სატრანსპორტო სფეროში სახელმწიფო პოლიტიკა არ არსებობს - „ჰაბ ჯორჯია“ ფოთში მრავალფუნქციური ნავსადგურის მშენებლობაზე

სატრანსპორტო სფეროში სახელმწიფო პოლიტიკა არ არსებობს - „ჰაბ ჯორჯია“ ფოთში მრავალფუნქციური ნავსადგურის მშენებლობაზე

access_time2019-05-31 09:00:12

 რამდენიმე დღეა აქტუალურია ფოთში, ახალი ღრმაწყლოვანი, მრავალფუნქციური ნავსადგურის მშენებლობის საკითხი ბოლო. რას ემსახურება და რამდენად რეალურია, ანაკლიის ნავსადგურის პროექტის პარალელურად,  ახალი ღრმაწყლოვანი, მრავალფუნქციური ნავსადგურის მშენებლობა ამ საკითხზე „კომერსანტთან“ სატრანსპორტო დერეფნის კვლევის ცენტრის ხელმძღვანელი, „ჰაბ ჯორჯიას“ ექსპერტი პაატა ცაგარეიშვილი საუბრობს.


მისი ინფორმაციით, ფოთის ნავსადგურში ანალოგიური პროექტი, სხვადასხვა მოდიფიკაციით და სახელწოდებით რამდენჯერმე იქნა დაანონსებული, ჯერ კიდევ 1998 წელს, არსებობდა „ფოთის ნავსადგურის ჩრდილოეთ მოლის განვითარების პროექტი“, რისთვისაც მომზადდა სათანადო ტექნიკურ - ეკონომიკური დასაბუთება. მოგვიანებით, 2012 წელს დაანონსდა, ფოთის ნავსადგურის განვითარების 250 მლნ დოლარის საინვესტიციო პროექტი.


მაგრამ, როგორც ცაგარეიშვილი აცხადებს, იმ პერიოდში, ფოთის ნავსადგურში ტვირთების ზრდის დინამიკის მიუხედავად, ფინანსურად ტევადი საინვესტიციო პროექტი ვერ განხორციელდა, რისი მიზეზადც, ჩადებული ინვესტიციის დაბალი უკუგება და დროში გაწელვა სახელდებოდა.


ლოგიკურად ისმის შეკითხვა, გააჩნია, სახელმწიფოს სატრანსპორტო პოლიტიკა ახალი სანავსადგურე სიმძლავრეების შექმნისა და არსებულის განვითარებასთან დაკავშირებით?


უპირველეს ყოვლისა უნდა აღინიშნოს, რომ სახელმწიფო პოლიტიკა ამ სფეროში, ბიზნესის მოთხოვნებს უნდა ემყარებოდეს, უფრო კონკრეტულად, საქართველოს პირობებისათვის, ცენტრალურ აზიასა და ჩინეთში, როგორც ტვირთწარმომქმნელ რეგიონში წარმოებული პროდუქციის, ჩვენს ნავსადგურებში გატარებისათვის ადექვატური, სანავსადგურე სატერმილო ქსელის მოწყობას.


სადღეისოდ, სატრანსპორტო სფეროში სახელმწიფო პოლიტიკა არ არსებობის, რის გამოც რკინიგზების და ნავსადგურების სიმძლავრეების გაზრდა არა, სათანადო გაანგარიშებით, ეტაპობრივად - მოსალოდნელი ტვირთნაკადების პერმენენტული ტოლობის უზრუნველყოფის პრინციპით, არამედ, ამა თუ იმ ინვესტორის მიერ, საინვესტიციო წინადადების წარმოდგენის შედეგად ხორციელდება. 



ხშირ შემთვევებში, ასეთი საინვესტიციო წინადადებები, მოკლებულია, სათანადო გაანგარიშებებს, რაც ერთობლიობაში იწვევს ჩადებული ინვესტიციების დაბალ უკუგებას, დროში გაწელვას, ან კიდევ უფრო მეტი, დაანონსებული საინვესტიციო წინადადების საწყის ეტაპზევე დამუხრუჭებას, რისი კარგი მაგალითია, სახელმწიფოს მიერ, თბილისში და ქუთაისში დაანონსებული და განუხორციელებელი, ლოგისტიკური ტერმინალების მშენებლობს პროექტი.


არსებობს სახელმწიფოსა და ნავსადგურს შორის ნავსადგურის ინფრასტრუქტურაში ინვესტიციების ოპტიმალური - რაციონალური განთავსების მოდელი?


ის გარემოება, რომ ფოთის ნავსადგურის მფლობელი „აი პი ემ ტერმინალია“, სახელმწიფოსგან მხოლოდ ნებართვის მიღების საფუძველზე, ინვესტიციებს მოიზიდავდა არასწორია.


არსებობს მსოფლიოს მრავალ ქვეყანაში აპრობირებული, ნავსადგურებში ინვესტიციების განთავსების გამჭირვალე სისტემა, შორს რომ არ წავიდეთ ბალტიის ქვეყნების ნავსადგურში მიღებულია ორ დონიანი მოდელიც კმარა.


პირველ საფეხურს წარმოადგენს - ნავსადგურის საბჭო, რომელშიც გაერთიანებულნი არიან - ნავსადგურის მსხვილი კომპანიები, სტივიდორები, გემთფლობელები და სამეცნიერო წრეების წარმომადგენლები. გადაწყვეტილების მიღება ხდება ყველა მოთამაშის ინტერსების გათვალისწინებით.


მეორე საფეხურს - ნავსადგურის განვითარების საბჭო წარმოადგენს, რომელშიც, სახელმწიფო უწყებების მაღალი თანამდებებობის პირები არიან გაერთიანებულნი, საბოლოო გადაწყვეტილებას იღებს მინისტრი. მკაფიოთ უნდა აღინიშნოს, რომ გადაწყვეტილების მიღება სრულად უნდა ეწერებოდეს ქვეყნის განვითარების სატრანსპორტო სტრატეგიაში, რაც სრულად გამორიცხვას ნებისმიერ პოლიტიკურ ინსენუაციებს.


ცაგარეიშვილის განმარტებით, საქართველოს ნავსადგურების სიმძლავეერბის განვითარება ან ახლის მშენებლობა, პირველ რიგში, მკაფიოდ უნდა ეწერებოდეს ქვეყნის განვითარების სატრანსპორტო სტრატეგიაში და ინვესტიციების განთავსების პროცედურები იყოს გამჭირვალე.


როგორც ცნობილია, გუშინ ეკონომიკის სამინისტრომ ფოთში ღრმაწყლოვანი პორტის მშენებლობის ნებართვა გასცა, რომელზეც „ანაკლიის კონსორციუმმა“ განაცხადა, რომ თუ მთავრობის მხრიდან ამას არ მოჰყვა რადიკალური რეაგირება, ანაკლიის პორტის პროექტი შეჩერდება.  დღეს ეკონომიკის სამინისტრომ ფოთის პორტს გუშინ გაცემული ნებართვა გაუუქმა.


სოფო ქსოვრელი 





TheTimes: ბიზნესმა ჰაკერებს გამოსასყიდის სახით 2019 წელს 25 მლრდ. დოლარი გადაუხადა

TheTimes: ბიზნესმა ჰაკერებს გამოსასყიდის სახით 2019 წელს 25 მლრდ. დოლარი გადაუხადა
access_time2020-08-03 19:55:48
კიბერ-დამნაშავეებმა 2019 წელს მხოლოდ ბრიტანულ ბიზნეს-კომპანიებს 250 მლნ. დოლარზე მეტი გამოსძალეს. ჰაკერები, ძირითადად  ცნობილ კომპანიებს რუსეთიდან ან აღმოსავლეთ ევროპიდან ვირუსული პროგრამებით უტევენ, შემდეგ კი ქსელებთან წვდომის აღდგენის სანაცვლოდ მათგან მილიონებს ითხოვენ. კომპანიებს მათი პრობლემების გასაჯაროება, მონაცემთა დაკარგვა და რეგულატორების მხრიდან ჯარიმების დაკისრება აშინებთ, ამიტომაც ისინი დღეს უფრო მეტად, ვიდრე გასულ წლებში, ფულის გადახდისთვის მზად...

საზმაუს შენობას აუქციონზე მესამედ 23 მლნ ლარის ფასდაკლებით გაიტანენ

საზმაუს შენობას აუქციონზე მესამედ 23 მლნ ლარის ფასდაკლებით გაიტანენ
access_time2020-08-03 15:15:25
საქართველოს საზოგადოებრივი მაუწყებლის ძველი შენობის გასაყიდად გამოცხადებული ელექტრონული აუქციონი კვლავ ვერ შედგა. ის 16 ივლისს დაიწყო და 31 ივლისს უშედეგოდ დასრულდა. ქონების საწყისი ფასი 110 343 600 ლარი იყო. შენობის გასაყიდად ახალი აუქციონი დღეს, 3 აგვისტოს გამოცხადდა. მაუწყებლის ფინანსების და ადმინისტრაციის ბლოკის დირექტორმა ნოდარ ჭიჭინაძემ აღნიშნა, რომ ქონების ფასი 10%-ით შეამცირეს ისევე, როგორც ეს პირველი აუქციონის დასრულების შემდეგ...

„ჩიკორი“ ხეხილის ბაღების გაშენებას გეგმავს

„ჩიკორი“ ხეხილის ბაღების გაშენებას გეგმავს
access_time2020-08-03 16:30:23
კომპანია „ქარელის ხილი“, რომელიც ბაზარზე „ჩიკორის“ ბრენდით არის წარმოდგენილი, სამომავლოდ საკუთარი ბაღების გაშენებას გეგმავს, - განუცხადა „ბიზნესპარტნიორს“ კომპანიის დირექტორმა ანანო ბეჟანიშვილმა. მისი ინფორმაციით, ამ დროისთვის კომპანია ხილს ადგილობრივი ფერმერებისგან იბარებს, პროდუქციის 10% კი საკუთარი ბაღებიდან მიღებული მოსავალია. „ჩვენს საკუთრებაში არსებული ბაღებიდან მაქსიმალურ მოსავალს ვერ ვიღებთ, რადგან ხეხილი ჯერ პატარაა. რამდენიმე წელიწადში მათი მსხმოიარობა...

რე|ბანკი 1 წლის აღსანიშნავად განვადებაზე უპრეცედენტო აქციას აანონსებს

რე|ბანკი 1 წლის აღსანიშნავად განვადებაზე უპრეცედენტო აქციას აანონსებს
access_time2020-08-03 10:15:13
რე|ბანკი აგვისტოში 1 წლის ხდება. ბანკმა გასულ წელს მომხმარებლებს სრულიად ინოვაციური საბანკო პროდუქტი შესთავაზა – ტოპ|ქარდი, განვადების შოპინგ ბარათი. ეს რეალურად ეფექტური 0%-იანი განვადების ბარათია, თუკი მყიდველი რე|ბანკის პარტნიორების დაწესებულ ვადებს დაიცავს. ტოპ|ქარდის განვადებით სარგებლობა მხოლოდ რე|ბანკის პარტნიორ ობიექტებში არ არის შესაძლებელი. მომხმარებელს ასევე შეუძლია, 45 დღემდე უპროცენტო გადავადებით, ეფექტური 0%-დან, ივაჭროს ყველგან, მათ შორის, ადგილობრივ და...

საქართველოში უმუშევრობის დონე კორონავირუსის პანდემიის გამო 12%-ით გაიზარდა

საქართველოში უმუშევრობის დონე კორონავირუსის პანდემიის გამო 12%-ით გაიზარდა
access_time2020-08-03 17:40:10
თვითდასაქმებულებზე კომპენსაციის სახით ჯამურად 48 048 300 ლარი, ხოლო დასაქმებულებზე 68 771 800 ლარია გაცემული. ციფრებით ადასტურებს, რომ პანდემიამ, უმუშევრობის დონე 12%-ით გაზარდა. სპეციალისტები ,,რეზონანსთან“ აღნიშნავენ, რომ ეს არ არის სრული სურათი და რეალურად უფრო მძიმე ვითარებაა ქვეყანაში. დასაქმების ხელშეწყობის სახელმწიფო სააგენტოს ინფორმაციით, 31 ივლისის მდგომარეობით, ჯანდაცვის სამინისტროს სარეგისტრაციო პორტალის მეშვეობით სულ დარეგისტრირდა კომპენსაციის მიმღები...


მსგავსი სიახლეები

up