როგორ იქცა ,,სოკარი” თხევადი აირის მონოპოლისტად წინა ხელისუფლების დახმარებით

როგორ იქცა ,,სოკარი” თხევადი აირის მონოპოლისტად წინა ხელისუფლების დახმარებით

access_time2018-04-04 18:02:45

საავტომობილო ბუნებრივ აირზე (CNG) ფასების მატების პარალელურად, ინტერესი იმატებს თხევად აირზე (LPG), რომლის ფასიც მნიშვნელოვნად ჩამოუვარდება ბუნებრივი აირის ფასს. კონკრეტულად კი თუ ერთი კუბი CNG-ის შეძენა დღეს საშუალოდ 1.55 ლარად არის შესაძლებელი, ერთი კილოგრამი LPG შეძენა კი 0.99 ლარად შიძლება. აღნიშნულ ფასთა სხვაობას, მნიშვნელოვნად შეუწყო ხელი ნავთობპროდუქტებზე აქციზის განაკვეთის ზრდამ. საქმე იმაშია, რომ LPG ერთადერთი ნავთობპროდუქტია, რომელზეც აქციზის განაკვეთი არ გაზრდილა. რაც შეეხება CNG – ის, მისი ფასი აქციზის განაკვეთმა საშუალოდ 0.20 ლარით გაიზარდა.

 

აღნიშნული გარემოებებიდან გამომდინარე, სულ უფრო იზრდება მოთხოვნა თხევად აირზე, თუ გასულ წელს ექსპერტები თხევადი აირის მომავალს შორეულ პერსპექტივაში ხედავდნენ დღეს უკვე დედაქალაქის მასშტაბით, რამდენიმე ათეული გაზგასამართი სადგური ფუნქციონირებს. ფასის გარდა LPG-ის პოპულარობას ხელი შეუწყო მისმა ტექნიკურმა მახასიათებლებმა. ბუნებრივი აირისგან განსხვავებით, თხევადი აირი თავისი კალორაჟითა და გამწეობით პრემიუმის ტიპის (95 ოქტანი) საწვავს უტოლდება. გარდა ამისა ბუნებრივ აირზე მომუშავე ავტომობილის თხევად აირზე გადაყვანა ტექნიკურადაც ძალიან მარტივია.

 

ექსპერტები LPG-ის უსაფრთხოებაზე ამახვილებენ ყურადღებას. როგორც ,,მომხმარებელთა დაცვის ცენტრის” დამფუძნებელი ბექა კემულარია აცხადებს, ბუნებრივ აირთან შედარებით თხევადი აირი გაცილებით უსაფრთხო და ეკოლოგიურად სუფთაა.

 

,,უსაფრთხოების თვალსაზრისით გაცილებით უსაფრთხოა, ვიდრე ბუნებრივი აირი. მნიშვნელოვანია ყურადღება გავამახვილოთ LGG-ის ეკოლოგიურ უპირატესობებზეც. აღნიშნული პროდუქტი ეკოლოგიურად გაცილებით სუფთაა, ვიდრე ბუნებრივი აირი. ერთადერთი პრობლემა წლების განმავლობაში იყო ფასი, იმ პერიოდისთვის თხევადი აირი ღირდა უფრო ძვირი, ვიდრე ბუნებრივი აირი. აქციზის გადასახადის ზრდამ და ნავთობპროდუქტების ბაზრის გახსნამ დღეს ეს პრობლემა მოხსნა”, – მიიჩნევს კემულარია.


 

თუმცა, ფასისა და ტექნიკური უპირატესობის მიუხედავადაც, თხევადი აირი ათწლეულების მანძილზე მივიწყებული ჰქონდა ქართველ მომხმარებელს. მაშინ როდესაც ევროპის ქვეყნები აქტიურად იყენებდნენ აღნიშნულ საწვავს, მისი ეკოლოგიურობიდან გამომდინარეც. საქმე იმაშია, რომ წლების წინ, წინა მთავრობის ხელშეწყობით ხელოვნურად მოხდა აღნიშნული საწვავის დაბლოკვა და მომხმარებელს მხოლოდ დაბალი ტექნიკური მონაცემებისა და მაღალი ფასის ბუნებრივი აირი დარჩა. უფრო კონკრეტულად კი წინა ხელისუფლების დახმარებით თხევადი აირის შემომტანი ყველა კომპანია დაბლოკეს, გარდა კომპანია ,,სოკარისა”, მხოლოდ ამ უკანასკნელს დაუტოვეს ქვეყანაში LGP – ის იმპორტირების უფლება რამაც, ცხადია, მნიშვნელოვნად გაზარდა თხევადი საწვავის ფასი, ბუნებრივ აირთან შედარებით. შესაბამისად, წინა ხელისუფლების მხრიდან კომპანია ,,სოკარისთვის” სასათბურე პირობების შექმნამ ეს კომპანია თხევადი აირის მონოპოლისტად აქცია ქვეყანაში, თუმცა კომპანია ,,სოკარის” პროდუქტს, სხვა იმპორტიორებისგან განსხვავებით ჰქონდა, იმდენად სპეციფიკური სუნი, რომ პრაქტიკულად შეუძლებელს ხდიდა აღნიშნული საწვავის მოხმარებას. აღნიშნული გარემოებებიდან გამომდინარე მომხმარებელმა მალევე თქვა უარის `სოკარის” თხევად აირზე და გადავიდა ბუნებრივი აირის მოხმარებაზე, სადაც კონკურენცია შედარებით მაღალი იყო.

 

აღნიშნულ სქემას კარგად იცნობს აფბას – ვიცე პრეზიდენტი, პაატა ბაირახტარი, რომელიც იმ სქემაზე საუბრობს, რომლის დახმარებითაც თხევადი აირით მხოლოდ კომპანია ,,სოკარს” უნდა მოემარაგებინა საქართველო.

 

,,თხევადი აირის ბაზრის დაბლოკვა ერთეული ქეისი იყო. ზოგადად, იმ პერიოდში სასათბურე პირობების შექმნა, სხვადასხვა კომპანიებისთვის ძალიან აპრობირებული პრაქტიკა იყო. თავად ნავთობპროდუქტების ბაზარიც ერთი ჩაკეტილი წრე იყო, რომელსაც მაშინდელი თავდაცვის მინისტრი დავით კეზერაშვილი აკონტროლებდა. თხევადი აირის ბაზარი იყო დამოუკიდებელი და კონკურენტუნარიანი. შესაბამისად, იქმნებოდა იმის რეალური საფრთხე, რომ ის კონკურენციაში შესულიყო, არამხოლოდ ბუნებრივ აირთან, არამედ ბენზინთანაც, რაც არანაირად არ აძლევდა ხელს მაშინდელ ხელისუფლებას. შესაბამისად, ეს რისკიც ,,დააზღვიეს” და უკლებლივ ყველა თხევადი აირის იმპორტიორი დაბლოკეს ,,სოკარის” გარდა. მათი გათვლით, ,,სოკარი” ისეთივე მონოპოლისტად უნდა ჩამოყალიბებულიყო თხევადი აირის ბაზარზე, როგორც ყველასთვის კარგად ცნობილი ხუთი ნავთობკომპანია იყო ბენზინის და დიზელის ბაზარზე. თუმცა, ვერ გათვალეს ,,სოკარის” საწვავის სპეციფიურობა, საქმე იმაშია, რომ ერთი მხრივ იმ პერიოდისთვის ,,სოკარს” ტექნიკურად არ შეეძლო, სრულად დაეკმაყოფილებინა მოთხოვნა ამ საწვავზე, ხოლო მეორე მხრივ ,,სოკარის” თხევადი გაზიი იყო დაბალი ხარისხის და ჰქონდა სპეციფიკური სუნი. აქედან გამომდინარე, ეს იდეა ჩაიშალა და მასთან ერთად რამდენიმე წლით დაკონსერვდა თხევადი აირის პერსპექტივაც ქართულ ბაზარზე”,- აცხადებს ბაირახტარი.


წყარო : ბანკები და ფინანსები




ვასილ სოფრომაძე - არ ვაპირებ საგანგებო სიტუაციების სამსახურის მოთხოვნის შესრულებას და სასამართლოში სარჩელი შემაქვს

ვასილ სოფრომაძე - არ ვაპირებ საგანგებო სიტუაციების სამსახურის მოთხოვნის შესრულებას და სასამართლოში სარჩელი შემაქვს
access_time2019-09-15 13:30:08
არ ვაპირებ საგანგებო სიტუაციების სამსახურის მოთხოვნის შესრულებას და სასამართლოში სარჩელი შემაქვს,- ამის შესახებ ბიზნესმენი ვასილ სოფრომაძე ვიდეომიმართვაში საუბრობს, სადაც სახანძრო უსაფრთხოების საკითხზე მისი კომპანიის მიმართ განხორციელებულ მოქმედებებს განიხილავს. ბიზნესმენი ხელისუფლებას ურჩევს, ეს თუ ის ნორმა ევროპული გამოცდილებიდან აიღოს და არა საბჭოთა კავშირის წესებიდან. „ფრესკოს“ ყველა ობიექტი მიღებულია ექსპლუატაციაში კანონის დაცვით. ამ ხნის...

როგორ ააშენა Alibaba-ს დამფუძნებელმა მრავალმილიარდიანი ბიზნესი ჩინეთში

როგორ ააშენა Alibaba-ს დამფუძნებელმა მრავალმილიარდიანი ბიზნესი ჩინეთში
access_time2019-09-15 16:00:15
Alibaba Group-ის დამფუძნებელმა ჯეკ მამ 10 სექტემბერს, 55-ე დაბადების დღეს, დატოვა მის მიერ შექმნილი ტექნოლოგიური გიგანტის დირექტორთა საბჭოს თავჯდომარის პოსტი... მილიარდერმა, რომელიც ჯერ იყო ინგლისური ენის მასწავლებელი, მანამდე კი - ენერგიულ ბიჭი, რომელიც ქუჩაში დასდევდა ინგლისურენოვან ტურისტების ენის შესწავლისთვის, შეასრულა დავოსის ეკონომიკური ფორუმის დროს მიცემული დაპირება - „სამყარო იმდენად მშვენიერია, რომ არ მესმის, რატომ უნდა ვიყო მუდამ...

ახალგორელები საოკუპაციო ადმინისტაციის ხელმძღვანელს მიმათავენ

ახალგორელები საოკუპაციო ადმინისტაციის ხელმძღვანელს მიმათავენ
access_time2019-09-15 14:00:32
ახალგორის მოსახლეობა  ე.წ. სამხრეთ ოსეთის პრეზიდენტს ანატოლი ბიბილობს თხოვნით მიმართავს არ დაიხუროს საზღვარი საქართველოსთან. წერილში ნათქვამია, რომ ეს გზა აუცილებელია ახალგორელებისთვის. „ჩვენს რაიონში არის ბერვი ონკოდაავადებული და მათი უმრავლესობა მკურნალობს თბილისში. არიან ავადმყოფები, რომლებსაც ესაჭიორებათ სასწრაფო ოპერაცია. შეუძლებელია ყველა პრობელმის ჩამოთვლა. ჩვენ ვერ მიგვაქვს ჩვენი ხმა ადგილობრივ ხელმძღვანელობამდე და...

ბრიტანული მედია ელიავას სკვერის პროექტზე - ვირტუალური ხიდი, ლაზერ-შოუები და ქართული ანბანით განათებული ბაღი

ბრიტანული მედია  ელიავას სკვერის პროექტზე -  ვირტუალური ხიდი, ლაზერ-შოუები და ქართული ანბანით განათებული ბაღი
access_time2019-09-15 12:00:44
ბრიტანული საერთაშორისო ონლაინ...

რუსთავში „კარფურის“ მშენებლობა იწყება (ფოტო)

რუსთავში „კარფურის“ მშენებლობა იწყება (ფოტო)
access_time2019-09-14 22:13:14
რუსთავში “კარფურის“ მშენებლობა რამდენიმე დღეში დაიწყება.ინფო რუსთავი-ს ინფორმაციით, პროექტის მშენებლობაზე ნებართვა უკვე გაცემულია და კომპანია მშენებლობისთვის მოსამზადებელ სამუშაოებს მალე დაიწყებს. ამ დროისთვის ჩვენთვის ცნობილია რომ, სავაჭრო ცენტრი 12 000 მ2 განთავსდება, ხოლო ფართობი რომელსაც შპს რუსთავის მოლი აითვისებს 16 000 მ2. ობიექტი...


მსგავსი სიახლეები

up