„კომერსანტის“ ექსკლუზივი: საქართველოში შეზღუდული შესაძლებლობის პირებისთვის მართვის მოწმობის აღება პრაქტიკულად შეუძლებელია

„კომერსანტის“ ექსკლუზივი: საქართველოში შეზღუდული შესაძლებლობის პირებისთვის მართვის მოწმობის აღება პრაქტიკულად შეუძლებელია

person access_time2016-05-20 11:12:46

საქართველოში შეზღუდული შესაძლებლობის პირების მიერ მართვის მოწმობის აღება სერიოზულ პრობლემებთანაა დაკავშირებული და ხშირ შემთხვევაში პრაქტიკულად შეუძლებელია.

 

ამ მხრივ დანერგილი არ არის ცივილიზებული ქვეყნების სტანდარტები, რომლებიც შესაბამისი ინფრასტრუქტურისა და კადრების არსებობას გულისხმობს. შესაბამისად, შშმ პირებს მართვის მოწმობის ასაღებად უამრავი ბარიერის გადალახვა უწევთ, ძირითადად საკუთარი სახსრებით.


საქართველოს ხელისუფლებას შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე პირების უფლებების დაცვა დეკლარირებული აქვს. „კომერსანტი“ ერთი საკითხის მაგალითზე შეეცადა გაერკვია, პრაქტიკაში, კონკრეტული დეტალების დონეზე, რამდენად ხორციელდება ეს დეკლარაცია. 


კერძოდ, ჩვენ დავინტერესდით, როგორ იღებენ საქართველოში შშმ პირები მართვის მოწმობას. დეტალებში გარკვევის შედეგად აღმოჩნდა, რომ შეზღუდული შესაძლებლობების მქონე პირებს საქართველოში სახელმწიფო მართვის მოწმობის აღების შესაძლებლობასაც უზღუდავს.


გარდა იმისა, რომ დღეს შშმ პირებისთვის ქუჩაში გადაადგილების, შენობებში შესვლისა და ტრანსპორტით სარგებლობის  შესაძლებლობა სრულად უზრუნველყოფილი არ არის, როგორც გავარკვიეთ, მათთვის მართვის მოწმობის აღება სერიოზულ პრობლემებთანაა დაკავშირებული: აღმოჩნდა, რომ ისინი მართვის მოწმობის ასაღებად გამოცდაზე საკუთარი ავტომობილით უნდა მივიდნენ, რომელიც მათ მიერვეა ადაპტირებული. როგორ უნდა მივიდეს მართვის მოწმობის არმქონდე ადამიანი ადაპტირებული მანქანით გამოცდამდე, როგორც უნდა ჩააბაროს გამოცდა, როდესაც შესაბამისი კვალიფიკაციის გამომცდელები არ გვყავს, ან როგორ უნდა აიღოს საბუთები, რომლის გამცემი კადრები არ არსებობენ – ამ კითხვებზე დღეს პასუხები არ არსებობს.  

 

ამ საკითხზე ჩვენ შსს მომსახურების სააგენტოს მივმართეთ.

 

სააგენტოში აცხადებენ, რომ შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე პირებზე მართვის მოწმობების გაცემა ხდება. უბრალოდ, ამისთვის საჭიროა, კანდიდატმა წარადგინოს კანონმდებლობით გათვალისწინებული შესაბამისი საბუთები. კერძოდ, სამედიცინო დაწესებულებიდან ჯანმრთელობის მდგომარეობის შესახებ ცნობა. ამ ცნობაში მითითებული იქნება, „პირი ვარგისია თუ არა ამა თუ იმ კატეგორიის მართვის მოწმობის მისაღებად.“


ამის შემდეგ შშმ პირი კანონმდებლობით გათვალისწინებული პროცედურების დაცვით, თავისივე ადაპტირებული სატრანსპორტო საშუალებით გადის გამოცდაზე და წარმატებით ჩაბარების შემთხვევაში იღებს შესაბამისი კატეგორიის მართვის მოწმობას.

 

„ყველა კონკრეტული შემთხვევა გულისხმობს ავტომობილის თავისთავზე მორგებას, შესაბამისად კანდიდატს თავად მოყავს საკუთარი შესაძლებლობის მიხედვით მოწყობილი ავტომობილი" -აცხადებენ შსს მომსახურების სააგენტოში.


სახელმწიფოს ამ კუთხით მიდგომას საბჭოთა ნაშთების გაგრძელებად აფასებს საქართველოს გზების ასოციაცია და ამ ნაწილში შსს მომსახურების სააგენტოს თანამშრომლობას სთავაზობს. ასოციაციის ხელმძღვანელი დავით მესხიშვილი განმარტავს, რომ სინამდვილეში ეს ნიშნავს იმას,რომ შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე პირი რეალურად ვერ ახერხებს გამოცდის ჩაბარებას. 

 

„ხომ შეიძლება მას უბრალოდ უნდოდეს მართვის მოწმობის აღება და არ ჰყავდეს ავტომობილი. ასეთი პირი უბრალოდ ვერ იღებს მოწმობას. მეორე - ჯანმრთელობის ცნობა, რომ ვარგისია, რას ნიშნავს? ფაქტია, რომ ადამიანი შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე პირია და მას სჭირდება გარკვეული ადაპტირებული გარემო რათა შეძლოს ავტომობილის ტარება და ამავდროულად გამოცდის ჩაბარებაც. საბოლოო ჯამში, ეს ყველაფერი ნიშნავს იმას, რომ ჩვენ ამ მიმართულებით ადაპტირებული გარემო არ გვაქვს. ძალიან ცუდია,რომ სახელმწიფოს არ ჰყავს შესაბამისი ავტომანქანები"-აცხადებს მესხიშვილი.


მისივე თქმით, სახელმწიფოს მიდგომა და პოლიტიკა ამ მიმართულებით არ აქვს. მესხიშვილი სახელმწიფოს მხრიდან შშმ პირებისადმი დისკრიმინაციულ მიდგომას იმაში ხედავს, რომ შშმ პირი, ვისაც ავტომანქანა არ აქვს, მართვის მოწმობას ვერ აიღებს, სხვა ადამიანს კი მსგავს შემთხვევაში მიწმობის აღება თავისუფლად შეუძლია.

 

მესხიშვილი შექმნილ სიტუაციაში კიდევ ერთ პრობლემას ასახელებს. საუბარია ადაპტირებულ ავტომანქანებზე. მისი თქმით, საქართველოში ოფიციალურად გახსნილ ავტოკომპანიებში და შოურუმებში არ მოიძებნება შეზღუდული შესაძლებლობების მქონე პირთათვის ადაპტირებული ავტომანქანები.


„ვერცერთ ასეთ შოურუმში ვერ ნახავთ ადაპტირებულ ავტომობილს. ერთიც კი არ დგას იმისთვის, რომ ვინმე მივიდეს და დაათვალიეროს. რეალურად, საქართველოში მე ასეთი ავტომობილი არ მინახავს. ნანახი მაქვს რამდენიმე, რომელსაც მართავდა შეზღუდული შესაძლებლობის მქონე პირი და რომელიც იყო აქ არსებულ სახელოსნოებში გადაკეთებული. ასე რომ მივადექით სხვა პრობლემას - რამდენად შესაძლებელია ქარხნულ წარმოებაში ჩარევა და ავტომობილის ისე გადაკეთება, რომ ის უსაფრთხო იყოს"-აცხადებს მესხიშვილი.

 

გარდა ამისა, მისთვის გაუგებარია, თუ პირს მართვის მოწმობა არ აქვს, გამოცდამდე როგორ უნდა მივიდეს, ავტომანქანა როგორ უნდა მიიყვანოს? შესაბამისად, მესხიშვილი ამბობს, რომ ეს არის სფერო, რომელიც, სამწუხაროდ, სრულიად ღიად არის დატოვებული და სახელმწიფოს ამ მიმართულებით არანაირი მიდგომა არ გააჩნია.

 

მისი რჩევაა, მომსახურების სააგენტომ გადახედოს საერთაშორისო გამოცდილებას და ეტლით მოსარგებლე პირებისთვის მაინც შეიძინოს ერთი ავტომობილი. მისივე თქმით, ეს ამ მიმართულებით გადადგმული ძალიან დიდი ნაბიჯი იქნება.

 

რაც შეეხება საერთაშორისო გამოცდილებას, მესხიშვილის ინფორმაციით, ეს სისტემა დასავლეთში დალაგებულია.


„მინდა გითხრათ, რომ ჩვენი ქვეყნის პრობლემა არის საბჭოთა კავშირის დროინდელი ნარჩენების შედეგი. საბჭოთა კავშირის დროს იყო სლოგანი, რომ საბჭოთა კავშირში არ არიან ინვალიდები. შესაბამისად, ინფრასტრუქტურაც ასეთი გვაქვს ქვეყანაში. ისინი არ აღიარებდნენ შეზღუდული შესაძლებლობების მქონე პირების არსებობას და ეს იყო სრულიად დამამცირებელი. ეს ყველაფერი არის იმ ნაშთების გაგრძელება. საერთაშორისო გამოცდილება არსებობს და იგივე მომსახურების სააგენტოს შეუძლია ამის ნახვა და გაზიარება. ჩვენ შეგვიძლია, რომ მათი დაინტერესების შემთხვევაში გარკვეული წინადადებები შევთავაზოთ,“– აცხადებს მესხიშვილი.

 

კოალიცია „დამოუკიდებელი ცხოვრებისათვის" თავმჯდომარე გიორგი ძნელაძე განმარტავს, რომ შშმ პირებისთვის მართვის მოწმობის აღებას ართულებს შემდეგი გარემოებები: არ არსებობს ადაპტირებული საგამოცდო სისტემა, რომელსაც პრაქტიკულ ნაწილში ადაპტირებული გარემო, ხოლო თეორიულ ნაწილში ხმოვანი და ბრაილის შრიფტით დაბეჭდილი ტესტები ექნება. არ არსებობს შშმ პირებზე მორგებული მართვის შემსწავლელი სპეციალური კურსები და არ არსებობენ შეზღუდული შესაძლებლობების კუთხით სპეციალიზებული კვალიფიციური კადრები, რომლებიც მართვის მოწმობის აღების სხვადასხვა ეტაპზე თავიანთ მოვალეობას ჯეროვნად შეასრულებენ.

 

მისი თქმით, ადაპტირებული საგამოცდო სისტემის არარსებობა მართვის მოწმობის აღების ერთადერთ დაბრკოლებას რომ წარმოადგენდეს, ეს ყველაფერი სერიოზულ პრობლემას არ შექმნიდა. მაგრამ შშმ პირებისთვის მართვის მოწმობის აღებას ართულებს ასევე ის ფაქტი, რომ საქართველოში შშმ პირებისთვის მართვის მოწმობის გამოცდაზე დასაშვებად საჭირო საბუთების აღება პრაქტიკულად შეუძლებელია.


"შშმ პირებისთვის მართვის მოწმობის გამოცდაზე დასაშვებად საჭირო საბუთების აღებას ართულებს შემდეგი გარემოებები: არ არსებობს იმ სამედიცინო კრიტერიუმების ნაზოლოგია, რომელიც შშმ პირზე მართვის მოწმობის გაცემის მიზანშეწონილობას განსაზღვრავს. ამასთან, არ არსებობენ შეზღუდული შესაძლებლობების საკითხებში კომპეტენტური ექიმი-სპეციალისტები, რომლებიც შშმ პირების მართვის უნარებს შეაფასებენ და მათ სპეციალურ საჭიროებებს დაადგენენ. ყოველივე ეს შშმ პირებზე ჯანმრთელობის მდგომარეობის შესდახებ ცნობის (ფორმა №IV-100ა) გაცემას პრაქტიკულად შეუძლებელს ხდის და საგამოცდო სისტემის ადაპტირების საჭიროებას ამ ეტაპისთვის ნაკლებად პრიორიტეტულ საკითხად აქცევს"-აცხადებს ძნელაძე.


მისივე მტკიცებით, ამ ეტაპისთვის ცალკეული დეტალების გამოსწორება ბევრს ვერაფერს შეცვლის, რადგან საქმე გვაქვს სისტემურ პრობლემასთან და მისი გადაჭრა მხოლოდ პასუხისმგებელი უწყებების გაერთიანებით და სისტემური მიდგომის ჩამოყალიბებით არის შესაძლებელი.

 

ძნელაძის მოსაზრებით, ამ ეტაპისთვის საკმარისია ძალისხმევა იყოს ორი მიმართულებით: მოწესრიგდეს სამართლებრივი ბაზა და ჩამოყალიბდეს პრობლემისადმი სისტემური მიდგომა, რაც შორეულ პერსპექტივაში ზემოხსენებული ხარვეზების ეტაპობრივად აღმოფხვრის შესაძლებლობას მოგვცემს.


„კომერსანტი“ დაინტერესდა შშმ პირების მიერ მართვის მოწმობის აღების სტატისტიკითაც. მომსახურების სააგენტოში გვითხრეს, რომ ამ მიზნით მათ ოფიციალური განცხადებით უნდა მივმართოთ, რასაც გარკვეული დრო სჭირდება. შესაბამისად, სტატიის მკითხველებს ამ მონაცემს ამ ეტაპზე ვერ ვთავაზობთ. 



5 ივნისი - ქართული ლარი 3 თეთრით გამყარდა, თურქული ლირა გაუფასურდა

5 ივნისი - ქართული ლარი 3 თეთრით გამყარდა, თურქული ლირა გაუფასურდა
access_time2020-06-05 19:00:29
კორონავირუსის უარყოფითი ეფექტი რეგიონში ყველაზე მკვეთრად ქართული ლარის კურსზე აისახა, მარტის თვეში, ლარი რეკორდულად 22%-ით გაუფასურდა. წლის განმავლობაში, ქართული ლარი აშშ დოლართან მიმართებაში - 12%-ით გაუფასურდა. შედარებისთვის, დაახლოებით 16%-ით არის შემცირებული თურქული ლირა, სომხური დრამი და აზერბაიჯანული მანათი კი 2%-ის ქვემოთ მერყეობს.   ეროვნული ბანკის მიერ გამოქვეყნებული 5 ივნისის ვაჭრობის შედეგად, ქართული ლარის კურსი 3 თეთრით გამყარდა და ერთი...

საქართველოს ბიზნეს ასოციაციის გარემოს დაცვის კომიტეტის შეხვედრაზე ბიზნესსექტორმა „გარემოსდაცვითი პასუხისმგებლობის შესახებ“ კანონის პროექტზე იმსჯელა

საქართველოს ბიზნეს ასოციაციის გარემოს დაცვის კომიტეტის შეხვედრაზე ბიზნესსექტორმა „გარემოსდაცვითი პასუხისმგებლობის შესახებ“ კანონის პროექტზე იმსჯელა
access_time2020-06-05 15:05:18
საქართველოს ბიზნეს ასოციაციამ წევრი კომპანიების წარმომადგენელთა მონაწილეობით, ასოციაციის გარემოს დაცვის კომიტეტის ონლაინ შეხვედრას უმასპინძლა, რომლის მთავარი თემა საქართველოს მთავრობაში მომზადებული „გარემოსდაცვითი პასუხისმგებლობის შესახებ“ კანონის პროექტი გახლდათ. კანონპროექტი, რომელიც თვისობრივად ახალ მიდგომებს ითვალისწინებს გარემოს დაცვის მიმართულებით, ბიზნესსექტორის განსაკუთრებული ინტერესის საგანი ჯერ კიდევ გასულ წელს გახდა, როდესაც მისი პირველადი ვერსია იქნა...

გიორგი გახარია - პირველი, რაც უნდა გავაკეთოთ, ვისწავლოთ ქართველებმა, რომ დავისვენოთ საქართველოში

გიორგი გახარია - პირველი, რაც უნდა გავაკეთოთ, ვისწავლოთ ქართველებმა, რომ დავისვენოთ საქართველოში
access_time2020-06-05 15:30:42
საქართველოს პრემიერ-მინისტრმა გიორგი გახარიამ ქუთაისში, იმერეთის რეგიონის ტურიზმის სექტორის წარმომადგენლებთან შეხვედრაზე ეკონომიკის გახსნის საკითხზე ისაუბრა. გახარიას თქმით, მნიშვნელოვანია პირველ ეტაპზე შიდა ტურიზმის განვითარება. „პირველ ეტაპზე გაიხსნება შიდა ტურიზმი და დარწმუნებული ვარ, შიდა ტურიზმიც საკმაოდ სერიოზულ მოთხოვნას დააგენერირებს.დღეს ფაქტია, რომ ქართველები საზღვარგარეთ დასასვენებლად ვერ წავლენ, ბოლო რამდენიმე წელია, ძალიან შეუყვარდათ, არ...

რა შეიცვალა დედაქალაქის პარკირების სისტემაში „სითი პარკის“ წასვლის შემდეგ?

რა შეიცვალა დედაქალაქის პარკირების სისტემაში „სითი პარკის“ წასვლის შემდეგ?
access_time2020-06-05 12:00:42
საზოგადოებრივი ტრანსპორტის მომსახურების დაბალი ხარისხისა და გადაადგილების პრობლემების გამო, ბოლო პერიოდში კერძო ავტომობილებით მოძრავი მოქალაქეების რაოდენობა უფრო გაიზარდა, შესაბამისად საპარგინგე ადგილებზე მოთხოვნამაც მოიმატა. როგორც აღმოჩნდა, დედაქალაქის მაცხოვრებლები არასწორი პარკირების ჯარიმას, საურავებსა და მანქანის გადაყვანის საფასურს ზუსტად იმავე წესით იხდიან, როგორც მანამდე და „სითი პარკის“ წასვლის შემდეგ არაფერი შეცვლილა. აღსანიშნავია, რომ აღნიშნული კომპანია...

რატომ შემცირდა „ბიუ-ბიუს“ პროდუქციაზე მოთხოვნა?

რატომ შემცირდა „ბიუ-ბიუს“ პროდუქციაზე მოთხოვნა?
access_time2020-06-05 17:00:09
„ბიუ-ბიუს“ პროდუქციაზე მოთხოვნა მცირდება. ამის შესახებ კომპანიის დამფუძნებელმა რევაზ ვაშაკიძემ „ბიზნესპრესნიუსთან“ საუბრისას განაცხადა. მისი თქმით, ამის მიზეზი იმპორტირებული, დაბალი ხარისხის ქათმის პროდუქციაა, რომელიც შედარებით იაფად იყიდება. როგორც კომპანიის დამფუძნებელი ამბობს, სწორედ მოთხოვნის შემცირების გამო, „ბიუ-ბიუ“ პროდუქტს ჯერჯერობით აღარ გააძვირებს. შეგახსენებთ, რომ საგანგებო მდგომარების დასრულების შემდეგ ქათმის შესაძლო გაძვირებაზე...


მსგავსი სიახლეები

up