დასაქმების სფეროს ექსპერტები სამუშაო ბაზარზე დიდ ცვლილებებს აანონსებენ. ერთ-ერთი კვლევის მიხედვით, 2021 წლის აგვისტოს მონაცემებით, დასაქმებულ ამერიკელთა 55% მომავალი ერთი წლის განმავლობაში ახალი სამსახურის ძიებას გეგმავს. შესაბამისად, დამსაქმებლები განსაკუთრებულად უნდა გააქტიურდნენ, რათა მინიმალური დანაკარგებით გადაიტანონ პერიოდი, რომელსაც ექსპერტებმა უკვე შეარქვეს „დიდი გადადგომა“ (The Great Resignation). ორგანიზაციებმა მნიშვნელოვანი რესურსი უნდა გაიღონ თანამშრომელთა ერთგულების მოსაპოვებლად.
Harvard Business Review-ს მიხედვით, ამისთვის მენეჯერებს აქვთ სამი ძირითადი გზა:
- დაეხმარონ თანამშრომლებს თავიანთი ინტერესებისა და სამუშაოს ერთმანეთთან დაკავშირებაში.
- გახადონ სამუშაო ნაკლებად სტრესული და მეტად სასიამოვნო.
- წაახალისონ თანამშრომლები როგორც ფინანსურად, ასევე დასვენების დღეებით.
თუმცა, HBR-ის კვლევის მიხედვით, რომელშიც 302 მენეჯერი მონაწილეობდა, დამსაქმებლებმა ხშირად არ იციან, რა არის ყველაზე მნიშვნელოვანი თანამშრომელთა ჩართულობისთვის. უმეტეს შემთხვევაში, დამსაქმებელთა და დასაქმებულთა პასუხები ერთმანეთს არ ემთხვევა.
აკადემიური ლიტერატურის მიხედვით, თანამშრომელთა ჩართულობა ოთხ ელემენტს მოიცავს:
- თანამშრომელი თავს გრძნობს ორგანიზაციის ერთგულად
- თანამშრომელი იდენტიფიცირდება ორგანიზაციასთან
- თანამშრომელი კმაყოფილია სამსახურით
- თანამშრომელი სამსახურში თავს მოტივირებულად გრძნობს
თითქმის ნახევარი საუკუნეა, მკვლევრები თანამშრომელთა ჩართულობის საკითხებზე მუშაობენ. მაგალითად, მხოლოდ 2020 წელს, ამ თემაზე 1 500 აკადემიური ნაშრომი გამოქვეყნდა. თუმცა, მთავარი მათი პრაქტიკაში გამოყენებაა. ამის უზრუნველსაყოფად საჭიროა რამდენიმე ნაბიჯის გადადგმა:
- თანამშრომელთა საქმიანობის დაკავშირება მათთვის მნიშვნელოვან და საინტერესო საკითხებთან
ამის ერთ-ერთი გზა ორგანიზაციის მისიის განახლება და ადაპტირებაა. კვლევების მიხედვით, თანამშრომლები უპირატესობას ანიჭებენ ორგანიზაციებს, რომლებიც მიზნად ისახავენ სოციალურ ცვლილებებს და აცნობიერებენ კორპორაციული სოციალური პასუხისმგებლობის მნიშვნელობას. ეს ყველაფერი მათ, შესაძლოა, ფინანსურ ბენეფიტებსაც კი ამჯობინონ. ამასთანავე, აუცილებელია თანამშრომელი ხვდებოდეს, თუ როგორ ეხმარება მისი ყოველდღიური საქმიანობა ორგანიზაციას დიდი მიზნების მიღწევაში.
- სამუშაო უნდა იყოს ნაკლებად სტრესული და მეტად სასიამოვნო
იმისათვის, რომ თანამშრომლისთვის მუშაობა სასიამოვნო პროცესი იყოს, საჭიროა მეტი მოქნილობა. დასაქმებულს უნდა მიეცეს შესაძლებლობა, შეასრულოს სხვადასხვა ტიპის დავალება და იპოვოს მისთვის ყველაზე საინტერესო. ამის ერთ-ერთი გზა ისაა, რომ თანამშრომელმა მოკლე პერიოდის განმავლობაში თავი რამდენიმე სხვადასხვა პოზიციაზე გამოცადოს და შეარჩიოს მისთვის საუკეთესო. ცნობილია, რომ თანამშრომლებს პოზიციებზე მსგავსი პროგრამით ანაწილებს კომპანია Heineken.
თანამშრომლისთვის სამუშაო უფრო სასიამოვნო რომ გახდეს, მნიშვნელოვანია მისთვის თავისუფლების მინიჭებაა. ამ პრინციპით წარმატებით ოპერირებს კომპანია Netflix. მისი შიდა ორგანიზაციული კულტურის დოკუმენტი თანამშრომლებს საშუალებას აძლევს, თავად მიიღონ გადაწყვეტილებები ისეთი საკითხების შესახებ, რაც ძირითად, მკაცრად რეგულირდება დამსაქმებლების მიერ.
ამასთანავე, სასიამოვნო სამუშაო პროცესისთვის აუცილებელია თანამშრომლები თავდაჯერებულები იყვნენ. ამის უზრუნველსაყოფად საინტერესო სტრატეგია აქვს კომპანია Google-ს. სანამ ახალი თანამშრომელი სამსახურში პირველად გამოცხადდება, მენეჯერებს ეგზავნებათ მეილი იმის შესახსენებლად, რომ ახალ თანამშრომლებს მოუძებნონ მენტორები, რათა სწრაფად მოხდეს მათი ინტეგრაცია. Google-ის მონაცემებით, იმ მენეჯერთა გუნდებში, რომლებიც ახალი თანამშრომლებისთვის მენტორების პროგრამას იყენებდნენ, ინტეგრაცია უფრო სწრაფად ხდებოდა და გუნდის წევრები 25%-ით უფრო ეფექტიანად მუშაობდნენ.
- თავისუფალი დროის მიცემა
ბოლო 30 წლის განმავლობაში სამუშაო საათები სულ უფრო და უფრო იზრდება. პანდემიის პერიოდში, ერთი სამუშაო დღის ხანგრძლივობა საშუალოდ 48.5 წუთით გაიზარდა. თავისუფალი დროის უქონლობის პრობლემა ბევრი დასაქმებული ადამიანისთვის ყველაზე მთავარ უსიამოვნებად იქცა, განსაკუთრებით კი, ქალებისთვის. შესაბამისად, ფინანსურ ბონუსებთან ერთად, აუცილებელია ორგანიზაციებმა იზრუნონ მათი თანამშრომლების მენტალურ ჯანმრთელობაზე და გაზარდონ ანაზღაურებადი სამუშაო დღეების რაოდენობა. მაგალითად, კომპანია Bumble-მა საკუთარ თანამშრომლებს დამატებით ერთკვირიანი ანაზღაურებადი შვებულება მისცა.
ამასთანავე, ორგანიზაციებს შეუძლიათ, დროის დაზოგვის მიზნით, საკუთარ თანამშრომლებს სხვადასხვა სერვისი შესთავაზონ. მაგალითად, ითანამშრომლონ კომპანიებთან, რომელიც მათ ჯანსაღი საკვებით მოამარაგებს ან დასუფთავების საკითხს მოუგვარებს. იმისათვის, რომ დასაქმებულები არასამუშაო საათებში არ შეწუხდნენ, კარგი სტრატეგია აქვს კომპანია Volkswagen-ს – სამუშაო დღის დასრულებამდე 30 წუთით ადრე თანამშრომლები ელექტრონული ფოსტის შეტყობინებებს თიშავენ და სამუშაო დღის დაწყებამდე 30 წუთით ადრე რთავენ.
წყარო: businessfeed.ge