თბილისში ყოველდღიურად მატულობს იმ მაღაზიების რაოდენობა, რომლებიც მუშაობას აჩერებენ. ამის მიზეზი კი გაძვირებული პროდუქცია და შემცირებული მყიდველია. მცირე მეწარმეები ახალი საქონლის შემოტანაზე აღარ ფიქრობენ. ამ ეტაპზე ისინი არსებული პროდუქციის რეალიზაციაზე ზრუნავენ.
„კომერსანტი“ დაინტერესდა როგორ მუშაობენ თბილისში განთავსებული მცირე სავაჭრო ცენტრები და განვითარების რა პერსპექტივას ხედავენ?
როგორც აღმოჩნდა, საახალწლო პერიოდის მიუხედავად მათ საქონლის რეალიზაცია გაუჭირდათ. სავაჭრო ცენტრ „პასაჟი 2000“-ში დასაქმებული მოვაჭრეები ამბობენ, რომ ბოლო წლებია საქონლის რეალიზაცია და რეალიზაციიდან მიღებული შემოსავალიც მნიშვნელოვნად შეუმცირდათ . თუმცა, ყველაზე რთული პერიოდი წელს ჰქონდათ, რადგან მოვაჭრეების დიდი ნაწილი იჯარით აღებული ფართის გადასახადს ვერ იხდის. ნაწილი კი სავაჭრო ცენტრს ტოვებს.
მაღაზიებში არსებულ საქონელზე მომატებულ ფასებს, მოვაჭრეები იმ მიზეზით ხსნიან, რომ პროდუქციას დოლარში ყიდულობენ და ლარში ყიდიან . სავალუტო კრიზისის გამო კი მოგებას ვეღარ ნახულობენ.
სავაჭრი ცენტრ „პასაჟში“ მოვაჭრე თეა სეფიაშვილი ამბობს, რომ ბაზრობებსა და მოცულობით პატარა სავაჭრო ცენტრებში ყოველწელს უარესდება მდგომარეობა. „შარშანწინდელთან შედარებით შარშან უფრო ნაკლები მყიდველი გვყავდა, წელს კიდევ უფრო ნაკლები და მომდევნო თვეებში რა იქნება არ მინდა წარმოვიდგინო. უამრავი ფინანსური ვალდებულება გვაქვს, როგორც საბანკო, ასევე იჯარის სახით. გადახდას კი ვერ ვახერხებთ. ახალი წლის პერიოდს რაც შეეხება, საერთოდ არ გვიგრძვნია, რადგან მყიდველი არ გვყავდა. რაც შეეხება ქირას, რომელსაც ფართში ვიხდით არ გაგვზრდია, დირექცია შედის ჩვენს მდოგომარეობაში და ყველანაირად ცდილობს რომ არსებული იჯარა შეინარჩუნოს.“
ანალოგიურ მდგომარეობაზე საუბრობს, „პასაჟის“ კიდევ ერთი მოვაჭრე დალი სანაია. მისი თქმით,სარეალიზაციოდ საქონელი უმეტეს შემთხვევაში უცხოეთიდან შემოაქვთ და შესაბამისად,დოლარს იხდიან. ფასებს ვერ ზრდიან, რადგან კლიენტი არ ჰყავთ. სანაიას თქმით, მისი კოლეგების დიდმა ნაწილმა ამ მიზეზის გამო სავაჭრო ცენტრი უკვე დატოვა.
„მიუხედავად იმისა, რომ იჯარის თანხა არ გაგვზრდია, იმასაც ვერ ვიხდი რაც დაწესებული გვაქვს. მიზეზი უმუშევრობაა, ახალი წლის დღეებშიც კი არ გვიმუშავია რომ სხვა დღეები გადაეწონა. გაუფასურებული ლარის პირობებში ვერც მყიდველი ახერხებს საჭირო ნივთის შეძენას და ვერც ჩვენ გაყიდვას. ამას ემატება დიდი სავაჭრო ცენტრები, კონკურენციის გამო მყიდველთა რაოდენობა შეგვიმცირდა. ბოლო ნახევარი წლის განმავლობაში რამდენიმე თანამშრომელმა საერთოდ დაკეტა სავაჭრო ობიექტი“-ამბობს ლილი სანაია.
„კომერსანტი“ სავაჭრო ცენტრ „პასაჟი 2000“-ის დირექტორს დაუკავშირდა იმის გასარკვევად,ახერხებენ თუ არა მეიჯარეები იჯარის გადახდას და ლარის გაუფასურების გამო, გაეზრდებათ თუ არა ქირის ფასი. „პასაჟი 2000“-ის დირექტორი ნიკოლოზ საღარაძე გვპასუხობს, რომ მეიჯარეებს ყველანაირად ხელს უწყობენ. მისი თქმით, არ გაზრდიათ ქირის ხარჯი და არც სამომავლოდ იგეგმება, რადგან, მოვაჭრეებს არსებული იჯარის დაფარვაც უჭირთ.
ნათია ლომიძე