რატომ ეშინია რუსეთს ანაკლიის პორტის?

რატომ ეშინია რუსეთს ანაკლიის პორტის?

access_time2020-01-13 16:00:46

ანაკლიის პორტის პროექტთან დაკავშირებით რუსეთის ნეგატიურ დამოკიდებულებაზე არაერთი განცხადება გაკეთებულა. თუმცა, თვალსაჩინოებისთვის მართლაც საინტერესოა როგორ აფასებს პროექტს კრემლის პროპაგანდა. 


„კომერსანტმა“ გაიხსენა  რუსული სახელმწიფო ტელევიზიის НТВ-ს  სიუჟეტი ანაკლიის პორტის შესახებ, რომლშიც  НТВ-ს ჟურნალისტი ცდილობს წარმოაჩინოს, თითქოს ანაკლიის პორტის მშენებლობა მხოლოდ აშშ-ის ინტერესებშია. მისი მტკიცებით, ანაკლიის პორტის იდეის გაჩენა ავღანეთიდან აშშ-ის სამხედრო ნაწილების გამოყვანასთან იყო დაკავშირებული და საქართველოსათვის მას არანაირი სარგებელი მოაქვს. სიუჟეტის თანახმად, აშშ ცდილობს ანაკლიის პორტის პროექტი საქართველოს მოახვიოს თავს, რადგან ქვეყანაში არსებული პორტები არ არის ღრმაწყლოვანი და სამხედრო გემებს ვერ უმსაპინძლებენ.


სიუჟეტში ანაკლიის პორტის პროექტი დაკავშირებულია თბილისში მიმდინარე ანტისაოკუპაციო აქციებთან, რაც რუსი დეპუტატის სერგეი გავრილოვის მიერ საქართველოს პარლამენტის თავმჯდომარის სავარძლის დაკავებას მოყვა. გარდა ამისა, ანაკლიის პორტთან ერთად ჟურნალისტი ვაზიანის სამხედრო ბაზასაც სტუმრობს, სადაც მისი თმით ქართველი და ნატო-ელი სამხედროები ერთობლივ წვრთებს გადიან, რითაც ანაკლიის პორტსა და ერთობლივ წვრთნებს ერთმანეთს უკავშირებს. ეს სიუჟეტი, მართალია,2019 წლის სექტემბერში გავიდა ეთერში, მაგრამ  მოსკოვის პათოსი შეცვლილი არ არის. 


НТВ-ს ეთერში გასული სიუჟეტი კრემლის და ქართველი კრემლისტური აქტორების მიერ ანაკლიის პორტის დისკრედიტაციისა და მისი საფრთხედ წარმოჩენის კამპანიის გაგრძელებაა. НТВ ანაკლიის პორტის პროექტს საქართველოში განვითარებული პოლიტიკური მოვლენების ფონზე განიხილავს, ფაქტების შერჩევითი მიწოდებისა და მანიპულაციების საშუალებით მას სამხედრო პროექტად წარმოაჩენს და ქმნის შთაბეჭდილებას, რომ ამ პროექტის განხორციელება მხოლოდ აშშ-ს ინტერესებშია და საფრთხეს წარმოადგენს.


ანაკლიის წინააღმდეგ მიმართული საინფორმაციო კამპანიის უკან რუსეთის ინტერესები დგას, რომლის ინტერესებში პროექტის განხორციელება არ შედის, რადგან ანაკლიის ღრმაწყლოვანი პორტი: 1.რუსეთის გავლენებსა და ბერკეტებს შეამცირებს; 2. რუსეთის სატრანზიტო ფუნქციასა და გეოპოლიტიკურ მნიშვნელობაზე უარყოფითად აისახება; 3.რუსეთის პორტებს გაუწევს კონკურენციას; 4. შავ ზღვაზე რუსეთის გავლენის მოპოვების ინტერესს ეწინააღმდეგება.


რატომ ეწინააღმდეგება რუსეთი ანაკლიის პორტის პროექტს?

1.ანაკლიის პორტი რუსეთის გავლენებსა და ბერკეტებს შეამცირებს

ა) ანაკლიის პორტი საქართველოს ეკონომიკური და მისი სატრანზიტო ფუნქციის განვითარების შესაძლებლობაა, რაც ქვეყანაზე რუსეთის გავლენასა და მის ბერკეტებს შეასუსტებს

ანაკლიის პორტი საქართველოსთვის წარმოადგენს შესაძლებლობას სატრანზიტო ჰაბის ფუნქცია შეასრულოს და ჩინეთი/შუა აზია ევროპასთან დააკავშიროს.



საქართველო ერთადერთი ქვეყნაა შავ ზღვაში, რომელსაც ღრმაწყლოვანი პორტი არ აქვს, რაც ქვეყნის სატრანზიტო პოტენციალის გამოყენებას დღეს მნიშვნელოვნად აფერხებს. დღეისათვის, საქართველო შავ ზღვაში მოძრავი საკონტეინერო გემების 75%-ს ვერ იღებს. ანაკლიის ღრმაწყლოვანი პორტი კი ყველაზე დიდ, Panamax-ისა და Post-Panamax-ის გემებსაც მოემსახურება. გარდა ამისა, 2018 წელს ყველა ქართულმა პორტმა ერთად (ბათუმი, ფოთი, ყულევი) 1მმლნ.ტვირთი გაატარა, 5 წლის შემდეგ კი ანაკლიას შესაძლებლობა ექნება 100 მნლ ტონა ტვირთი გაატაროს.


ანაკლიის პორტი საქართველოს სავაჭრო, სატრანსპორტო როლს და მის სტრატეგიულ მნიშვნელობას გაზრდის, რაც ხელს შეუწყობს ქვეყნის განვითარებას და დამოუკიდებლობას.

ბ) რუსეთის გავლენას შეამცირებს ცენტრალურ აზიისა და აღმოსავლეთ ევროპის ზოგიერთ ქვეყანაზე


რუსეთის პორტებისაგან გვერდის ავლით, ანაკლიის ღრმაწყლოვანი პორტის საშუალებით ტვირთების გადაზიდვის შესაძლებლობა შეამცირებს რუსეთის გავლენას ცენტრალური აზიის ქვეყნებსა და რუმინეთზე. ყოფილი ამერიკელი გენერალის ბენ ჰოჯესის თქმით, ანაკლიის პორტის აშენებისთნავე


კონსტანცა [პორტი რუმინეთში, შავი ზღვის უდიდესი პორტი] გახდება მნიშველოვანი პორტი, მდინარე დუნაი გახდება მნიშვნელოვანი არტერია, რადგან დაიწყება კონტეინერების გადაზიდვა დუნაის მეშვეობით, ევროპის შუაგულისაკენ.


2. რუსეთის სატრანზიტო ფუნქციასა და მის გეოპოლიტიკურ მნიშვნელობაზე უარყოფითად აისახება


დღეს ჩინეთიდან და ცენტრალური აზიიდან ევროპისაკენ მიმვალი სატრანზიტო დერეფანი რუსეთზე გადის. თუმცა, ანაკლიაში ღრმაწყლოვანი პორტის აშენების შემთხვევაში ჩინეთიდან ევროპაში საქონლის გადაზიდვა, რუსეთის გვერდის ავლითაც გახდება შესაძლებელი. აღსანიშნავია, რომ 2019 წლის მარტში საქართველომ ერთი მხრივ რუმინეთთან, მეორე მხრივ კი თურქმენეთთან და აზერბაიჯანთან ერთად კასპიისა და შავი ზღვის საერთაშორისო სატრანსპორტო კორიდორის (ITC-CSBS )მხარდამჭერ დეკლარაციას მოაწერა ხელი. აღნიშნული კორიდორი კი საზღვაო მარშრუტსაც მოიაზრებს. შესაძლოა, დასახელებული კორიდორი ჩინეთისა და ევროპის დამაკავშირებელი გზის ერთ-ერთ მნიშვნელოვან ნაწილადაც იქცეს.


3. ანაკლიის ღრმაწყლოვანი პორტი რუსული პორტების კონკურენტი იქნება ეკონომიკური თვალსაზრისით


შავი ზღვა რუსული ექსპორტისა და იმპორტისათვის მნიშვნელოვანი დერეფანია. შავ ზღვაზე მდებარე ნოვოროსიისკის სავაჭრო პორტი რუსეთის ერთ-ერთი უდიდესი სატრანსპორტო ჰაბია. აღნიშნული პორტი ტვირთების გადაზიდვის კუთხით რუსეთის მასშტაბით პირველ, ევროპის მასშტაბით კი მე-5 ადგილს იკავებს. რუსეთის საპორტო გადაზიდვების 20% სწორედ მასზე მოდის. ანაკლიის ღრმაწყლოვანი პორტი, რომელიც ნოვოროსიისკის მსგავსად შავი ზღვის აღმოსავლეთ სანაპიროზე განთავსდება, რუსული პორტისათვის მთავარი კონკურენტი იქნება.


4. შავი ზღვა პრიორიტეტულია რუსეთისათვის და სურს საკუთარი გავლენის ქვეშ მოაქციოს. ნებისმიერი ახალი პორტის შექმნა, რომელიც მისი კონტროლის ქვეშ არ არის რუსეთის ამბიციებს ეწინააღმდეგება.


შავი ზღვა რუსეთისათვის სტრატეგიულად ერთ-ერთი ყველაზე მნიშვნელოვანი სივრცეა, რაც ასახულია 2015 წლის რუსეთის საზღვაო დოქტრინაშიც. შავ ზღვას რუსეთი მოაზრებს როგორც ნატოსა და ევროკავშირის გაფართოების შეკავებისათვის ყველაზე მნიშვნელოვან სივრცეს, ასევე მას განიხილავს ახლო აღმოსავლეთში ძალის პროექციისათვის მნიშვნელოვან რეგიონად. 2014 წლის ყირიმის ანექსიისა და შავ ზღვაში აქტიური მილიტარიზაციის შემდეგ მისი საზღვაო შესაძლებლობები მნიშვნელოვნად გაუმჯობესდა. ანაკლიის ღრმაწყლოვანი პორტის მშენებლობა, რომელიც ახალ თავდაცვითა და ეკონომიკურ შესაძლებლობებს გააჩენს, სწორედ რუსეთის გავლენის შეჩერებისკენაა მიმართული და მის გეგმებშ არ შედის.



მასალა მომზადებულია „მითების დეტექტორის“  სტატიის მიხედვით







ლევან დავითაშვილი - ბიზნესსექტორი უნდა იყოს განსაკუთრებით სოლიდარული, რათა მოსახლეობას პროდუქციის ფასების და მიწოდების კუთხით პრობლემა არ შეექმნას

ლევან დავითაშვილი - ბიზნესსექტორი უნდა იყოს განსაკუთრებით სოლიდარული, რათა მოსახლეობას პროდუქციის ფასების და მიწოდების კუთხით პრობლემა არ შეექმნას
access_time2020-03-29 12:00:35
გარემოს დაცვისა და სოფლის მეურნეობის მინისტრი ლევან დავითაშვილი მეფრინველეობის ფაბრიკების და დარგობრივი ასოციაციების წარმომადგენლებს...

გიორგი ქადაგიძე: თუ ვინმეს იმედი შეიძლება გვქონდეს ამ მსოფლიო კრიზისის დროს, ისევ ამერიკელების და დასავლური სამყაროსი

გიორგი ქადაგიძე: თუ ვინმეს იმედი შეიძლება გვქონდეს ამ მსოფლიო კრიზისის დროს, ისევ ამერიკელების და დასავლური სამყაროსი
access_time2020-03-29 10:00:47
ეროვნული ბანკის ყოფილი პრეზიდენტი გიორგი ქადაგიძე აშშ-ში კორონავირუსის გავრცელებასთან დაკავშირებით სოციალუ ქსელში პოსტს აქვეყნებს: "ბოლო დღეებში დასავლეთზე და მათ შორის აშშ-ზე რამდენიმეჯერ ქილიკი შემომხვდა, ეფექტურად როგორ ვერ შეაჩერეს ვირუსის გავრცელებაო.ჰოდა, გავიხსენოთ რამდენიმე ფაქტი :1. ბოლო 50 წელიწადში 15 წლით რომ მოიმატა სიცოცხლის საშუალო ხანგრძლივობამ და 80 წელს მიუკაკუნა, ვისი დამსახურებაა? (ამერკის პრეზიდენტობის კადიდატი დემოკრატებიდან, 77 ან 79 წლის...

ოკუპირებული აფხაზეთი რუსეთთან ე.წ. საზღვარს კეტავს

ოკუპირებული აფხაზეთი რუსეთთან ე.წ. საზღვარს კეტავს
access_time2020-03-29 11:00:58
ოკუპირებული აფხაზეთის ე.წ....

გიორგი გახარია - ყველა ბიზნესმენს, ვისაც შეუძლია, შექმნას ადგილობრივი წარმოება, პირადად მე და მთავრობა გვერდში დავუდგებით

გიორგი გახარია - ყველა ბიზნესმენს, ვისაც შეუძლია, შექმნას ადგილობრივი წარმოება, პირადად მე და მთავრობა გვერდში დავუდგებით
access_time2020-03-28 19:16:14
...

ღია საზღვრები და ტესტირებაზე უარის თქმა - რატომ არ იყენებს შვედეთი კორონავირუსთან ბრძოლაში მკაცრ ზომებს?

ღია საზღვრები და ტესტირებაზე უარის თქმა - რატომ არ იყენებს შვედეთი კორონავირუსთან ბრძოლაში მკაცრ ზომებს?
access_time2020-03-28 21:00:20
კორონავირუსის პანდემიის ფონზე ევროკავშირის ქვეყნების უმეტესობაში ცხოვრება გაჩერდა, შვედეთში კი მაღაზიები, სკოლები და რესტორნები კვლავ ღიაა და კორონავირუსის შემთხვევების რიცხვი ყოველდღიურად იზრდება. Deutsche...


მსგავსი სიახლეები

up