით თხევადი აირი გაცილებით უსაფრთხო და ეკოლოგიურად სუფთაა.

 

,,უსაფრთხოების თვალსაზრისით გაცილებით უსაფრთხოა, ვიდრე ბუნებრივი აირი. მნიშვნელოვანია ყურადღება გავამახვილოთ LGG-ის ეკოლოგიურ უპირატესობებზეც. აღნიშნული პროდუქტი ეკოლოგიურად გაცილებით სუფთაა, ვიდრე ბუნებრივი აირი. ერთადერთი პრობლემა წლების განმავლობაში იყო ფასი, იმ პერიოდისთვის თხევადი აირი ღირდა უფრო ძვირი, ვიდრე ბუნებრივი აირი. აქციზის გადასახადის ზრდამ და ნავთობპროდუქტების ბაზრის გახსნამ დღეს ეს პრობლემა მოხსნა”, – მიიჩნევს კემულარია.


 

თუმცა, ფასისა და ტექნიკური უპირატესობის მიუხედავადაც, თხევადი აირი ათწლეულების მანძილზე მივიწყებული ჰქონდა ქართველ მომხმარებელს. მაშინ როდესაც ევროპის ქვეყნები აქტიურად იყენებდნენ აღნიშნულ საწვავს, მისი ეკოლოგიურობიდან გამომდინარეც. საქმე იმაშია, რომ წლების წინ, წინა მთავრობის ხელშეწყობით ხელოვნურად მოხდა აღნიშნული საწვავის დაბლოკვა და მომხმარებელს მხოლოდ დაბალი ტექნიკური მონაცემებისა და მაღალი ფასის ბუნებრივი აირი დარჩა. უფრო კონკრეტულად კი წინა ხელისუფლების დახმარებით თხევადი აირის შემომტანი ყველა კომპანია დაბლოკეს, გარდა კომპანია ,,სოკარისა”, მხოლოდ ამ უკანასკნელს დაუტოვეს ქვეყანაში LGP – ის იმპორტირების უფლება რამაც, ცხადია, მნიშვნელოვნად გაზარდა თხევადი საწვავის ფასი, ბუნებრივ აირთან შედარებით. შესაბამისად, წინა ხელისუფლების მხრიდან კომპანია ,,სოკარისთვის” სასათბურე პირობების შექმნამ ეს კომპანია თხევადი აირის მონოპოლისტად აქცია ქვეყანაში, თუმცა კომპანია ,,სოკარის” პროდუქტს, სხვა იმპორტიორებისგან განსხვავებით ჰქონდა, იმდენად სპეციფიკური სუნი, რომ პრაქტიკულად შეუძლებელს ხდიდა აღნიშნული საწვავის მოხმარებას. აღნიშნული გარემოებებიდან გამომდინარე მომხმარებელმა მალევე თქვა უარის `სოკარის” თხევად აირზე და გადავიდა ბუნებრივი აირის მოხმარებაზე, სადაც კონკურენცია შედარებით მაღალი იყო.

 

აღნიშნულ სქემას კარგად იცნობს აფბას – ვიცე პრეზიდენტი, პაატა ბაირახტარი, რომელიც იმ სქემაზე საუბრობს, რომლის დახმარებითაც თხევადი აირით მხოლოდ კომპანია ,,სოკარს” უნდა მოემარაგებინა საქართველო.

 

,,თხევადი აირის ბაზრის დაბლოკვა ერთეული ქეისი იყო. ზოგადად, იმ პერიოდში სასათბურე პირობების შექმნა, სხვადასხვა კომპანიებისთვის ძალიან აპრობირებული პრაქტიკა იყო. თავად ნავთობპროდუქტების ბაზარიც ერთი ჩაკეტილი წრე იყო, რომელსაც მაშინდელი თავდაცვის მინისტრი დავით კეზერაშვილი აკონტროლებდა. თხევადი აირის ბაზარი იყო დამოუკიდებელი და კონკურენტუნარიანი. შესაბამისად, იქმნებოდა იმის რეალური საფრთხე, რომ ის კონკურენციაში შესულიყო, არამხოლოდ ბუნებრივ აირთან, არამედ ბენზინთანაც, რაც არანაირად არ აძლევდა ხელს მაშინდელ ხელისუფლებას. შესაბამისად, ეს რისკიც ,,დააზღვიეს” და უკლებლივ ყველა თხევადი აირის იმპორტიორი დაბლოკეს ,,სოკარის” გარდა. მათი გათვლით, ,,სოკარი” ისეთივე მონოპოლისტად უნდა ჩამოყალიბებულიყო თხევადი აირის ბაზარზე, როგორც ყველასთვის კარგად ცნობილი ხუთი ნავთობკომპანია იყო ბენზინის და დიზელის ბაზარზე. თუმცა, ვერ გათვალეს ,,სოკარის” საწვავის სპეციფიურობა, საქმე იმაშია, რომ ერთი მხრივ იმ პერიოდისთვის ,,სოკარს” ტექნიკურად არ შეეძლო, სრულად დაეკმაყოფილებინა მოთხოვნა ამ საწვავზე, ხოლო მეორე მხრივ ,,სოკარის” თხევადი გაზიი იყო დაბალი ხარისხის და ჰქონდა სპეციფიკური სუნი. აქედან გამომდინარე, ეს იდეა ჩაიშალა და მასთან ერთად რამდენიმე წლით დაკონსერვდა თხევადი აირის პერსპექტივაც ქართულ ბაზარზე”,- აცხადებს ბაირახტარი.


წყარო : ბანკები და ფინანსები




სუპერმარკეტებში რძის პროდუქტების დეფიციტია

სუპერმარკეტებში რძის პროდუქტების დეფიციტია
access_time2020-01-17 20:00:46
სუპერმარკეტების ქსელებში ახალი წლის პირველივე რიცხვებიდან რძის პროდუქტების დეფიციტი შეიმჩნევა, მომხმარებლები ამბობენ, რომ ბოლო პერიოდში დახლებზე იმაზე ბევრად ნაკლები მაწონი, ხაჭო და სხვა რძის პროდუქტებია, ვიდრე აქამდე.  „კომერსანტი“ თემასთან დაკავშირებით რძის პროდუქტების მწარმოებელთა ასოციაციას გაესაუბრა. კითხვაზე, თუ რატომ ვერ ხდება იმ მოთხოვნის დაკმაყოფილება, რაც ბაზარზეა ასოციაციის პრეზიდენტი პასუხობს, რომ საწარმოები არ აღმოჩნდნენ მზად ახალი წლის პერიოდში...

„კომერსანტის“ 17 იანვრის TOP 10 თემა

„კომერსანტის“ 17 იანვრის TOP 10 თემა
access_time2020-01-17 21:30:37
„კომერსანტის“ 17 იანვრის TOP 10 თემა 1.„ფინანსთა სამინისტროს საქმიანობაში ხარვეზები არის, მაგრამ ბევრი კარგიც კეთდება“ - ბიზნესი NDI-ს კვლევას...

საპრივატიზაციოდ გამოტანილი ქონებიდან 18 ფიზიკურმა პირმა შეიძინა - საყოველთაო პრივატიზაციის 7-კვირიანი შედეგი

საპრივატიზაციოდ გამოტანილი ქონებიდან  18 ფიზიკურმა პირმა შეიძინა - საყოველთაო პრივატიზაციის 7-კვირიანი შედეგი
access_time2020-01-17 19:00:02
ბიზნესისთვის შეთავაზებული 100 საინვესტიციო ობიექტიდან 38 უკვე გაიყიდა, საიდანაც 18 ფიზიკურმა პირმა შეიძინა. კერძოდ, ამ დროისთვის გაყიდული ქონების საერთო მოცულობამ 47 მლნ ლარს გადააჭარბა, საიდანაც 8 მლნ ლარზე მეტი (8 387 700 ლარი) კერძო პირებმა გადაიხადეს. ამასთან ერთად, ყველაზე ძვირად თბილისში ხოშარაულის ქუჩაზე მდებარე შენობა/მიწის ნაკვეთი და მესტიაში პრეზიდენტის ყოფილი რეზიდენცია გაიყიდა. შეგახსენებთ, რომ ეკონომიკისა და მდგრადი...

გარდაბანში უახლესი ტექნოლოგიებით აღჭურვილი თბოელექტროსადგური გაიხსნა

გარდაბანში უახლესი ტექნოლოგიებით აღჭურვილი თბოელექტროსადგური გაიხსნა
access_time2020-01-17 13:00:43
გარდაბანში უახლესი ტექნოლოგიებით აღჭურვილი, 230 მეგავატი დადგმული სიმძლავრის მქონე „გარდაბნის თბოელექტროსადგური 2“  გაიხსნა.  მაღალი ეფექტიანობითა და გარემოს დაცვითი ტექნოლოგიით გამორჩეული ობიექტი საქართველოს ნავთობისა და გაზის კორპორაციის  180 მილიონამდე აშშ დოლარის ინვესტიციით  აშენდა. თბოელექტროსადგურის სამშენებლო ფაზა 2018 წლის თებერვლიდან 2019 წლის დეკემბრამდე გრძელდებოდა და ელექტროენერგიის გენერაციას მიმდინარე წლის ზამთრის...

მთავრობის ადმინისტრაცია სამთო კურორტებზე წყალგაყვანილობის პრობლემას აღიარებს

მთავრობის ადმინისტრაცია სამთო კურორტებზე წყალგაყვანილობის პრობლემას აღიარებს
access_time2020-01-17 17:00:50
ზამთრის კურორტებს წელს რთული სეზონი ჰქონდათ. უჩვეულოდ თბილი და უთოვლო ზამთრის გამო,საქართველოს სამთო კურორტები  ტურისტების შემცირებულ რაოდენობას მასპინძლობენ. თოვლის გარდა, მთის კურორტები სხვა გამოწვევის წინაშეც იდგნენ, უწყლობის გამო, ბაკურიანსა და გუდაურში ტურისტები ან არ ჩადიოდნენ ან უკვე დაჯავშნილ სასტუმროებს ტოვებდნენ. კერძო სექტორის თქმით, უწყლოდ დარჩენილ კურორტზე ზამთრის სეზონი...


მსგავსი სიახლეები

up