2017 წელს თბილისის მერიამ მეტროს 16 ვაგონის კაპიტალური რემონტი და 2 ვაგონის სრული მოდერნიზაცია განახორციელა. კერძოდ, „თბილისის სატრანსპორტო კომპანიამ“ 2017-2018 წლებში ჩაატარა მოდერნიზაციის სამუშაოების 7 ტენდერი, ღირებულებით − 46.9 მლნ ლარი. განხორციელებულ სამუშაოებთან დაკავშირებით კითხვის ნიშნები აქვს სახელმწიფო აუდიტის სამსახურს. მათი ინფორმაციით ყველა ტენდერში მონაწილეობდა მხოლოდ ერთი პრეტენდენტი – სს „ელექტრომოძრავი შემადგენლობის სარემონტო ქარხნის თბილისის ფილიალი“, რომელიც ძირითადად, ტენდერის საწყისი ღირებულების ტოლი შეთავაზებით იმარჯვებდა.
აღნიშნული შესყიდვების მოქმედ კანონმდებლობასთან შესაბამისობის შესწავლის მიზნით, აუდიტის ჯგუფმა დაგეგმა შესყიდვის ობიექტის ფასწარმოქმნის ადეკვატურობის შეფასება, კერძოდ, მიმწოდებლის მიერ ზენორმატიული მოგების მიღების შესაძლებლობის განსაზღვრა. შეუსაბამობის შესაძლო ფაქტების გამოსავლენად, აუდიტის ჯგუფმა კომპანიას საწყის ეტაპზე მოსთხოვა სს-ის მონაცემების წარმოდგენა დივიდენდებისა და დასაქმებულთა შრომის ანაზღაურების შესახებ. შემდგომ ეტაპზე დაგეგმილი იყო დამატებით სხვა ფინანსური ხასიათის დოკუმენტაციის შესწავლაც. კომპანიამ აუდიტის მიმდინარეობის პერიოდში მოთხოვნილი ინფორმაცია ვერ წარმოადგინა.
მოდერნიზაციის სამუშაოების ფასწარმოქმნის ადეკვატურობის სამუშაოების დოკუმენტებთან წვდომის შეზღუდვის გამო, აუდიტის ჯგუფმა ვერ მოიპოვა საკმარისი და შესაფერისი მტკიცებები დასკვნის გამოსატანად რამდენად შესაბამისია მეტროს ვაგონების მოდერნიზაციაში გადახდილი თანხები მიწოდებული სამუშაოების ღირებულებასთან მოქმედი კანონმდებლობასთან.
„კომერსანტი“ დაინტერესდა გაუჩნდა თუ არა კითხვები თბილისის სატრანსპორტო კომპანიის გენერალური დირექტორს გიორგი შარკოვს, რომელიც ამავდროულად მიმწოდებელი და სააქციო საზოგადოება „ელექტრომოძრავი შემადგენლობის სარემონტო ქარხნის“ სამეთვალყურეო საბჭოს თავმჯდომარეა. როგორც ცნობილია, თბილისის სატრანსპორტო კომპანია ქარხნის აქციათა პაკეტში 50% წილს ფლობს.
„ჩვენი ყველა ტენდერი არის სახელმწიფო შესყიდვების კანონის შესაბამისად გამოცხადებული, ტარდება წინასწარი ბაზრის კვლევები და კვლევების შედეგად დგინდება ფასიც და სხვადასხვა პირობები. ყველა დაინტერესებულ პირს ჰქონდა მონაწილეობის უფლება და საშუალება. ჩემთვის გაურკვეველია, რომ აუდიტმა პროცესები არა გამჭვირვალედ მიიჩნია. აუდიტის მიმდინარეობის პერიოდში მივმართეთ ლევან სამხარაულის სახელობის სასამართლო ექსპერტიზის ეროვნულ ბიუროს. მათაც კი უჭირთ ამ მიმართულებით ფასების დადგენა, რადგან არ ჰყავთ სპეციალისტები. “, - განმარტავს გიორგი შარკოვი.
მისი თქმით, ის ფაქტი, რომ ყველა ტენდერში მონაწილეობდა მხოლოდ ერთი პრეტენდენტი, განპირობებულია სპეციალიზირებული კომპანიების დეფიციტით. მისივე განმარტებით, მათი მცდელობის მიუხედავად ტენდერები ამ მიმართულებით უცხოური კომპანიებისთვის საინტერესო არ არის.
„სამწუხაროდ ის სამუშაოები,რომელიც გულისხმობს ელექტრო ვაგონების რეაბილიტაციას საქართველოში შესაბამისი ტექნიკური თუ სხვა რესურსების გამოყენების გარეშე შეუძლებელია. ჩვენ ბაზრის კვლევის სტადიაზე მივმართავთ როგორც ადგილობრივ, (ამ შემთხვევაში ერთი სპეციალიზირებული ქარხანაა) ასევე უცხოეთში ამ მიმართულებით მომუშავე სპეციალიზირებულ კომპანიებს. სამწუხაროდ, უცხოური კომპანიები არ გამოთქვამენ სურვილს და მზად ყოფნას მიიღონ ტენდერებში მონაწილეობა. ამ ფონზე ვაცხადებთ ტენდერებს, იგებს კომპანია, რომელიც დაინტერესებულია. მესმის რომ ერთი კომპანიაა, მაგრამ ეს არ არის უბრალო სარეაბილიტაციო სამუშაოები. ეს არის სპეციალიზირებული სამუშოები, მასში მონაწილეობას ღებულობს ის კომპანია, რომელსაც საკითხში გამოცდილება აქვს“ - განაცხადა გიორგი შარკოვი.
ბაჩო ადამია