ელექტრომობილების გარემოზე ზემოქმედება: Pros and Cons

ელექტრომობილების გარემოზე ზემოქმედება: Pros and Cons

access_time2022-01-16 20:00:09

თამამად შეგვიძლია, 21-ე საუკუნეს ელექტრომობილების ერა ვუწოდოთ. ბოლო ათწლეულის განმავლობაში ელექტრომობილებმა ფაქტობრივად დაიპყრეს მსოფლიო საავტომობილო ბაზარი. ექსპერტების ვარაუდით, უახლოეს მომავალში ისინი სრულად ჩაანაცვლებენ ტრადიციულ, შიდაწვისძრავიან ავტომობილებს. 

ელექტრომობილების დიდი უპირატესობა მათი ენერგოეფექტიანობაა, რაც დღეს ერთ-ერთი უმნიშვნელოვანესი გამოწვევაა მსოფლიოსთვის. ელექტრომობილი სამჯერ უფრო ენერგოეფექტურია, ვიდრე შიდაწვისძრავიანი მანქანა. 

ელექტრომობილი ეკომეგობრული ტრანსპორტია და არ აქვს არავითარი გამონაბოლქვი. ასევე, მცირე რაოდენობით საჭიროებს ისეთ დამაბინძურებელ სითხეებს, როგორებიცაა ძრავის ზეთი და ძრავის გამაგრილებელი სითხე.

არსებობს მოსაზრება, რომ ელექტრომობილი დღესდღეობით არსებული ეკოლოგიური პრობლემების მოგვარების ერთ-ერთი საუკეთესო საშუალებაა.  


ელექტრომობილის დადებითი მხარეები:

  • აქვს მცირე მიმდინარე ხარჯები
  • ამცირებს ნახშირბადის კვალს გარემოზე
  • იშვიათად საჭიროებს ტექნიკურ ჩარევას
  • არის ენერგოეფექტური.


ელექტრომობილის უარყოფითი მხარეები:

  • გრძელ გზაზე მგზავრობისას საჭიროებს რამდენჯერმე დამუხტვას
  • დამუხტვისთვის სჭირდება დიდი დრო
  • მისი შეძენა დიდ ხარჯებთან არის დაკავშირებული
  • დღესდღეობით არსებობს ბატარეის გადამუშავების პრობლემა
  • აქვს ბატარეის გამოცვლის ხარჯი.


ირკვევა, რომ მხოლოდ ელექტრომობილი გარემოზე ზემოქმედების პრობლემას ვერ გადაჭრის. ეკოლოგები ხშირად აცხადებენ, რომ მნიშვნელოვანია, ელექტროენერგია, რომლითაც ელექტრომობილი იმუხტება, ენერგიის სუფთა წყაროებიდან იყოს მიღებული. თუ ელექტროენერგიას გაზისა და ნახშირის თბოელექტროსადგურებიდან მივიღებთ, აღნიშნული პროცესი ეკოლოგიურ სარგებელს ვერ მოიტანს.

ჯერჯერობით, უპირატესობებთან ერთად, ელექტრომობილს გარკვეული ტექნიკური პრობლემებიც აქვს, მაგალითად, მისი მოძრაობის მანძილი. ელექტრომობილს უფრო ხშირად სჭირდება დამუხტვა, ვიდრე შიდაწვისძრავიან ავტომობილს საწვავის ჩასხმა. 

ასევე არსებობს სხვა პრობლემებიც, რომლებიც ელექტრომობილების მოხმარების ზრდამ გააჩინა. 


ჯერ კიდევ რამდენიმე წლის წინ საერთაშორისო ორგანიზაცია Amnesty International-მა განაცხადა, რომ ელექტრომობილების წარმოებაში მომუშავე ადამიანების უფლებები ყოველდღიურად ირღვეოდა. საქმე იმაშია, რომ ელექტრომობილების წარმოებაში ერთ-ერთი ყველაზე საჭირო მეტალი ლითიუმია, რის გამოც მასზე მოთხოვნა მკვეთრად გაიზარდა. ლითიუმს ძირითადად სამხრეთ ამერიკისა და აფრიკის ქვეყნებში მოიპოვებენ.

„საჭირო ლითონის მომპოვებელ მაღაროებში ასობით არასრულწლოვანი მუშაობს, რომელთა უფლებები ყოველდღიურად ირღვევა. ამგვარად, კომპანიები მომხმარებელს ურთიერთგამომრიცხავი არჩევანის წინაშე აყენებენ: ადამიანები ან პლანეტა. რაც კატეგორიულად დაუშვებელია.“  – აცხადებდა Amnesty International.

მსოფლიოში ელექტრომობილების ინდუსტრიის ზრდამ გააჩინა ახალი კითხვა – არის თუ არა რეალურად ელექტრომობილი ისეთი უსაფრთხო გარემოსთვის, როგორც ის ერთი შეხედვით ჩანს?

მიუხედავად იმისა, რომ ელექტრო სატრანსპორტო საშუალებები არ აბინძურებენ გარემოს, საინტერესოა, რა მოხდება მაშინ, როდესაც მათი ექსპლუატაციის ვადა ამოიწურება – განსაკუთრებით ყურადსაღებია, რა ბედი ეწევა მათ ბატარეებს.

„10-15 წლის შემდეგ, როდესაც დიდი რაოდენობით ელექტრომობილის ექსპლუატაციის ვადა გასული იქნება, ძალიან მნიშვნელოვანია, რომ უკვე გვქონდეს მათი გადამუშავების ინდუსტრია,“  – აცხადებს ბირმინგემის უნივერსიტეტის დოქტორი პოლ ანდერსონი.

ტრადიციული ტყვიის მჟავის ბატარეები ამჟამად ფართოდ გადამუშავდება, რასაც ვერ ვიტყვით ელექტრომანქანებში გამოყენებულ ლითიუმ-იონურ ვერსიებზე.

ელექტრომობილის ბატარეები უფრო დიდია, მძიმეა და შედგება რამდენიმე ასეული ინდივიდუალური ლითიუმ-იონური უჯრედისგან, რომელთაგან ყველა საჭიროებს დემონტაჟს. ბატარეა შეიცავს საშიშ მასალებს და, არასწორად დაშლის შემთხვევაში, შესაძლოა აფეთქებაც კი გამოიწვიოს.

სწორედ ამიტომ, ევროკავშირის მიერ ბოლო დროს გავრცელებული მოთხოვნების თანახმად, ელექტრომომარაგების მომწოდებლები პასუხისმგებლები იქნებიან პროდუქციის გადამუშავებაზე.

როგორც ირკვევა, პრობლემის გაჩენის შემდეგ მწარმოებლებმა უკვე დაიწყეს მოგვარების გზების ძებნა.

მაგალითად, Volkswagen-მა უკვე გახსნა პირველი გადამამუშავებელი ქარხანა და  წელიწადში 3 600-მდე ბატარეის სისტემის გადამუშავებას გეგმავს საპილოტე ფაზაში.

„გადამუშავების პროცესის შედეგად მრავალი მასალა აღდგება. პირველ ეტაპზე ჩვენ ფოკუსირებული ვართ კათოდურ ლითონებზე, როგორიცაა კობალტი, ნიკელი, ლითიუმი და მანგანუმი,“ – ამბობს Volkswagen Group Components-ის გადამუშავების დაგეგმვის ხელმძღვანელი.



წყარო: businessfeed.ge




„მომავალ შაბათს რომ საპარლამენტო არჩევნები ტარდებოდეს – ოცნება 19%, ენმ 14%, გახარია 3%“ – IRI

„მომავალ შაბათს რომ საპარლამენტო არჩევნები ტარდებოდეს – ოცნება 19%, ენმ 14%, გახარია 3%“ – IRI
access_time2023-04-25 14:00:33
საერთაშორისო რესპუბლიკური ინსტიტუტი (IRI) საზოგადოების აზრის კვლევას აქვეყნებს. კითხვაზე, ვის მისცემდნენ ხმას, საპარლამენტო არჩევნები მომავალ შაბათს რომ ტარდებოდეს, 19% ქართულ ოცნებას ასახელებს, 14% ერთიან ნაციონალურ მოძრაობას.  მოქალაქეებს დაუსვეს კითხვა - საპარლამენტო არჩევნები რომ მომავალ შაბათს ტარდებოდეს, რომელ პარტიას მისცემდით ხმას? (თუ მისცემდით) / თქვენ მიერ არჩეული პარტია რომ ბიულეტენზე არ ყოფილიყო, სანაცვლოდ ვის მისცემდით ხმას? (თუ...

IRI-ის კვლევის მიხედვით, გამოკითხულთა 91%-ს ყველაზე მეტად პატრიარქი, 52%-ს კახა კალაძე, ხოლო 48%-ის სალომე ზურაბიშვილი მოსწონს

IRI-ის კვლევის მიხედვით, გამოკითხულთა 91%-ს ყველაზე მეტად პატრიარქი, 52%-ს კახა კალაძე, ხოლო 48%-ის სალომე ზურაბიშვილი მოსწონს
access_time2023-04-25 13:30:40
„საერთაშორისო რესპუბლიკური ინსტიტუტის (IRI)“ ახალი კვლევის თანახმად, გამოკითხულთა 91%-ს ყველაზე მეტად საქართველოს პატრიარქი ილია მეორე მოსწონს.   ამავე კვლევის თანახმად, რეიტინგში მეორე ადგილს თბილისის მერი კახა კალაძე იკავებს, რომელიც გამოკითხულთა 52%-ს მოსწონს, 48%-ით მესამე ადგილზეა საქართველოს პრეზიდენტი, სალომე ზურაბიშვილი, რომელსაც მოსდევს პრემიერ-მინისტრი ირაკლი ღარიბაშვილი 43%-ით.   ცნობისთვის, IRI-ის კვლევა 2023 წლის 4-23 მარტის პერიოდში...

უკრაინამ სუდანიდან 138 ადამიანის ევაკუაცია წარმატებით განახორციელა, მათ შორის არიან საქართველოს მოქალაქეებიც

უკრაინამ სუდანიდან 138 ადამიანის ევაკუაცია წარმატებით განახორციელა, მათ შორის არიან საქართველოს მოქალაქეებიც
access_time2023-04-25 12:50:16
უკრაინამ წარმატებით ჩაატარა სამაშველო ოპერაცია სუდანის ტერიტორიიდან მოქალაქეების ევაკუაციის მიზნით. სულ გამოიყვანეს 138 ადამიანი, მათ შორის უცხოელები. ამის შესახებ უკრაინული მედია თავდაცვის სამინისტროს მთავარი სადაზვერვო სამმართველოს პრესსამსახურზე დაყრდნობით იუწყება. აღნიშნულია, რომ ოპერაცია უკრაინის პრეზიდენტის აპარატთან და საგარეო საქმეთა სამინისტროსთან კოორდინაციით დაზვერვის მთავარმა დირექტორატმა განახორციელა. „წარმატებული...

რომელ პარტიას არ მისცემდით ხმას: 39% „ნაციონალურ მოძრაობას“, 34 % კი „ქართულ ოცნებას“ ასახელებს“ - IRI

რომელ პარტიას არ მისცემდით ხმას: 39% „ნაციონალურ მოძრაობას“, 34 % კი „ქართულ ოცნებას“ ასახელებს“ - IRI
access_time2023-04-25 13:15:07
IRI-ს კვლევის მიხედვით, გამოკითხულთა 39 პროცენტი აცხადებს, რომ ნებისმიერ გარემოებაში ხმას არ მისცემდა „ერთიან ნაციონალურ მოძრაობას“.   კითხვაზე რომელ პარტიას არ მისცემდით ხმას, ნებისმიერ გარემოებაში, შედეგები შემდეგნაირად გადანაწილდა, „ერთიანი ნაციონალური მოძრაობა – 39%; „ქართული ოცნება“ – 34%; „კონსერვატიული მოძრაობა – ალტ-ინფო“ -16%; „გირჩი მეტი თავისუფლება – ზურაბ გირჩი ჯაფარიძე“ – 13%; „პატრიოტთა ალიანსი, დავით თარხან-მოურავი და ირმა ინაშვილი“ – 13%; „გირჩი“ -13%;...

მიხეილ ლომთაძის Kaspi.kz-მა აშშ-ში ფასიანი ქაღალდების განთავსებისთვის მზადება დაიწყო

მიხეილ ლომთაძის Kaspi.kz-მა აშშ-ში ფასიანი ქაღალდების განთავსებისთვის მზადება დაიწყო
access_time2023-04-25 12:30:09
მიხეილ ლომთაძის Kaspi.kz-მა შეერთებულ შტატებში შესვლისთვის მზადება დაიწყო. ამის შესახებ ნათქვამია კომპანიის 2023 წლის პირველი კვარტლის ანგარიშში, რომელიც გამოქვეყნდა ორშაბათს, 24 აპრილს. ანგარიშის მიხედვით, ყაზახური ფინტექი მომზადების „ადრეულ ეტაპზეა“, „რადგან ნებისმიერი ტრანზაქცია, რა თქმა უნდა, ბაზრის პირობებზეა დამოკიდებული. ჩვენ ვხედავთ ბევრ პოტენციურ სარგებელს აშშ-ს სიაში, მათ შორისაა გაფართოება, უფრო მრავალფეროვანი აქციონერთა ბაზა და გაზრდილი სავაჭრო ლიკვიდობა“, -...


მსგავსი სიახლეები

up