მითები მცირე და საშუალო ბიზნესზე

მითები მცირე და საშუალო ბიზნესზე

access_time2019-02-10 18:00:46

 

ბევრ სუსტად განვითარებულ ქვეყანაში ადამიანებს აქვთ ერთი თვისება - აიტაცებენ რაღაც თემას, რომელზეც შემდეგ საუბრობს ყველა, მაშინაც კი, როდესაც არავინ  იცის საკითხის არსი. რა თქმა უნდა, პირველ რიგში ეს ეხება პოლიტიკოსებს.

 

პოსტსაბჭოთა სივრცეში, მათ შორის საქართველოში, ერთ-ერთი ასეთი საკრალური თემაა  მცირე და საშუალო ბიზნესი. მასზე საუბრობს ყველა პოლიტიკოსი, ყველა ეკონომიკური ექსპერტი, თუ ექსპერტად წოდებული უვიცი.

 

მცირე და საშუალო ბიზნესი არის პასუხი ყველა კითხვაზე და რეცეპტი ყველა დაავადებისთვის, ცოტაც და წმინდანადაც შეირაცხება.

 

რა არის საჭირო წარმოების ასაღორძინებლად? მცირე და საშუალო ბიზნესის განვითარება. რა არის საჭირო ახალი სამუშაო ადგილების შესაქმნელად? მცირე და საშუალო ბიზნესის განვითარება. რა არის საჭირო ინვესტიციების მოსაზიდად? ალბათ უკვე მიხვდით რაც...

 

მცირე და საშუალო ბიზნესის ირგვლივ პოლიტიკოსები და ექსპერტები ასრულებენ რიტუალურ ცეკვებს კოცონის ირგვლივ, მთავრობები იღებენ კანონებს, ამარტივებენ საგადასახადო ტვირთს, შემოაქვს შეღავათები, და ა.შ.

 

ერთი სიტყვით, სულ რომ არაფერი,მრავალწლიანი შელოცვები უნდა ყოფილიყო საკმარისი მცირე და საშუალო ბიზნესის, და მასთან ერთად საქართველოს ეკონომიკის არნახული აღორძინებისთვის.

 

თუმცა, რეალობა სულ სხვაა. კოლექტიური ცეკვები კოცონის ირგვლივ ვერ შველის საქმეს, ხოლო მცირე და საშუალო ბიზნესი ვერ გასცდა რესტორნებს, წვრილ ვაჭრუკანებს, და სილამაზის სალონებს...

 

საქმე იმაშია, რომ წარმოდგენა, თითქოს მცირე და საშუალო ბიზნესი იხსნის ქვეყანას მრავალწლიანი სიდუხჭირისგან - არის ტიპიური პოსტ-საბჭოთა მითი, რომელსაც არაფარი საერთო არა აქვს რეალობასთან. ეს სტერეოტიპი უკვე გახდა საზოგადოებრივი აზროვნების განუყოფელი ნაწილი, და მას იმეორებენ ავტომატურად, ყოველგვარი დაფიქრების გარეშე...

 

პირველი პრობლემაა -  თვითონ მცნების  - მცირე და საშუალო ბიზნესის - არასწორი და ზედაპირული აღქმა. სწორედ ის ქმნის საქართველოს ტიპის ქვეყნებში აუხდენელ ილუზიებს,  როდესაც ადამიანები ხბოსეული აღტაცებით იმეორებენ - „გერმანიაში სამუშაო ადგილების 80%-ს ქმნის მცირე და საშუალო ბიზნესი“..


 

მართლაც ასეა, თანაც არა მხოლოდ გერმანიაში, მაგრამ... რას ვგულისხმობთ ჩვენ, როდესაც ვახსენებთ მცირე და საშუალო ბიზნესს?

 

საქმე იმაშია, რომ საქართვლოში მოსახლეობის უმრავლესობას აქვს წვრილი ვაჭარის ფსიქოლოგია - აქ ყველაფერი  - მცირე და წვრილია. თბილისი სავსეა ასობით მიკროსკოპული ავტოსერვისით, რაღაცის დამამზადებელი და ამწყობი მცირე საამქროებით, მიკროსკოპული სავაჭრო ობიექტებით.

 

იქ, სადაც განვითარებულ ქვეყნებში მუშაობს ერთი დიდი მაღალტექნოლოგიური ობიექტი, საქართველოშია ათასი მცირე, სადაც მუშაობს ნახევრად წერა-კითხვის უცოდინარი გუშინდელი გლეხები - ყოველგვარი ცოდნის, კვალიფიკაციის, და ტექნოლოგიური აზროვნების გარეშე.

 

გერმანიაში 80% მცირე და საშუალო ბიზნესი არაა მხოლოდ სილამაზის სალონი და ხაჭაპურის საცხობი, როგორც საქართველოში - ძირითადად ესაა საწარმოები, სადაც დასაქმებულია 150-მდე ადამიანი, საკმაოდ ძლიერი და მაღატექნოლოგიური ქარხნები, რომელთა ღირებულება აღწევს ათობით მილიონ ევროს.

 

ისინი არიან მცირე და საშუალო BMW-სთან ან Siemens-სთან შედარებით, თორემ საქართველოში მზგავსი საწარმოების ასაშენებლად არის საჭირო მრავალმილიონიანი ინვესტიციები, მაღალი კვალიფიკაციის მუშები და ინჟინრები, შრომის უმაღლესი კულტურა, აზროვნების მასშტაბურობა,  და გასაღების ბაზრები - ანუ, ყველაფერი ის, რაც საქართველოში არ არის.

 

მეორე ფაქტორი, რომელსაც საერთოდ არავინ არ აქცევს ყურადღებას - ზემოაღნიშნული საშუალო ქარხნების გარდა, მცირე და საშუალო ბიზნესის ერთ-ერთი ძირითადი ფუნქციაა მსხვილი ბიზნესისთვის შეკვეთების შესრულება.

 

მაგალითად, დგას მიუნხენში BMW-ს ქარხანა, მსხვილი მეგა-საწარმო, მის ირგვლივ კი, იგივე მიუნხენში ფუნქციონირებს ასობით მცირე კომპანია, რომელიც აწარმოებს სარკეებს, რეზინის სათადარიგო ნაწილებს, ჭანჭიკებს ძრავებისთვის, და სხვა ათას წვრილმანს, რომლის გარეშეც ავტომობილის აწყობა შეუძლებელია.

 

იქვე, მიუნხენში, მუშაობენ სამშენებლო კომპანიები, რომლებიც აშენებენ სახლებს BMW-ს და მასთან დაკავშირებული მცირე საწარმოების თანამშრომლებისთვის, რესტორნები, სადაც სადილობენ BMW-ს და მასთან დაკავშირებული მცირე საწარმოების თანამშრომლები,  სილამაზის სალონები, სკოლები, საბავშვო ბაღები, სუპერმარკეტები..

 

ერთი სიტყვით, მცირე და საშუალო ბიზნესის დიდი ნაწილი პირდაპირაა მიბმული გიგანტურ კორპორაციასთან, რომელიც საბოლოო ჯამში არის ლოკომოტივი, რომლის გარეშეც არაფერი არ იქნებოდა.

 

და ნურავის შეიყვანს შეცდომაში ციფრი „80% - მცირე და საშუალო ბიზნესია“  - ხვალ მიუნხენში რომ დაიხუროს BMW-ს ქარხანა, ამ მცირე და საშუალო საწარმოების 80% გაქრება როგორც გუშინდელი თოვლი  - დარჩენა მხოლოდ რესტორნები, სილამაზის სალონები, ერთი-ორი პატარა საამქრო და ბევრი ბაზრის მოვაჭრე - ზუსტად როგორც საქართველოში.

 

ვერ დამისახელებთ ვერც ერთ ქვეყანას, რომელიც აყვავდა მცირე და საშუალო ბიზნესის წყალობით.

 

საქართველოში უკვე 20 წელია მიდის ღია კარის მტრევა, და უკვე მოვიდა დრო ყველამ გაიგოს - რა თქმა უნდა, მცირე და საშუალო ბიზნესსაც აქვს თავისი ადგილი, თუმცა, ეკონომიკის შესაქმნელად საჭიროა სწორედ რომ მსხვილი ბიზნესი - დიდი ქარხნები,  დიდი სასტუმროები, გიგანტური ჰესები, დიდი ფერმები ათობით, ან ასობით ჰექტარის ფართობზე, მსხვილი ინვესტიციები სოფლის მეურნეობაში.

 

დღეს ბიზნესი უნდა წავიდეს მაქსიმალური კონცენტრაციის და გამსხვილების გზით, და მხოლოდ ეს, საბოლოო ჯამში,  მისცემს ბიძგს მცირე და საშუალო ბიზნესის განვითარებს, და არა პირიქით.

 

მანამდე კი შეგიძლიან გააგრძელოთ შელოცვები და ცეკვები კოცონის ირგვლივ - მაინც არაფერი გვეშველება...

 

ავტორი: თენგიზ აბლოთია





„ოლიგოპოლიური ნიშნების მატარებელი, არაფორმალური ჯგუფების გავლენების მიერ მართული ბიზნეს გარემო -ბიზნესომბუდსმენის აპარატი გასაუქმებელია“

„ოლიგოპოლიური ნიშნების მატარებელი, არაფორმალური ჯგუფების გავლენების მიერ მართული ბიზნეს გარემო -ბიზნესომბუდსმენის აპარატი  გასაუქმებელია“
access_time2019-11-11 18:23:03
პარლამენტის დამოუკიდებელი დეპუტატი ლევან კობერიძე სოციალურ ქსელ „ფეისბუქში“ სტატუსს აქვეყნებს, რომელსაც „კომერსანტი“ უცვლელად გთავაზობთ: „ბიზნესომბუდსმენის აპარატი არის გასაუქმებელი - ეს არის ზედმეტი ხარჯი ქვეყნის ბიუჯეტისთვის და “ხელისუფლებასთან საქმის დალაგების” არსის მატარებელი სტრუქტურა - სიმართლე არის ეს! - თუ ქვეყანაში იქნება სამართლიანი, ღია, კონკურენტული გარემო და გამჭვირვალე ეფექტიანი ბიუროკრატია, ბიზნესომბუდსმენები საჭირო არიან - ამის...

„უკვე ვხედავთ მკაფიო ინტერესს პრინციპულად განსხვავებული ბაზრებიდან“ – Hotel Collection International-ის რეგიონალური ოფისის ხელმძღვანელი

„უკვე ვხედავთ მკაფიო ინტერესს პრინციპულად განსხვავებული ბაზრებიდან“ – Hotel Collection International-ის რეგიონალური ოფისის ხელმძღვანელი
access_time2019-11-11 19:30:30
“რუსული ემბარგოსგან გამოწვეული კრიზისი სამწუხაროდ კახეთში ვიგრძენით ძალიან მწვავედ”, აცხადებს Hotel Collection International-ის რეგიონალური ოფისის ხელმძღვანელი ქეთი მიქაშავიძე. თუმცა მისივე განმარტებით, ალტერნატიული ბაზრების ჩანაცვლებით სექტორმა გარკვეულწილად დანაკარგის მეტნაკლები დაბალანსება მოახერხა. „წლევანდელ სეზონთან დაკავშირებით მოლოდინი გვქონდა განსაკუთრებული, სხვადასხვა რეგიონში ველოდით უკეთეს შედეგებს ვიდრე სამწუხაროდ მივიღეთ. კახეთში მომუშავე...

„შეზღუდული მანდატის მიუხედავად, ლექვინაძე მხარეებისთვის სათქმელის სწორად მიწოდებას ახერხებდა“- ბიზნესის შეფასება

„შეზღუდული მანდატის მიუხედავად, ლექვინაძე  მხარეებისთვის სათქმელის სწორად მიწოდებას ახერხებდა“- ბიზნესის შეფასება
access_time2019-11-11 18:30:31
„ბატონ ირაკლი ლექვინაძესთან ყველა საკითხი, რომელიც ჩვენ გვინდოდა მიგვეტანა მივიტანეთ და მან კარგი კომუნიკატორისა და შუამავლის როლი შეასრულა.“ - ასე აფასებს კომპანია „ნატახტარის“კორპორაციულ საქმეთა დირექტორი ნიკიოლოზ ხუნძაკიშვილი ბიზნესობუდსმენის ირაკლი ლექვინაძის განვლილ საქმიანობას ბიზნესომბუდსმენის პოსტზე. როგორც ცნობილია, ირაკლი ლექვინაძემ და მისმა მოადგილემ ლევან...

ილონ მასკი: მთავარი ინჟნერიც რიგითი მუშა უნდა იყოს

ილონ მასკი: მთავარი ინჟნერიც რიგითი მუშა უნდა იყოს
access_time2019-11-11 20:30:20
SpaceX და Tesla-ს დამაარსებელი ილონ მასკი სან-ფრანცისკოში  კოსმოსური სტარტაპების გამოფენაზე   სიტყვით  გამოვიდა. ღონისძიების ორგანიზატორი აშშ-ს სამხედრო -საჰაერო ძალები და კოსმოსურ ინდუსტრიაში მომუშავე კონსალტინგური კომპანია Starburst Aerospace იყო . გამოფენაში მონაწილეობა  75-მა კოსმოსურმა სტარტაპმა მიიღო , რომელმაც ა თავისი პროდუქცია საინვესტიციო ფონდებს და სამხედროებს...

#იმოგზაურევისოლთანერთად - საქართველოს დაცულ ტერიტორიებზე მედია-ტური გაიმართა

#იმოგზაურევისოლთანერთად  - საქართველოს დაცულ ტერიტორიებზე მედია-ტური გაიმართა
access_time2019-11-11 15:00:01
„ვისოლ ჯგუფის“ და გარემოს დაცვისა და სოფლის მეურნეობის სამინისტროს დაცული ტერიტორიების სააგენტოს ორგანიზებით, საქართველოს დაცულ ტერიტორიებზე მედია-ტური გაიმართა. ტურში მონაწილეობა საქართველოში მოქმედი მედია-საშუალებების წარმომადგენლებმა, ბლოგერებმა და ინფლუენსერებმა მიიღეს. მედია-ტური ოთხივე სეზონზე საქართველოში შიდა ტურიზმის ხელშეწყობას და დაცული ტერიტორიების სააგენტოს და „ვისოლ ჯგუფის“ ერთობლივი პროექტის #იმოგზაურევისოლთანერთად ახალი ეტაპის ფარგლებში დაგეგმილი სოციალური მედია გათამაშების...


მსგავსი სიახლეები

up