მთავრობამ უკან დაიხია – შემდეგი წლის ბიუჯეტში აქციზის საპროგნოზო მაჩვენებელი მცირდება

მთავრობამ უკან დაიხია – შემდეგი წლის ბიუჯეტში აქციზის საპროგნოზო მაჩვენებელი მცირდება

access_time2019-10-09 16:00:54

შემდეგი წლის ბიუჯეტში მთავრობა აქციზის გადასახადის საპროგნოზო მაჩვენებელს 82 მილიონი ლარით ამცირებს. 2019 წელს ბიუჯეტში აქციზის მაჩვენებელი 1.462 მლრდ ლარით იყო განსაზღვრული, შემდეგი წლის ბიუჯეტში კი საპროგნოზო მაჩვენებელი 1.380 მლრდ ლარამდე შემცირდება. საინტერესოა, რამ განაპირობა აღნიშნული გადაწყვეტილება მით უფრო, რომ შემდეგი წლიდან აქციზის გადასახადით კიდევ ერთი პროდუქტი, გადასახვევი თამბაქოც დაიბეგრება.


ნათელია, რომ ამ ნაბიჯით ხელისუფლებამ უკან დაიხია და აღიარა, რომ თამბაქოზე მხოლოდ ფასების ზრდით ვერც მწეველთა რაოდენობას ამცირებს და ბიუჯეტის ფისკალურ ნაწილშიც მნიშვნელოვანი ჩამორჩენა აქვს. აღსანიშნავია, რომ ამის შესახებ ეკონომიკის ექსპერტები წლების წინ აფრთხილებდნენ ხელისუფლებას. უფრო ნათელი სურათის მისაღებად, ერთად გადავავლოთ თვალი ბიუჯეტის საშემოსავლო ნაწილს და იმ ჩამორჩენას, რომელიც აქციზის ნაწილში მუდმივად ფიქსირდება.



მიმდინარე წლის პირველ ნახევარში, აქციზების ნაწილში გეგმა მხოლოდ 83%-ით შესრულდა და მაჩვენებელი 544 მლნ ლარს არ აღემატებოდა. მაშინ, როდესაც ბიუჯეტის გეგმის მიხედვით, აქციზიდან მთავრობა წლის პირველ ნახევარში 653 მლნ ლარს ელოდებოდა. აქციზიდან მნიშვნელოვანი კლება ფიქსირდება 8 თვის მონაცემებითაც. კერძოდ, მიმდინარე წლის 8 თვეში, აქციზიდან 9%-იანი კლება ფიქსირდება, რიცხობრივად კი ეს თანხა 85 მილიონ ლარს შეადგენს, ანუ თითქმის იმდენს, რამდენითაც შემდეგი წლის საპროგნოზო მაჩვენებელს ამცირებს მთავრობა, აქციზის ნაწილში. თუმცა, ეს მხოლოდ მიმდინარე წლის ტენდენცია არ არის, ბიუჯეტს აქციზიდან თანხები მას შემდეგ უმცირდება, რაც მნიშვნელოვნად გაიზარდა აქციზის გადასახადები თამბაქოსა და ნავთობპროდუქტებზე. თამბაქოსა და სხვა სააქციზო პროდუქციაზე აქციზის განაკვეთის გაზრდის შემდეგ, ბიუჯეტში სააქციზო შემოსავლების კლების ტენდენცია ორი წელია გრძელდება. თუკი 2017 წელს აქციზიდან შემოსული გადასახადები საშემოსავლო ნაწილის 16,1%-ს შეადგენდა, იგივე მაჩვენებელი 2018 წელს 15,1%-ით განისაზღვრა.


ჩნდება კითხვა, რატომ აკლდება მთავრობას შემოსავლები აქციზის ნაწილში მაშინ, როდესაც ბოლო 4 წელია თითქმის ყოველ წელს იზრდება აქციზის განაკვეთი, რაც თეორიულად ბიუჯეტის ფისკალური ნაწილიზე პოზიტიურად უნდა აისახებოდეს.



ერთ-ერთი მთავარი მიზეზი, რომელმაც აქციზის ნაწილში მნიშვნელოვანი პრობლემები შექმნა არის თამბაქოს შესახებ კანონი და თამბაქოს ნაწარმის ქაოტური და პოსტფაქტუმ მიღებული რეგულაციები. როდესაც მასშტაბურად დაიწყო თამბაქოზე აქციზის განაკვეთის ზრდა, ექსპერტები მაშინვე ვარაუდობდნენ, რომ ეს რეგულაცია მომხმარებლის დაბალხარისხიან თამბაქოზე გადასვლას გამოიწვევდა, თუმცა ამ პათოსს არ იზიარებდნენ აღმასრულებელ ხელისუფლებაში. საბოლოოდ ასეც მოხდა, რეგულაციების შემდეგ, მწეველთა უმრავლესობა დაბალხარისხიან პროდუქტზე ე.წ. უფილტრო სიგარეტზე გადავიდა. ამ გამოწვევას მთავრობამ, ისევ იგივე ტაქტიკა დაუპირისპირა და აქციზის განაკვეთი გასულ წელს ფილტრიან და უფილტრო სიგარეტზე გათანაბრდა. თუმცა, ამით პრობლემა ვერ მოგვარდა და მოსახლეობა უკვე გადასახვევ თამბაქოზე გადავიდა, რომელიც ჩვენი კანონმდებლობით აქციზის განაკვეთით საერთოდ არ იბეგრება.


ამ საკანონმდებლო ხვრელსაც უცვლელი მიდგომა დაუპირისპირა ხელისუფლებამ და შემდეგი წლიდან ეს პროდუქტიც აქციზით დაიბეგრება. ასეთ რეალობაში ჩნდება კითხვა, რატომ ამცირებს მთავრობა აქციზის საპროგნოზო მაჩვენებელს შემდეგი წლის ბიუჯეტში?


საქმე კი იმაშია, რომ ზემოთ ხსენებული პრობლემები საერთო სურათის ნაწილია. ამ სექტორს და ზოგადად ქვეყნის ეკონომიკას მნიშვნელოვან პრობლემას უქმნის თამბაქოს კონტრაბანდული რეალიზაცია, რომელიც ქვეყანაში სხვადასხვა გზებით ხვდება. კონტრაბანდის არსებობას ეკონომიკურ გუნდშიც არ უარყოფენ, მაგრამ შედარებით მოკრძალებულ ციფრებს ასახელებენ. მაგალითად, ფინანსთა მინისტრის მოადგილის, გიორგი კაკაურიძის განცხადებით, ბაზარზე კონტრაბანდული თამბაქოს წილი 3%-ს არ აღემატება.


თუმცა, განსხვავებულ რეალობას მივიღებთ, თუ ბოლო წლებში ფინანსთა სამინისტროს შემოსავლების სამსახურის მონაცემებს ჩავხედავთ. 2017 წელს წინა წელთან შედარებით, უაქციზო თამბაქოს ნაწარმის შემოტანაზე აღძრული სისხლის სამართლის საქმეების რაოდენობა 3-ჯერ გაიზარდა. თუ 2016 წელს თამბაქოს კონტრაბანდაზე სისხლის სამართლის 16 საქმე აღიძრა, 2017 წლის 3 კვარტლის მონაცემებით ეს რიცხვი უკვე 48-მდე იყო გაზარდილი. რაც შეეხება საზღვარზე ამოღებული თამბაქოს რაოდენობას, 2016 წელს ფინანსთა სამინისტროს საგამოძიებო სამსახურმა 28 357 კოლოფი უაქციზო სიგარეტი ამოიღო, 2017 წლის მესამე კვარტლის მდგომარეობით კი 494 320 კოლოფი. 2018 წლის ივლის-სექტემბერში საგამოძიებო სამსახურის მიერ ამოღებული უაქციზო თამბაქოს ღირებულებამ 98 000 ლარს გადააჭარბა. მეტი თვალსაჩინოებისთვის – 2014 წლიდან 2016 წლამდე ქვეყანაში კონტრაბანდული საქონლის შემოტანა 48-ჯერ გაიზარდა და ეს პროცესი მუდმივად გრძელდება. თუ მიმდინარე წლის მონაცემებს ჩავხედავთ დავინახავთ, რომ 2018 წლის პირველ კვარტალთან შედარებით, 2019 წლის პირველ კვარტალში 200%-ით მეტი სისხლის სამართლის საქმე აღიძრა, ქვეყანაში არადეკლარირებული თამბაქოს შემოტანის თაობაზე.


BFM.GE





ყველაზე მეტი ქართული ღვინო კვლავ რუსეთში გაიყიდა - არსებობს იაფფასიანი მწარმოებელი ქვეყნის რიგებში გადასვლის დიდი რისკი

ყველაზე მეტი ქართული ღვინო კვლავ რუსეთში გაიყიდა - არსებობს იაფფასიანი მწარმოებელი ქვეყნის რიგებში გადასვლის დიდი რისკი
access_time2020-02-18 19:32:12
ყველაზე მეტი ქართული ღვინო კვლავ რუსეთში გაიყიდა. „კომერსანტმა“ საქართველოს სტატისტიკის ეროვნული  სამსახურიდან გამოითხოვა ინფორმაცია თუ რომელი ქვეყანა ყიდულობს ქართულ ღვინოს ყველაზე დიდი რაოდენობით. მათ მიერ მოწოდებული ინფორმაციით ირკვევა, რომ 2018 წელთან შედარებით 2019 წელს რუსეთში 4 366,2 ათასი ლიტრით მეტი ღვინის ექსპორტირება მოხდა. ჯამში 2019 წელს რუსეთში 133 251,5 აშშ დოლარის ღვინო...

„m2 დეველოპმენტმა“ ალ. ყაზბეგის #15-ში ახალი გაყიდვების ოფისი გახსნა

„m2 დეველოპმენტმა“ ალ. ყაზბეგის #15-ში ახალი გაყიდვების ოფისი გახსნა
access_time2020-02-18 15:30:46
17 თებერვალს, „m2 დეველოპმენტმა“ ალ. ყაზბეგის #15-ში, გაყიდვების ახალი ოფისი გახსნა. ოფისის გახსნას უკავშირდება უპრეცედენტო ფასდაკლების აქციაც, რომელიც თითო ბინაზე 30 000 ლარამდე ფასდაკლებას ითვალისწინებს, ფასდაკლება გავრცელდება როგორც სტუდიოს ტიპის, ისე ორსაძინებლიან 30 ბინაზე. ოფისი თანამედროვედ მოწყობილი საქმიანი სივრცეა. აქ ბინის შეძენის, მსურველები, მიმდინარე თუ დასრულებული კომპლექსების შესახებ ამომწურავ ინფორმაციას მიიღებენ, გაეცნობიან ამა თუ იმ პროექტის ძირითად...

ბათუმის ნავსადგურის მენეჯმენტს დასაქმებულების შევიწროებაში ადანაშაულებენ

ბათუმის ნავსადგურის მენეჯმენტს დასაქმებულების შევიწროებაში ადანაშაულებენ
access_time2020-02-18 17:30:29
2018 წლის აპრილის მერე, როცა ბათუმის საზღვაო ნავსადგურში თანამშრომელთა გაფიცვის შედეგად მაშინდელმა დირექტორმა თანამდებობა დატოვა, მდგომარეობა არსებითად არ შეცვლილა. ამის თაობაზე „ბანკები და ფინანსებს“ ბათუმის ნავსადგურის ერთ-ერთმა თანამშრომელმა განუცხადა, რომლის ვინაობასაც რედაქცია, გასაგები მიზეზების გამო, ამ ეტაპზე არ ასაჯაროებს. ნავსადგურის თანამშრომლის განცხადებით, თანამშრომელთა დიდ ნაწილს, განსაკუთრებით კი მათ, ვინც 2018 წლის მოვლენებისას...

პასუხი ჯანდაცვის სამინისტროს -„ცხელ ხაზზე ტარიფს სილქნეტი არ განსაზღვრავს“

 პასუხი  ჯანდაცვის სამინისტროს -„ცხელ ხაზზე ტარიფს სილქნეტი არ განსაზღვრავს“
access_time2020-02-18 17:10:54
ჯანდაცვის სამინისტროს მიერ ცხელის ხაზის ტარიფთან დაკავშირებით გავრცელებულ განცხადებას კომპანია „სილქნეტი“ ეხმაურება. „კომერსანტი“ განცხადებას უცვლელად გთავაზობთ:  „დილიდან გავრცელდა ჯანდაცვის სამინისტროს განმარტება, რომ ცხელ ხაზზე ტარიფს განსაზღვრავს „სილქნეტი“.განვმარტავთ, რომ ჯანდაცვის სამინისტროს ცხელ ხაზის - 1505 მიმართულებით სხვა ოპერატორების აბონენტების მიერ განხორციელებულ ზარებზე სააბონენტო ტარიფს არ განსაზღვრავს კომპანია „სილქნეტი“. ყველა სატელეფონო...

დამსაქმებლებს ორსული და ახალნამშობიარები ქალებისთვის უსაფრთხო სამუშაო პირობების შექმნა მოუწევთ

დამსაქმებლებს ორსული და ახალნამშობიარები ქალებისთვის უსაფრთხო სამუშაო პირობების შექმნა მოუწევთ
access_time2020-02-18 17:00:49
დამტკიცდა ორსული, ახალნამშობიარები და მეძუძური ქალების ჯანმრთელობისთვის მავნე ან/და განსაკუთრებული რისკის შემცველი სამუშაოები.აღნიშნულს ჯანდაცვის მინისტრის შესაბამისი ბრძანება ითვალისწინებს, რომელიც ძალაში შევიდა. ბრძანების თანახმად, ორსულობის 27-ე კვირამდე მძიმედ და საშიშად ითვლება რეგულარულად ხუთ კგ-ზე მეტი წონის მქონე ტვირთის გადატანა ან ცალკეულ შემთხვევებში (არარეგულარულად), 10 კგ-ზე მეტი წონის მქონე ტვირთის გადატანა. ორსულობის 27-ე კვირიდან კი...


მსგავსი სიახლეები

up