„მცირე მთავრობა“ კი არ შემცირდა, გაიზარდა - დარგის სპეციალისტები „ქამრების შემოჭერის“ ერთი წლის შედეგებს აფასებენ

„მცირე მთავრობა“ კი არ შემცირდა, გაიზარდა - დარგის სპეციალისტები „ქამრების შემოჭერის“ ერთი წლის შედეგებს აფასებენ

access_time2019-07-09 09:00:50

„ჩვენი კონცეფცია არის მცირე მთავრობა” - ეს განცხადება საქართველოს პრემიერ-მინისტრმა მამუკა ბახტაძემ დაახლოებით ერთი წლის წინ (2018.06.17) გააკეთა.


მისივე თქმით „მცირე მთავრობა არ ნიშნავს მხოლოდ სამინისტროების რაოდენობის შემცირებას, არამედ ეს გულისხმობს ეკონომიკაში ხარჯის წილის შემცირებასაც:


„ესაა კონცეფცია, თუ რა წილი უნდა ჰქონდეს მთავრობის ხარჯს მთლიან შიდა პროდუქტში, მთლიან ეკონომიკაში. ამ კუთხით ჩვენ გვაქვს მნიშვნელოვანი პროგრესი. წელს საორიენტაციოდ ხარჯი ამ მიმართულებით გვექნება მთლიანი შიდა პროდუქტის 4,2 – 4,3%. „მცირე მთავრობის კონცეფცია გულისხმობს მთავრობის ზომის შემცირებას ეკონომიკასთან მიმართებაში ისე, რომ ის არ აღემატებოდეს მშპ-ს 3,9 %...,- აცხადებდა მამუკა ბახტაძე.


როგორც ხედავთ, თავის დროზე „ქამრების შემოჭერის“ მთავარი მიზანი ბიუროკრატიის შემცირება გახლდათ. შედეგად დაზოგილი თანხით, ანუ 100-120 მილიონი ლარი სოციალურ პროგრამებზე უნდა დახარჯულიყო.


რა ხდება ერთი წლისა და ერთი თვის შემდეგ ? – „კომერსანტი“ მამუკა ბახტაძის ამბიციური დაპირების გადამოწმებას შეეცადა.


„ბახტაძის „მცირე მთავრობა“ კი არ შემცირდა, გაიზარდა“  - ასე აფასებენ დარგის სპეციალისტები დღეს არსებულ ვითარებას. სანამ მათ შეფასებებს გაგაცნობთ, მანამდე ციფრებით გაჩვენებთ, როგორ და რატომ გაიზარდა სამთავრობო ხარჯები.



(წყარო: საქსტატი, შემოსავლების სამსახური)



ეს მაჩვენებლები, ეკონომიკის დოქტორი ირაკლი მაკალათიას თქმით, ცალსახად მიუთითებს სამთავრობო ხარჯების ზრდის ტენდენციაზე. შესაბამისად, ერთი წლის წინ მამუკა ბახტაძის მიერ  გაცემულ დაპირებას ტყუილს უწოდებს და ამბობს, რომ ქვეყანა ახლა კიდევ უფრო რთულ მდგომარეობაშია:


„სტატისტიკა აჩვენებს, რომ ციფრები ყველა მნიშვნელოვანი მიმართულებით (რის მიხედვითაც სამთავრობო ხარჯები იზომება) გაზრდილია და ეს ტენდენცია გრძელდება. აქვე განვმარტავ, რომ ე.წ. ზედა ჭერი 3.9 % სინამდვილეში გახლავთ შრომის ანაზღაურების წილი  მშპ-თან მიმართებაში და არა სახელმწიფო ხარჯი, ამიტომ ბახტაძის კონცეფცია არასწორია. თუმცა ნებისმიერ შემთხვევაში, ვხედავთ რომ სტატისტიკა შემცირების მაგივრად იზრდება, მათ შორის აბსოლუტურ მაჩვენებელთა მიმართებაშიც, რაც ძალიან ცუდია. ანუ, ბახტაძის მცირე მთავრობა კი არ შემცირდა, გაიზრდა“.


სამთავრობო ხარჯვითი ნაწილის ზრდის პარალელურად, ირაკლი მაკალათია სამომავლო პერსპექტივებსაც  უარყოფითად აფასებს და ამბობს, რომ შესაძლოა ციფრები კიდევ უფრო მეტად გაიზარდოს. ამ პროცესების შეჩერების ერთადერთ ალტერნატივად კი ხელისუფლების მიერ ეკონომიკური აქტივების კერძო სექტორისთვის გადაცემაში ხედავს.


„გვაქვს ორი სექტორი - კერძო და სახელმწიფო. პირველი ქმნის დოვლათს და მეორე ამ დოვლათს ხარჯავს. რაც უფრო მეტს ხარჯავს სახელმწიფო, მით მეტი მიაქვს ბიზნესიდან, მით უფრო მეტი აკლდება ბიუჯეტს და ა.შ. ხარჯვითი სისტემის შემცირება ისეთი მარტივი არაა, როგორც დღეს ხელისუფლება აფასებს -  სამინისტროები გავაუქმეთ და ხალხიც სახლში გავუშვით... ყველაზე მნიშვნელოვანია სახელმწიფო მფლობელობაში ეკონომიკური აქტივები გათავისუფლდეს. გადაინაცვლოს კერძო სექტროში, რომლის წილიც ეკონომიკაში უნდა გაიზარდოს. ასე ვითარდება  მცირე მთავრობა, ჩვენთან კი არსებულის საპირისპირო ხდება“,- განმარტავს ირაკლი მაკალათია.


ირაკლი მაკალათიას პოზიციას იზიარებს ეკონომისტი ვახტანგ ხომიზურაშვილიც. მისი თქმით, სამინისტროების შემცირება გამართლებული პროცესია და ასევე ლოგიკურად გაბერილი შტატების შემცირებაც, თუმცა გაცილებით მნიშვნელოვანი საკითხი დაპაუზებულია  სამთავრობო ხარჯები არ შემცირებულა, შესაბამისად, ქვეყნის ეკონომიკას არაეფექტიანია და ბახტაძის დაპირებაც მხოლოდ დაპირებად დარჩა.


„ყველა განვითარებულ ქვეყანაში მთავრობის ზომა ეკონომიკასთან მიმართებაში 1.5-2 %-მდეა შემცირებული, ჩვენთან კი ციფრი გაცილებით მაღალია. ამიტომ არანაირი მნიშვნელობა არ აქვს 10-ის მაგივრად 8 სამინისტრო გვექნება, თუ უფრო ნაკლები. როდესაც ხარჯვითი ნაწილი კვლავინდებურად მაღალია, ესე იგი ყველა მიმართულება არასწორად ვითარდება“.


რაც შეეხება სახელმწიფო უწყებების შემცირების ნაწილს, ხომიზურაშვილის განმარტებით,  რაოდენობრივი ცვლილება ხარისხზე არ აისახება.


„ვითომ შემცირდა სამინისტროები, მაგრამ არც ესაა მნიშვნელოვანი, როდესაც მათი უმრავლესობა არაეფექტიანად მუშაობს. უწყებებს ერთმანეთთან არ აქვთ კომუნიკაცია, პრობლებაა პროფესიონალი კადრების... როდესაც ეროვნული ბანკი მჭიდრო კონტაქტში უნდა იყოს ფინანსთა სამინისტროსთან, გვაქვს საპირისპირო რეალობა და ეს პირდაპირ აისახება არსებულ ვითარებაზეც. ცალკე საკითხია ეკონომიკური სტრატეგიული გეგმის არარსებობაც. ჯამში ეს გვაძლევს არაეფექტიანობას და როდესაც მთავრობა ამგვარად მუშაობს, იქ საქმე ცუდადაა“, - აღნიშნავს ვახტანგ ხომიზურაშვილი.


როგორც ერთი წლის სტატისტიკა აჩვენებს, ციფრებსა და ეკონომიკურ მაჩვენებლებში სამთავრობო ხარჯები არ შემცირებულა. ბახტაძის დაპირებიდან ჯერჯერობით სიმართლე აღმოჩნდა სამინისტროთა გაუქმებისა და შეერთების ნაწილი. კერძოდ, სახელმწიფო უწყებები 13-დან 10-მდე შემცირდა. შეგახსენებთ:


  • ოკუპირებული ტერიტორიებიდან იძულებით გადაადგილებულ პირთა, განსახლებისა და ლტოლვილთა სამინისტრო გაუქმდა.(ამ სამინისტროს ფუნქციები - დევნილთა განსახლების საკითხები - რეგიონული განვითარებისა და ინფრასტრუქტურის სამინისტროს, მიგრაციის საკითხები – შინაგან საქმეთა სამინისტროს, სოციალური პოლიტიკის საკითხები კი შრომის, ჯანმრთელობისა და სოციალური დაცვის სამინისტროს გადაეცემა);
  • კულტურისა და სპორტის სამინისტრო  განათლების სამინისტროს შეუერთდა;
  • სასჯელაღსრულებისა და პრობაციის სამინისტრო - იუსტიციის სამინისტროსთან გაერთიანდა;
  • სივრცითი განვითარების კომპონენტი ეკონომიკის სამინისტროდან ინფრასტრუქტურის სამინისტროში გადავიდა;
  • 2014 წელს შექმნილი რელიგიის საკითხთა სახელმწიფო სააგენტო შერიგებისა და სამოქალაქო თანასწორობის საკითხებში ერთადერთი უპორტფელო სახელმწიფო მინისტრის დაქვემდებარებაში მოექცა. 


აქვე შეგახსენებთ, რომ მამუკა ბახტაძის პრემიერობის დროს დაანონსებული „ქამრების შემოჭერა“ პირველი შემთხვევა არ ყოფილა. მანამდე, 2017 წლის ნოემბერში, უკვე ყოფილმა პრემიერ-მინისტრმა გიორგი კვირიკაშვილმაც სცადა მთავრობის შემცირება. მის შემთხვევაშიც ცვლილება სამინისტროების რაოდენობრივ კლებაზე აისახა — 16-დან 13-მდე. 

 

სალომე ლემონჯავა




ფილარმონიის დირექტორი - ხელშეკრულების შეწყვეტის გადაწყვეტილება ჯერ კიდევ ყოფილმა მინისტრმა, გიორგი ქობულიამ მიიღო

ფილარმონიის დირექტორი -  ხელშეკრულების შეწყვეტის გადაწყვეტილება ჯერ კიდევ ყოფილმა მინისტრმა, გიორგი ქობულიამ მიიღო
access_time2019-11-12 12:30:24
ფილარმონიის დირექტორის, გიორგი კერესელიძის განცხადებით, ფილარმონიის მმართველ კომპანია „ინთერნეიშენალ ივენთსთან“ ხელშეკრულების შეწყვეტის გადაწყვეტილება ჯერ კიდევ ეკონომიკის ყოფილმა მინისტრმა, გიორგი ქობულიამ მიიღო. გიორგი კერესელიძემ „ინტერპრესნიუსთან“ ეკონომიკის სამინისტროს მიერ ფილარმონიის მმართველ კომპანიასთან ხელშეკრულების შეწყვეტის საკითხის კომენტირებისას...

მიხეილ ჩხენკელი განათლების მინისტრად მეორედ დაინიშნა

მიხეილ ჩხენკელი განათლების მინისტრად მეორედ  დაინიშნა
access_time2019-11-13 11:12:42
განათლების, მეცნიერების, კულტურისა და სპორტის მინისტრად კვლავ მიხეილ ჩხენკელი დაინიშნა.მთავრობის ადმინისტრაციის ინფორმაციით, შესაბამის ბრძანებას პრემიერ-მინისტრმა გიორგი გახარიამ ხელი დღეს მოაწერა. შეგახსენებთ, რომ მიხეილ ჩხენკელს განათლების მინისტრის პოსტი 2017-2018 წლებში ერთხელ უკვე ეკავა, დღემდე კი განათლების საკითხებში საქართველოს პრემიერ-მინისტრის მრჩეველი იყო. 2017 წლამდე ჩხენკელი ივანე ჯავახიშვილის სახელობის თბილისის სახელმწიფო უნივერსიტეტის პრორექტორის...

„არავინ არ მისცემს „ქართულ ოცნებას“ უფლებას, რომ გზას გადაუხვიოს და ქვეყანა პროპორციულ არჩევნებზე არ გადავიდეს“ - ლევან კობერიძე

 „არავინ არ მისცემს „ქართულ ოცნებას“  უფლებას, რომ გზას გადაუხვიოს და ქვეყანა პროპორციულ არჩევნებზე არ გადავიდეს“ - ლევან კობერიძე
access_time2019-11-12 20:10:35
„საეჭვოა ის, რომ „ქართული ოცნება“ ამ ხალხის მოთხოვნას მხარს დაუჭერს და ბოლომდე მიიყვანს. რა პროცესი მიდის უმრავლესობის შიგნით, გაურკვეველია. თავიანთი შიდა სამზარეულოს პრობლემები, ქვეყნის რეალურ პრობლემებად იქცა.  ამიტომაა მნიშვნელოვანი გუნდში გამჭვირვალობა იყოს.“ - ასე აფასებს საქართველოს პარლამენტის დამოუკიდებელი დეპუტატი ლევან კობერიძე დღეს პარლამენტში განვითარებულ...

ოპოზიციის კანონპროექტი ჩავარდა, ჩავარდება თუ არა „ქართული ოცნების“ მიერ შემოთავაზებული ვარიანტი

ოპოზიციის კანონპროექტი ჩავარდა, ჩავარდება თუ არა „ქართული ოცნების“ მიერ შემოთავაზებული ვარიანტი
access_time2019-11-12 19:16:27
საქართველოს პარლამენტმა ოპოზიციის ინიცირებულ საკონსტიტუციო ცვლილებებს, რომლის მიხედვით 2020 წლის საპარლამენტო არჩევნები სრულად პროპორციული წესით ჩატარდება, მხარი არ დაუჭირა. ახლა კენჭისყრაზე უნდა დადგეს უმრავლესობის მიერ მომზადებული კანონპროექტი, რომელიც პროპორციული არჩევნების ნულოვანი ბარიერით ჩატარებას გულისხმობს. კენჭისყრამდე კი ქართული ოცნების დეპუტატებმა საკითხის დამატებით განხილვა მოითხოვეს.   საპარლამენტო ოპოზიციამ იმ განცხადებებს, რომელიც სხდომათა...

„არ გაბედო ჩვენი გადაგდება! არ გაბედო კანონის ჩაგდება“ - პარლამენტთან აქცია დაიგეგმა

„არ გაბედო ჩვენი გადაგდება! არ გაბედო კანონის ჩაგდება“ - პარლამენტთან აქცია დაიგეგმა
access_time2019-11-12 18:51:39
საპარლამენტო უმრავლესობის რამდენიმე დეპუტატმა პროპორციულ სისტემაზე გადასვლას მხარი არ დაუჭირა, რის გამოც გაჩნდა ეჭვი, რომ „ქართული ოცნება" კანონპროექტის ჩაგდებას აპირებს.   „დღეს პროპორციულის კენჭისყრაა - არ გაბედო ჩაგდება! - ამ ტიპის განცხადებით გამოდიან ფეისბუქზე პროპორციული სისტემაზე გადასვლის მომხრეები, რომლებიც 20:00 საათზე პარლამენტთან გამაფრთხილებელი აქციის გაიმართვას გეგმავენ.   „პარლამენტში დღეს საკონსტიტუციო ცვლილებების განხილვა დაიწყო, რომლის...


მსგავსი სიახლეები

up