მითები მცირე და საშუალო ბიზნესზე

მითები მცირე და საშუალო ბიზნესზე

access_time2019-02-10 18:00:46

 

ბევრ სუსტად განვითარებულ ქვეყანაში ადამიანებს აქვთ ერთი თვისება - აიტაცებენ რაღაც თემას, რომელზეც შემდეგ საუბრობს ყველა, მაშინაც კი, როდესაც არავინ  იცის საკითხის არსი. რა თქმა უნდა, პირველ რიგში ეს ეხება პოლიტიკოსებს.

 

პოსტსაბჭოთა სივრცეში, მათ შორის საქართველოში, ერთ-ერთი ასეთი საკრალური თემაა  მცირე და საშუალო ბიზნესი. მასზე საუბრობს ყველა პოლიტიკოსი, ყველა ეკონომიკური ექსპერტი, თუ ექსპერტად წოდებული უვიცი.

 

მცირე და საშუალო ბიზნესი არის პასუხი ყველა კითხვაზე და რეცეპტი ყველა დაავადებისთვის, ცოტაც და წმინდანადაც შეირაცხება.

 

რა არის საჭირო წარმოების ასაღორძინებლად? მცირე და საშუალო ბიზნესის განვითარება. რა არის საჭირო ახალი სამუშაო ადგილების შესაქმნელად? მცირე და საშუალო ბიზნესის განვითარება. რა არის საჭირო ინვესტიციების მოსაზიდად? ალბათ უკვე მიხვდით რაც...

 

მცირე და საშუალო ბიზნესის ირგვლივ პოლიტიკოსები და ექსპერტები ასრულებენ რიტუალურ ცეკვებს კოცონის ირგვლივ, მთავრობები იღებენ კანონებს, ამარტივებენ საგადასახადო ტვირთს, შემოაქვს შეღავათები, და ა.შ.

 

ერთი სიტყვით, სულ რომ არაფერი,მრავალწლიანი შელოცვები უნდა ყოფილიყო საკმარისი მცირე და საშუალო ბიზნესის, და მასთან ერთად საქართველოს ეკონომიკის არნახული აღორძინებისთვის.

 

თუმცა, რეალობა სულ სხვაა. კოლექტიური ცეკვები კოცონის ირგვლივ ვერ შველის საქმეს, ხოლო მცირე და საშუალო ბიზნესი ვერ გასცდა რესტორნებს, წვრილ ვაჭრუკანებს, და სილამაზის სალონებს...

 

საქმე იმაშია, რომ წარმოდგენა, თითქოს მცირე და საშუალო ბიზნესი იხსნის ქვეყანას მრავალწლიანი სიდუხჭირისგან - არის ტიპიური პოსტ-საბჭოთა მითი, რომელსაც არაფარი საერთო არა აქვს რეალობასთან. ეს სტერეოტიპი უკვე გახდა საზოგადოებრივი აზროვნების განუყოფელი ნაწილი, და მას იმეორებენ ავტომატურად, ყოველგვარი დაფიქრების გარეშე...

 

პირველი პრობლემაა -  თვითონ მცნების  - მცირე და საშუალო ბიზნესის - არასწორი და ზედაპირული აღქმა. სწორედ ის ქმნის საქართველოს ტიპის ქვეყნებში აუხდენელ ილუზიებს,  როდესაც ადამიანები ხბოსეული აღტაცებით იმეორებენ - „გერმანიაში სამუშაო ადგილების 80%-ს ქმნის მცირე და საშუალო ბიზნესი“..


 

მართლაც ასეა, თანაც არა მხოლოდ გერმანიაში, მაგრამ... რას ვგულისხმობთ ჩვენ, როდესაც ვახსენებთ მცირე და საშუალო ბიზნესს?

 

საქმე იმაშია, რომ საქართვლოში მოსახლეობის უმრავლესობას აქვს წვრილი ვაჭარის ფსიქოლოგია - აქ ყველაფერი  - მცირე და წვრილია. თბილისი სავსეა ასობით მიკროსკოპული ავტოსერვისით, რაღაცის დამამზადებელი და ამწყობი მცირე საამქროებით, მიკროსკოპული სავაჭრო ობიექტებით.

 

იქ, სადაც განვითარებულ ქვეყნებში მუშაობს ერთი დიდი მაღალტექნოლოგიური ობიექტი, საქართველოშია ათასი მცირე, სადაც მუშაობს ნახევრად წერა-კითხვის უცოდინარი გუშინდელი გლეხები - ყოველგვარი ცოდნის, კვალიფიკაციის, და ტექნოლოგიური აზროვნების გარეშე.

 

გერმანიაში 80% მცირე და საშუალო ბიზნესი არაა მხოლოდ სილამაზის სალონი და ხაჭაპურის საცხობი, როგორც საქართველოში - ძირითადად ესაა საწარმოები, სადაც დასაქმებულია 150-მდე ადამიანი, საკმაოდ ძლიერი და მაღატექნოლოგიური ქარხნები, რომელთა ღირებულება აღწევს ათობით მილიონ ევროს.

 

ისინი არიან მცირე და საშუალო BMW-სთან ან Siemens-სთან შედარებით, თორემ საქართველოში მზგავსი საწარმოების ასაშენებლად არის საჭირო მრავალმილიონიანი ინვესტიციები, მაღალი კვალიფიკაციის მუშები და ინჟინრები, შრომის უმაღლესი კულტურა, აზროვნების მასშტაბურობა,  და გასაღების ბაზრები - ანუ, ყველაფერი ის, რაც საქართველოში არ არის.

 

მეორე ფაქტორი, რომელსაც საერთოდ არავინ არ აქცევს ყურადღებას - ზემოაღნიშნული საშუალო ქარხნების გარდა, მცირე და საშუალო ბიზნესის ერთ-ერთი ძირითადი ფუნქციაა მსხვილი ბიზნესისთვის შეკვეთების შესრულება.

 

მაგალითად, დგას მიუნხენში BMW-ს ქარხანა, მსხვილი მეგა-საწარმო, მის ირგვლივ კი, იგივე მიუნხენში ფუნქციონირებს ასობით მცირე კომპანია, რომელიც აწარმოებს სარკეებს, რეზინის სათადარიგო ნაწილებს, ჭანჭიკებს ძრავებისთვის, და სხვა ათას წვრილმანს, რომლის გარეშეც ავტომობილის აწყობა შეუძლებელია.

 

იქვე, მიუნხენში, მუშაობენ სამშენებლო კომპანიები, რომლებიც აშენებენ სახლებს BMW-ს და მასთან დაკავშირებული მცირე საწარმოების თანამშრომლებისთვის, რესტორნები, სადაც სადილობენ BMW-ს და მასთან დაკავშირებული მცირე საწარმოების თანამშრომლები,  სილამაზის სალონები, სკოლები, საბავშვო ბაღები, სუპერმარკეტები..

 

ერთი სიტყვით, მცირე და საშუალო ბიზნესის დიდი ნაწილი პირდაპირაა მიბმული გიგანტურ კორპორაციასთან, რომელიც საბოლოო ჯამში არის ლოკომოტივი, რომლის გარეშეც არაფერი არ იქნებოდა.

 

და ნურავის შეიყვანს შეცდომაში ციფრი „80% - მცირე და საშუალო ბიზნესია“  - ხვალ მიუნხენში რომ დაიხუროს BMW-ს ქარხანა, ამ მცირე და საშუალო საწარმოების 80% გაქრება როგორც გუშინდელი თოვლი  - დარჩენა მხოლოდ რესტორნები, სილამაზის სალონები, ერთი-ორი პატარა საამქრო და ბევრი ბაზრის მოვაჭრე - ზუსტად როგორც საქართველოში.

 

ვერ დამისახელებთ ვერც ერთ ქვეყანას, რომელიც აყვავდა მცირე და საშუალო ბიზნესის წყალობით.

 

საქართველოში უკვე 20 წელია მიდის ღია კარის მტრევა, და უკვე მოვიდა დრო ყველამ გაიგოს - რა თქმა უნდა, მცირე და საშუალო ბიზნესსაც აქვს თავისი ადგილი, თუმცა, ეკონომიკის შესაქმნელად საჭიროა სწორედ რომ მსხვილი ბიზნესი - დიდი ქარხნები,  დიდი სასტუმროები, გიგანტური ჰესები, დიდი ფერმები ათობით, ან ასობით ჰექტარის ფართობზე, მსხვილი ინვესტიციები სოფლის მეურნეობაში.

 

დღეს ბიზნესი უნდა წავიდეს მაქსიმალური კონცენტრაციის და გამსხვილების გზით, და მხოლოდ ეს, საბოლოო ჯამში,  მისცემს ბიძგს მცირე და საშუალო ბიზნესის განვითარებს, და არა პირიქით.

 

მანამდე კი შეგიძლიან გააგრძელოთ შელოცვები და ცეკვები კოცონის ირგვლივ - მაინც არაფერი გვეშველება...

 

ავტორი: თენგიზ აბლოთია





„ტურიზმის სექტორიდან კადრების გადინება ერთ-ერთი მწვავე პრობლემაა, რომელიც სწრაფ და ეფექტიან რეაგირებას საჭიროებს“ - ლევან ვეფხვაძე

„ტურიზმის სექტორიდან კადრების გადინება ერთ-ერთი მწვავე პრობლემაა, რომელიც სწრაფ და ეფექტიან რეაგირებას საჭიროებს“ - ლევან ვეფხვაძე
access_time2021-06-25 14:50:47
საქართველოს ბიზნეს ასოციაციაში ტურიზმის კომიტეტის სხდომა გაიმართა, სადაც სექტორში არსებულ მთავარ გამოწვევად კვალიფიციური კადრების გადინება და შედეგად მათი სხვადასხვა ინდუსტრიებში გადანაწილება დასახელდა. ასოციაციის წევრი კომპანიებისა და კომიტეტის...

თინუსის სენდვიჩი თინუსისა და პურის გარეშე – NYT–ის ჟურნალისტურ გამოძიებას საქართველოში Subway–ს წარმომადგენელი პასუხობს

თინუსის სენდვიჩი თინუსისა და პურის გარეშე –  NYT–ის ჟურნალისტურ გამოძიებას საქართველოში Subway–ს წარმომადგენელი პასუხობს
access_time2021-06-25 16:00:51
Subway–ს რესტორნების ქსელს ახალი პრობლემა აქვს: The New York Times–ის დამოუკიდებელმა გამოძიებამ ირიბად დაადასტურა, რომ პოპულარულ სენდვიჩში ჩადებული თინუსი არ აღმოჩნდა რეალური თინუსი. გამოძიების შედეგი თანხვედრაშია აშშ–ში მიმდინარე წელს გაკეთებულ კოლექტიურ სარჩელთან. გასულ წელს ირლანდიის სასამართლომ დაადგინა, რომ ამ პროდუქტში არც პურია პური. ამის შესახებ The New York Times წერდა. ამ თემაზე „კომერსანტი“ საქართველოში Subway–ს  წარმომადგენელს გივი ორდენიძეს დაუკავშირდა,...

გადაიხადე საკომისიოს გარეშე - აქცია თიბისი ფეისგან

გადაიხადე საკომისიოს გარეშე - აქცია თიბისი ფეისგან
access_time2021-06-25 13:55:24
დღეიდან თიბისი ფეის ვებგვერდსა და აპლიკაციაში ნებისმიერი სერვისის გადახდას საკომისიოს გარეშე შეძლებთ.   თიბისი ფეი არის პორტალი, სადაც თავმოყრილია 1000-ზე მეტი სერვისი. აქ შესაძლებელია გადაიხადოთ სხვადასხვა ტიპის გადასახადი, ასევე გადარიცხოთ ან მოითხოვოთ თანხა.   www.tbcpay.ge-ს მეშვეობით შეგიძლიათ დაფაროთ კომუნალური გადასახადები, საბანკო და სადაზღვევო თანხები, გადაიხადოთ სწავლის საფასური, შეიძინოთ სასაჩუქრე ბარათები...

ხაზარაძე საშემოსავლო გადასახადის შემცირების ინიციატივით გამოდის

ხაზარაძე საშემოსავლო გადასახადის შემცირების ინიციატივით გამოდის
access_time2021-06-25 13:50:20
ლელოს ლიდერი მამუკა ხაზარაძე პარლამენტის დარგობრივი ეკონომიკის კომიტეტის სხდომაზე საშემოსავლო გადასახადის 15–18%–მდე შემცირების ინიციატივით გამოვიდა. „თუ გვინდა რომ შემოსავალი გავზარდოთ, საშემოსავლო გადასახადი ქვეყანაში უნდა იქნას დაწეული. თუ საშემოსავლო გადასახადს დავწევთ 15-18 პროცედნტამდე, მე გარანტიას გაძლევთ, რომ ქვეყანა მიღებს მშპ–ის საკმაოდ სერიოზულ დანამატს და შეოსავალს ქვეყნის ბიუჯეტში“, - განაცხადა მამუკა ხაზარაძემ. მან „სტრატეგია აღმაშენებლის“ ლიდერის გიორგი...

საქართველოს ბიზნეს ასოციაციის აღმასრულებელი დირექტორის მოადგილედ მარიანა მორგოშია დაინიშნა

საქართველოს ბიზნეს ასოციაციის აღმასრულებელი დირექტორის მოადგილედ მარიანა მორგოშია დაინიშნა
access_time2021-06-25 09:50:13
საქართველოს ბიზნეს ასოციაციის აღმასრულებელი დირექტორის ახალ მოადგილეს, მარიანა მორგოშიას მრავალპროფილური, საჯარო და კერძო სექტორებში მუშაობის 20 წლიანი სამუშაო გამოცდილება აქვს. აღნიშნული გამოცდილება მოიცავს ჯანდაცვის მენეჯმენტის, პროექტების მართვის, საბანკო და სოფლის მეურნეობის მიმართულებებს. მარიანა ასევე სრულად ფლობს ინფორმაციას წარმოების სექტორში არსებულ პრობლემატურ საკითხებზე და ბიზნეს ასოციაციაში იგი ამ მიმართულებითაც აქტიურად იმუშავებს. მარიანა...


მსგავსი სიახლეები

up