ევროპის ცაში დღეს უჩვეულო სიცარიელეა, 2020 წელს ავიამიმოსვლა 1980 წლის მაჩვენებლს დაუბრუნდა. თუმცა. არის ერთი დარგი, რომელიც გაცილებით ნაკლებად დაზარალდა , ეს მცირე ბიზნეს ავიაციაა.
პანდემიის დროს სწორედ მცირე ბიზნეს-თვითმფრივანია გადაადგილების იდეალაური საშუალება. რა თქმა უნდა, ამ კომფორტს ფასიც აქვს, მაგრამ ამ დაგრში მომუშავე კომპანიები კლიენტების სიმცირეს არ უჩივიან.
კომპანია McKinsey-ის გათვლებით, პანდემიამდე იმ მგზავრთა შორის, ვისაც კერძო ბიზნეს-ჯეტის ქირაობის ფინანსური შესაძლებლობა ჰქონდა, 90% მაინც რეგულარული რეისებით დაფრინავდა. კორონავირუსის დროს ეს რეალობა ივცლება.
კერძო ჩარტერული რეისების ბაზარზე მომუშავე ერთ-ერთი უმსხვილესმა კომპანიამ
Vistajet-მა 2020 წელს „ძლიერი ზრდა“ დააფიქსირა. კერძო ჯეტების დაჯავშნა მკვეთრად გაზდრილია იმის მიუხედავად, რომ ლონდონიდან ჟენევაში გამგზავრება 99 000 დოლარი ღირს.
ისინი, ვისაც ბილეთების შეძენა არ სურს თვითმფრინავს თავად ყიდულობენ.
„პატარა რეაქტიულ თვითმფრინავებზე მოთხოვნა მკეთრად გაზდილია. კლიენტების უმრავლესობა ბიზნესმენები არიან, რომლებსაც ევროპის სსხვადასხვა ქალაქებში კომპანიები აქვთ“ - ამბობს Societe Generale Equipment Finance-ს ექსპერტი ვერნერ სკავიკი.
ერთ-ერთი ასეთი მეწარმეა უკრიხ ბეტერანო, რომელიც 5 მცირე ბიზნეს-თვითმფინავს ფლობს - 3 Cessna Citation-ს, 6-ადგილიან CJ3 და CJ2-ს, და 4-ადგილიან CJ1-ს.
მის კომპანიას სხვადასხვა ქვეყნებში 60 ფილიალი აქვს. მისი პატარა თვითმფრინავებით თანამშრომლები ბრიტანეთში, ჰოლანდიაში, უნგრეთში, შვეიცარიაში, რუსეთში და ინდოეთში დაფრინაბენ. ზოგჯერ ბიზნეს-შეხვედრები ჰაერში ტარდება.
განსაკუთრებული გამოცოცხლებაა მეორადი ბიზნეს-ჯეტების ბაზარზე.
„ყოველკვირეულად 2-3 დაინტერესებული პოტენციური კლიენტი მიკავშირდება. როგორც წესი ჩვენ ერთდროულად 6-8 თვითმრინავი გვაქს ხოლმე, მაგრამ ამ ეტაპზე არც ერთი არ დაგვრჩა. ყველა გაიყიდა“, - ამბობს მცირე თვითმფრინავების გამყიდველი დეტლეფ კეინატი.
მისი თქმით, ყველაზე დიდია მოთხოვნა ნახმარ თვითმრინავებზეა, რომლებიც 5 მლნ. დოლარამდე ღირს.
„ეს ძალიან მარტივი და ნაკლებად კომფორტული საფრენი აპარატებია, ტუალეტის გარეშეც კი. თანაც, ეს ძვირი სიამოვნებაა, თვითმფრინავს მოვლა უნდა, ტექდათვალიერება, უნდა აიყვანოთ ეკიპაჟი და ა.შ. თუმცა, ბოლო 20 წლის მანძილზე მოთხოვნა ასეთი მაღალი არადროს ყოფილა. დღევანდელი მიწოდება მოთხოვნას მკვეთრდ ჩამორჩება. 2020 წელს მსოფლიოში 2399 ახალი ბიზნეს-ჯეტი გამოუშვეს. როგორც ჩანს, ეს საკმარისი არაა“ - ამბობს ის.
დეფიციტის პარალელურად, იზრდება ფასებიც.
„როგორც წესი, მეორადი თვითნფრინავი ფასს ყოველწლიურაედ კარგავს. ფასების ზრდა ძალიან იშვიათი მოვლენაა. ბოლოს ეს 2008 წლის კრიზისამდე რამდენიმე თვით ადრე მოხდა. მაშინ მეორადი ჯეტები ახლებზე ძვირიც კი იყო, იმიტომ რომ ახლის მიწოდებას საკმაოდ დიდი დრო სჭირდება მაშინ, როდესაც ნახმარს რამდენიმე საათში იყიდი“, - ამბობს დეტლეფ კეინატი.
ბიზნესმენის ულრიხ ბეტერმანს თქმთ, თითქმის ყოველ კვირა მას თვითრინავის შეძენის მსურველები უკავშირდება.
„პანდემიამდე კი ასეთი შემოთავაზებები მაქსიმუმ წელიწადში 3-4 მქონდა. მსუბუქი
CJ1-ში მეტი შემომთავაზეც, ვიდრე ის ყიდვის დროს ღირდა. მაგრამ მე ჩემს თვითმფრინავებს არავითარ შემთხვევაში არ გავყიდი. დღეს ამისთვის ყველაზე შეუფერებელი დროა“ - განაცხადა მეწარმემ.
www.zeit.de