მითები მცირე და საშუალო ბიზნესზე

მითები მცირე და საშუალო ბიზნესზე

access_time2019-02-10 18:00:46

 

ბევრ სუსტად განვითარებულ ქვეყანაში ადამიანებს აქვთ ერთი თვისება - აიტაცებენ რაღაც თემას, რომელზეც შემდეგ საუბრობს ყველა, მაშინაც კი, როდესაც არავინ  იცის საკითხის არსი. რა თქმა უნდა, პირველ რიგში ეს ეხება პოლიტიკოსებს.

 

პოსტსაბჭოთა სივრცეში, მათ შორის საქართველოში, ერთ-ერთი ასეთი საკრალური თემაა  მცირე და საშუალო ბიზნესი. მასზე საუბრობს ყველა პოლიტიკოსი, ყველა ეკონომიკური ექსპერტი, თუ ექსპერტად წოდებული უვიცი.

 

მცირე და საშუალო ბიზნესი არის პასუხი ყველა კითხვაზე და რეცეპტი ყველა დაავადებისთვის, ცოტაც და წმინდანადაც შეირაცხება.

 

რა არის საჭირო წარმოების ასაღორძინებლად? მცირე და საშუალო ბიზნესის განვითარება. რა არის საჭირო ახალი სამუშაო ადგილების შესაქმნელად? მცირე და საშუალო ბიზნესის განვითარება. რა არის საჭირო ინვესტიციების მოსაზიდად? ალბათ უკვე მიხვდით რაც...

 

მცირე და საშუალო ბიზნესის ირგვლივ პოლიტიკოსები და ექსპერტები ასრულებენ რიტუალურ ცეკვებს კოცონის ირგვლივ, მთავრობები იღებენ კანონებს, ამარტივებენ საგადასახადო ტვირთს, შემოაქვს შეღავათები, და ა.შ.

 

ერთი სიტყვით, სულ რომ არაფერი,მრავალწლიანი შელოცვები უნდა ყოფილიყო საკმარისი მცირე და საშუალო ბიზნესის, და მასთან ერთად საქართველოს ეკონომიკის არნახული აღორძინებისთვის.

 

თუმცა, რეალობა სულ სხვაა. კოლექტიური ცეკვები კოცონის ირგვლივ ვერ შველის საქმეს, ხოლო მცირე და საშუალო ბიზნესი ვერ გასცდა რესტორნებს, წვრილ ვაჭრუკანებს, და სილამაზის სალონებს...

 

საქმე იმაშია, რომ წარმოდგენა, თითქოს მცირე და საშუალო ბიზნესი იხსნის ქვეყანას მრავალწლიანი სიდუხჭირისგან - არის ტიპიური პოსტ-საბჭოთა მითი, რომელსაც არაფარი საერთო არა აქვს რეალობასთან. ეს სტერეოტიპი უკვე გახდა საზოგადოებრივი აზროვნების განუყოფელი ნაწილი, და მას იმეორებენ ავტომატურად, ყოველგვარი დაფიქრების გარეშე...

 

პირველი პრობლემაა -  თვითონ მცნების  - მცირე და საშუალო ბიზნესის - არასწორი და ზედაპირული აღქმა. სწორედ ის ქმნის საქართველოს ტიპის ქვეყნებში აუხდენელ ილუზიებს,  როდესაც ადამიანები ხბოსეული აღტაცებით იმეორებენ - „გერმანიაში სამუშაო ადგილების 80%-ს ქმნის მცირე და საშუალო ბიზნესი“..

 

მართლაც ასეა, თანაც არა მხოლოდ გერმანიაში, მაგრამ... რას ვგულისხმობთ ჩვენ, როდესაც ვახსენებთ მცირე და საშუალო ბიზნესს?

 

საქმე იმაშია, რომ საქართვლოში მოსახლეობის უმრავლესობას აქვს წვრილი ვაჭარის ფსიქოლოგია - აქ ყველაფერი  - მცირე და წვრილია. თბილისი სავსეა ასობით მიკროსკოპული ავტოსერვისით, რაღაცის დამამზადებელი და ამწყობი მცირე საამქროებით, მიკროსკოპული სავაჭრო ობიექტებით.

 

იქ, სადაც განვითარებულ ქვეყნებში მუშაობს ერთი დიდი მაღალტექნოლოგიური ობიექტი, საქართველოშია ათასი მცირე, სადაც მუშაობს ნახევრად წერა-კითხვის უცოდინარი გუშინდელი გლეხები - ყოველგვარი ცოდნის, კვალიფიკაციის, და ტექნოლოგიური აზროვნების გარეშე.

 

გერმანიაში 80% მცირე და საშუალო ბიზნესი არაა მხოლოდ სილამაზის სალონი და ხაჭაპურის საცხობი, როგორც საქართველოში - ძირითადად ესაა საწარმოები, სადაც დასაქმებულია 150-მდე ადამიანი, საკმაოდ ძლიერი და მაღატექნოლოგიური ქარხნები, რომელთა ღირებულება აღწევს ათობით მილიონ ევროს.

 

ისინი არიან მცირე და საშუალო BMW-სთან ან Siemens-სთან შედარებით, თორემ საქართველოში მზგავსი საწარმოების ასაშენებლად არის საჭირო მრავალმილიონიანი ინვესტიციები, მაღალი კვალიფიკაციის მუშები და ინჟინრები, შრომის უმაღლესი კულტურა, აზროვნების მასშტაბურობა,  და გასაღების ბაზრები - ანუ, ყველაფერი ის, რაც საქართველოში არ არის.

 

მეორე ფაქტორი, რომელსაც საერთოდ არავინ არ აქცევს ყურადღებას - ზემოაღნიშნული საშუალო ქარხნების გარდა, მცირე და საშუალო ბიზნესის ერთ-ერთი ძირითადი ფუნქციაა მსხვილი ბიზნესისთვის შეკვეთების შესრულება.

 

მაგალითად, დგას მიუნხენში BMW-ს ქარხანა, მსხვილი მეგა-საწარმო, მის ირგვლივ კი, იგივე მიუნხენში ფუნქციონირებს ასობით მცირე კომპანია, რომელიც აწარმოებს სარკეებს, რეზინის სათადარიგო ნაწილებს, ჭანჭიკებს ძრავებისთვის, და სხვა ათას წვრილმანს, რომლის გარეშეც ავტომობილის აწყობა შეუძლებელია.

 

იქვე, მიუნხენში, მუშაობენ სამშენებლო კომპანიები, რომლებიც აშენებენ სახლებს BMW-ს და მასთან დაკავშირებული მცირე საწარმოების თანამშრომლებისთვის, რესტორნები, სადაც სადილობენ BMW-ს და მასთან დაკავშირებული მცირე საწარმოების თანამშრომლები,  სილამაზის სალონები, სკოლები, საბავშვო ბაღები, სუპერმარკეტები..

 

ერთი სიტყვით, მცირე და საშუალო ბიზნესის დიდი ნაწილი პირდაპირაა მიბმული გიგანტურ კორპორაციასთან, რომელიც საბოლოო ჯამში არის ლოკომოტივი, რომლის გარეშეც არაფერი არ იქნებოდა.

 

და ნურავის შეიყვანს შეცდომაში ციფრი „80% - მცირე და საშუალო ბიზნესია“  - ხვალ მიუნხენში რომ დაიხუროს BMW-ს ქარხანა, ამ მცირე და საშუალო საწარმოების 80% გაქრება როგორც გუშინდელი თოვლი  - დარჩენა მხოლოდ რესტორნები, სილამაზის სალონები, ერთი-ორი პატარა საამქრო და ბევრი ბაზრის მოვაჭრე - ზუსტად როგორც საქართველოში.

 

ვერ დამისახელებთ ვერც ერთ ქვეყანას, რომელიც აყვავდა მცირე და საშუალო ბიზნესის წყალობით.

 

საქართველოში უკვე 20 წელია მიდის ღია კარის მტრევა, და უკვე მოვიდა დრო ყველამ გაიგოს - რა თქმა უნდა, მცირე და საშუალო ბიზნესსაც აქვს თავისი ადგილი, თუმცა, ეკონომიკის შესაქმნელად საჭიროა სწორედ რომ მსხვილი ბიზნესი - დიდი ქარხნები,  დიდი სასტუმროები, გიგანტური ჰესები, დიდი ფერმები ათობით, ან ასობით ჰექტარის ფართობზე, მსხვილი ინვესტიციები სოფლის მეურნეობაში.

 

დღეს ბიზნესი უნდა წავიდეს მაქსიმალური კონცენტრაციის და გამსხვილების გზით, და მხოლოდ ეს, საბოლოო ჯამში,  მისცემს ბიძგს მცირე და საშუალო ბიზნესის განვითარებს, და არა პირიქით.

 

მანამდე კი შეგიძლიან გააგრძელოთ შელოცვები და ცეკვები კოცონის ირგვლივ - მაინც არაფერი გვეშველება...

 

ავტორი: თენგიზ აბლოთია





აჭარაში 70-მილიონიანი საინვესტიციო პროექტის განხორციელება დაიწყო

აჭარაში 70-მილიონიანი საინვესტიციო პროექტის განხორციელება დაიწყო
access_time2020-05-31 21:25:00
აჭარაში ახალი, 70-მილიონიანი საინვესტიციო პროექტის განხორციელება დაიწყო. ციხისძირში დეველოპერული კომპანია...

6 779 განაცხადი 4 თვეში - რას ედავება მომხმარებელი კომერციულ ბანკებს

6 779 განაცხადი 4 თვეში - რას ედავება მომხმარებელი კომერციულ ბანკებს
access_time2020-05-31 20:00:50
2020 წლის 4 თვეში საქართველოს ეროვნ ბანკში მომხმარებელთა მხრიდან კომერციული ბანკების წინააღმდეგ 6 779 საჩივარი დაფიქსირდა, რაც დაახლოებით 200%-ით მეტია წინა წლის ანალოგიურ პერიოდთან შედარების. 2019 წლის 4 თვეში ეროვნულ ბანკში შესული საჩივრების ოდენობა 2 262-ს...

ხვალიდან ღია სივრცის მქონე საზოგადოებრივი კვების ობიექტები იხსნება - რა პირობების დაცვა იქნება საჭირო

ხვალიდან ღია სივრცის მქონე საზოგადოებრივი კვების ობიექტები იხსნება - რა პირობების დაცვა იქნება საჭირო
access_time2020-05-31 17:44:06
ღია სივრცის მქონე საზოგადოებრივი კვების ობიექტები ხვალიდან იხსნება. ერთ მაგიდასთან ექვს ადამიანზე მეტის განთავსება არ იქნება შესაძლებელი. გამონაკლისის სახით დაშვებული იქნება მაგიდასთან დამატებით 12 წლამდე მოზარდის დასმაც. მოთხოვნები ღია...

ახალი თეატრალური დროის თავისებურებანი

ახალი თეატრალური დროის თავისებურებანი
access_time2020-05-31 15:00:00
ბოლო თვეების განმავლობაში დაგუბებულმა თეატრალურმა ენერგიამ, ჩანს,  მაინც თავისი გაიტანა და სცენურ სიგიჟეებთან მუდმივად დაახლოებულ და კორონაშეუგუებელ არტისტებს, რეჟისორებს, დირექტორებს, სცენოგრაფებს, მუსიკოსებს, მენეჯერებსა და სხვებსაც უფრო თამამი არტ მოქმედებისკენ უბიძგა. დღეს ბევრი ევროპული თეატრი თუ საკონცერტო დარბაზი ცდილობს, დროს დაეწიოს...

3 ქართული წამოწყების პასუხი რეგულაციებს, რომელიც კვების დაწესებულებებს ეხება

3 ქართული წამოწყების პასუხი რეგულაციებს, რომელიც კვების დაწესებულებებს ეხება
access_time2020-05-31 19:00:30
არაერთი მოსაზრება მოვისმინეთ იმაზე, თუ რას შეცვლის COVID-19 ჩვენს ცხოვრებაში და შეკითხვაში, რომელსაც მუდმივად განუსაზღვრელ მომავალში ვსვამთ და პასუხებში, რომელსაც ყოველთვის თან ახლავს: „შესაძლოა“, „ალბათ“, „სავარაუდოდ“… გამოგვრჩა ის, რომ ჩვენი ყოველდღიურობა უკვე ტრანსფორმირდა: მომხმარებლის ქცევა შეიცვალა, ბიზნესსაქმიანობა გაციფრულდა და სხვა. მოკლედ რომ ვთქვათ, მიმდინარე მოვლენებთან ადაპტაცია მოუწია როგორც ბიზნესს, ისე მომხმარებელს. დღეს, მინდა, მოგიყვეთ 3 ქართულ...


მსგავსი სიახლეები

up