ელექტრომობილების წილმა ახალ ავტომობილებში 4%-ს გადააჭარბა

ელექტრომობილების წილმა ახალ ავტომობილებში 4%-ს გადააჭარბა

access_time2021-03-08 18:00:58

2020 წელს მსოფლიო ეკონომიკა 4%-ზე მეტით შემცირდა, ზოგიერთმა დარგმა: ავიაციამ, ტურიზმმა, 70-80 პროცენტიანი ვარდნა აჩვენა, თუმცა რამდენიმე გამონაკლისიც აღმოჩნდა. ონლაინვაჭრობასთან ერთად მკვეთრად გაიზარდა ელექტრომობილების გაყიდვები, რაც ავტომობილების საერთო გაყიდვების კლების ფონზე კიდევ უფრო თვალში საცემი აღმოჩნდა.


2020 წელს რეკორდული რაოდენობის 3.24 მლნ ელექტრომობილი გაიყიდა, 2019 წელთან შედარებით 43%-ით მეტი. განსაკუთრებული 137%-იანი ზრდა ევროპაში დაფიქსირდა, სადაც 595 ათასის ნაცვლად 1.395 მლნ ელექტრომობილი გაიყიდა, რის შედეგადაც 2015 წლის შემდეგ პირველად ევროპამ ჩინეთს გაუსწრო. თავად ჩინეთში ზრდის ტემპი ბევრად უფრო ნაკლები - 12% იყო, აშშ-ში მხოლოდ 4%. იაპონიაში 28%-იანი ვარდნა დაფიქსირდა, დანარჩენ მსოფლიოში 24%-იანი მატება. იმავე წელს ჯამური ავტოგაყიდვები 14%-ით 64 მლნ-მდე შემცირდა. შესაბამისად თუ 2019 წელს ახალ ავტომობილებში ელექტრომობილების წილი 2.5% იყო, 2020 წელს 4.2%-მდე გაიზარდა.


ევროპაში ახალ ავტომობილებში ელექტომობილების წილი 3.3%-დან 10.2%-მდე გაიზარდა. ჩინეთში 5.1%-დან 5.5%-მდე. ევროკავშირს ინდუსტრიასთან მიმართებაში სერიოზული გეგმები აქვს. 2030 წლიდან გაერთიანების დონეზე არა, მაგრამ უმრავლეს ქვეყანაში შიდაწვიძრავიანი ავტომობილების წარმოება და იმპორტი იკრძალება, 2040 წლიდან გზებზე გადაადგილებაც. ამ მხრივ ჩემპიონი ევროკავშირის არაწევრი ნორვეგიაა, სადაც გაყიდვებში ელექტრომობილების წილმა 74%-ს გადააჭარბა, მეორეზე აგრეთვე ევროკავშირის არაწევრი ისლანდიაა 45%-ით.

ჩინეთი როგორც ცალკე აღებული ქვეყანა ზრდის ტემპის კლების მიუხედავად პირველ ადგილს ინარჩუნებს და 1.246 მლნ გაყიდული ელექტრომობილით მეორე ადგილზე მყოფ გერმანიას 3.15-ჯერ აღემატება. ჩინეთში გაყიდული ავტომობილებიდან ელექტრომობილების წილი 5.5%-ა, რაც უკვე სახარბიელო შედეგი აღარაა. პანდემიის დროს როგორც ჩანს პეკინმა ყურადღება მოადუნა. სურვილის შემთხვაში კოეფიციენტის გაუმჯობესება პრობლემა არ იქნება. ავტორიტარულ ქვეყნებში გადაწყვეტილების მიღების სისწრაფე და მისი აღსრულება შეიძლება ერთგვარ დადებით მხარედაც მივიჩნიოთ, სხვა საქმეა რამდენად კეთილგონივრულია და რა მიზანს ემსახურება მმართველის იდეა.



რამდენია ელექტრომობილების რაოდენობა და მათი წილი? 2020 წელს ელექტრომობილების საერთო რაოდენობამ 10.8 მლნ-ს მიაღწია, რაც მსოფლიო ავტოპარკის დაახლოებით 0.7%-ს შეადგენს. 1%-იანი ბარიერის გადასალახად წელს გაყიდვებმა 4 მლნ-ს უნდა გადააჭარბოს. ბაზარი მზარდია. თუ 2013 წელს ახალ ავტომობილებში ელექტრომობილების წილი 0.2%იყო, 7 წლის შემდეგ ის 21-ჯერ გაიზარდა და 4.2%-ს მიაღწია.

10 წლის წინ ელექტრომობილს უმრავლესობა ინოვაციად და XXI საუკუნის ტექნოლოგიურ მიღწევად მოიხსენიებდა, რაც არაზუსტია, 2000-იანი წლების მიწურულს ელექტრომობილების ინდუსტრიამ გაცოცხლება დაიწყო, მაგრამ მაშინ არ დაბადებულა. მისი ასაკი ავტომობილის ასაკს უთანაბრდება. პირველი ავტომობილი, რომელმაც 100 კმ/სთ განავითარა ელექტრო ძრავით იყო აჭურვილი და ეს XIX სუკუნეში, კერძოდ 1899 წელს საფრანგეთში  გამართულ  რბოლაზე მოხდა, ბელგიელმა ავტოპილოტმა  La Jamais  Contente-ით  105.8 კმ/სთ სიჩქარეს მიაღწია.


პირველ მსოფლიო ომამდე ელექტრომობილების წილი ავტოპარკში 1/3-ს შეადგენდა, ანუ დღევანდელზე 47-ჯერ მეტს. შემდეგ იაფმა ნავთობმა და დაბალმა ელექტროფიკაციამ დარგი მთელი 1 საუკუნით დააპაუზა.


ელექტრომობილი და TESLA სინონიმები არაა, თუმცა სიტყვას ელეტრომობილის ხსენებაზე ადამიანთა უმრავლესობას სწორედ ტესლა და ილონ მასკი ახსენდება. მართალია ჩინურმა ბიუჯეტურმა Hong Guang Mini-მ ტესლა გაყიდვებით 2020 წლის მეორე ნახევრიდან გაუსწრო, მაგრამ ვერც ტექნიკური მახასიათებლებით და ვერც დიზაინით ჩინური მწარმოებელი მის უფროს ამერიკელ ძმასთან ახლოსაც ვერ მივა. გასათვალისწინებელია ისიც, რომ Hong Guang Mini ძირითადად ადგილობრივ ბაზარზე იყიდება, TESLA კი საერთაშორისო ბრენდია, რომელიც ერთ-ერთ ქარხანას შანხაისშიც ფლობს.


ბოლო 5 წელიწადში ელექტომობილის ფასი, იმავე კლასის შიდაწვისძრავიანი ავტომობილის ფასს მიუხალოვდა. გაიზარდა 1 დამუხტვით გასავლელი მანძილი, დასამუხტად საჭირო დროის პრობლემა კი ჯერჯერობით ვერ მოგვარდა. სწრაფდამტენიც კი, რომლის რეგულარული მოხმარება არარეკომენდირებულია ელექტრომობილს 30 წუთში ტენის, ჩვეულებრივი 6-8 სთ-ში. სუპერსსრაფდამტენზე მუშაობა გრძელდება. ამავე დროს ელექტრომობილის ერთ-ერთ ალტერნატივად წყალბადის საწვვავზე მომუშავე ავტომობილები განიხილება.


გიორგი ელიზბარაშვილი




საქართველოში ელექტრომომარაგება აღდგა

საქართველოში ელექტრომომარაგება აღდგა
access_time2021-06-14 17:46:59
თბილისსა და საქართველოს რეგიონებში ელექტრომომარაგება, სისტემური ავარიის შემდეგ, მთლიანად აღდგა. ამის შესახებ საქართველოს "სახელმწიფო ელექტროსისტემაში"...

14 ივნისი - რეგიონში მხოლოდ ქართული ლარი გაუფასურდა

14 ივნისი - რეგიონში მხოლოდ ქართული ლარი გაუფასურდა
access_time2021-06-14 18:00:57
14 ივნისის ვაჭრობაზე დაფიქსირებული ოფიციალური კურსის თანახმად, წლის დასაწყისიდან ქართული ლარი აშშ დოლართან მიმართებაში დაახლოებით 7 პუნქტით გამყარდა. შედარებისთვის, დაახლოებით 112 პუნქტით არის გაუფასურებული თურქული ლირა, სომხური დრამი მცირედით გამყარდა და აზერბაიჯანული მანათი კი, პრაქტიკულად, უცვლელია. 14 ივნისის ვაჭრობის შედეგად ეროვნული ვალუტა აშშ დოლართან მიმართებაში გაუფასურდა და 3.2040 ლარი გახდა (ეს კურსი 15 ივნისს შევა ძალაში). ქართული ვალუტით ვაჭრობა Bloomberg-ზე...

ხვალიდან „ბელავია“ საქართველოში რეისებს აორმაგებს

ხვალიდან „ბელავია“ საქართველოში რეისებს აორმაგებს
access_time2021-06-14 18:45:14
ბელარუსულმა ავიაკომპანიამ „ბელავია“ გაავრცელა ინფორმაცია, რომ საქართველოსთან პირდაპირი ფრენების რაოდენობას 15 ივნისიდან მნიშვნელოვნად გაზრდის. „15 ივნისიდან ბათუმის რეისების რაოდენობა გაორმაგდება – კვირაში 7–დან 14–მდე. „ბელავია“ საქართველოს მთავარ საზღვაო ქალაქში დღეში ორჯერ იფრენს. 15 ივნისიდანვე იგეგმება თბილისის მიმართულებით ფრენების სიხშირის გაზრდაც – ნაცვლად არსებული 7 რეისისა კვირაში – 11 რეისამდე. ოთხი რეისი დაემატება: სამშაბათობით, ოთხშაბათობით და შაბათ–კვირას“, – განაცხადეს...

ნატო–ს სამიტზე არ დასახელდება საქართველოს და უკრაინის გაწევრიანების ვადები

ნატო–ს სამიტზე არ დასახელდება საქართველოს და უკრაინის გაწევრიანების ვადები
access_time2021-06-14 16:50:28
ნატო–ს სამიტზე საქართველოსა და უკრაინის ალიანსში გაწევრიანებასთან დაკავშირებით არავითარი თარიღები და შესაძლო ვადები არ დასახელდება, მხოლოდ დადასტურდება, რომ ნატო–ს კარი ღიაა და ამ პროცესში რუსეთს ვეტოს უფლება არ გააჩნია. ამის შესახებ ჩრდილოატლანტიკური ალიანსის გენერალურმა მდივანმა იენს სტოლტენბერგმა გერმანიის მარშალის ცენტრში ონლაინ–დისკუსიის დროს განაცხადა, რომელიც ნატო–ს სამიტის დაწყებას უძღოდა წინ. „საქართველოსა და უკრაინასთან მიმართებაში ჩვენ ბუქარესტის სამიტზე (2008 წლის აპრილი....

კაპიტალის ბაზარი მოწმენდილ მინდორზე არ ვითარდება

კაპიტალის ბაზარი მოწმენდილ მინდორზე არ ვითარდება
access_time2021-06-14 16:45:54
საქართველოს ფინანსთა მინისტრი ლაშა ხუციშვილი პარლამენტში მინისტრის საათზე დეპუტატებს დაეთაბნხმა, რომ  კაპიტალის ბაზარი განუვითარებელია და მხოლოდ ერთეული ტრანზაქციები ხორციელდება. მისივე თქმით, „მოწმენდილ მინდორზე კაპიტალის ბაზარი არ ვითარდება“. „ჩვენ შემოვიღეთ კაპიტალის ბაზრის დაბეგვრის ძალიან ლიბერალური რეჟიმი. პრაქტიკულად, ყველა მიმართულებით ჩვენ გავანულეთ განაკვეთები. დავხვეწეთ საკანონმდებლო გარემო და მივუახლოვეთ საუკეთესო საერთაშორისო სტანდარტებს. საპენსიო რეფორმით შევქმენით...


მსგავსი სიახლეები

up