31 დეკემბერს ევროკავშირს და ბრიტანეთს შორის გარდამავალი პერიოდი დასრულდება და 1 იანვრიდან სამეფო ევროგაერთიანებიდან ოფიციალურად გავა. ქვეყნის პრემიერ-მინისტრი და ბრექსიტის ერთ-ერთი იდეოლოგი ბორის ჯონსონი დღესაც მიიჩნევს, რომ ევროკავშირის გარეთ ყოფნა ბრიტანეთს „შესანიშნავ შესაძლებლობებს ჩუქნის“, თუმცა, მისი ოპტიმიზმისთვის ბოლო პერიოდში სულ უფრო ნაკლები საფუძველია.
ექს-პრემიერი ჯონ მეიჯორი მიიჩნევს, რომ ყველაფერი პირიქით იქნება, „მთელი ამ ჩხუბის, გინების, მუქარებს და ჩვენი ჯიუტობის გამო ბიზნესი ნაკლებად მომგებიანი იქნება, სამუშაო ადგილებს შემცირდება და მომავალში ჩვენ მეტი სიღარიბე გველის“.
მისი თქმით, ბრექსიტი გაცილებით უფრო ხისტი იქნება, ვიდრე ყველა მოელოდა. ეს მაშინაც კი, როდესაც მხარეები გასვლის წესებზე შეთანხმდნენ და არსებულ ვარიანტების შორის ყველაზე რბილი აირჩიეს. ბევრი ბრიტანელი უკვე დღეს ხვდება, რომ „თავისუფლებას ბრიუსელისგან“ თავისი, საკმაოდ მაღალი ფასი ექნება - ეს შესამჩნევი არა მხოლოდ სუპერმარკეტების დახლებზე იქნება, სადაც ასორტიმენტი მკვეთრად შეიცვლება.
ადრე თუ გვიან ისინი ცვლილებებს, მაგალითად, საფეხბურთო სტადიონებზე დაინახავენ, სადაც მოედნებზე ნაკლები უცხოელი და მეტი ბრიტანელი იქნება, ყველა ფეხბურთელს ევროპიდან სამეფოში ცხოვრების და მუშაობის უფლების აღება მოუწევს. ახალგაზრდა და პერსპექტიული მოთამაშეებისთვის კი, ვინც ჯერნაკლებად ცნობილია, ბიურორატიული პროცედურები შესაძლოა ზედმეტად რთული აღმოჩნდეს.
ბრიტანელებს, დიდი კულტურის მქონე ერს, ცვლილელები თეატრებში და კინოშიც კი ელის - ამ დღეებში ცნობილი გახდა, რომ ახალი ფილმი პრინცესა დიანაზე „სპენსერი“, შესაძლოა ბრიტანელი როიალისტების შეურაწმყოფელი აღმოჩნდეს - ერთ-ერთი სასახლის ასლი, სადაც ფილმის სიუჟეტი ვითარდება, გერმანიაში აშენდება. ეს იმიტომ, რომ საერთაშორისო კინოკომპანიებისთვის ბრექსიტის შემდეგ გაცილებით უფრო მარტივი და მომგებიანია სასახლის აშენება გერმანიაში, ვიდრე ფილმის გადაღება ინგლისში, უკვე არსებულ სასახლეში.
მეტიც, 11 წლის პრინც უილიამის როლს არაბრიტანელი ბიჭი შეასრულებს, საკასტინგო სააგენტოს ინფორმაციით, ამ როლის შემსრულებელს ევროკავშირის პასპორტი უნდა ჰქონდეს. მიზეზი - ევროკავშირის გამარტივებული რეგულაციები კინემატოგრაფისტებისთვის, ბრიტანეთთან მიმართებაში უკვე არ მოქმედებს.
თუმცა, ფეხბურთი და კინო არაა ყველაზე დიდი პრობლემა, რომელიც ბრიტანელებს ელის. პირველ რიგში დარტყმას სამეფოს ის მოქალაქეები მიიღებენ, ვინც ევროპის სხვადასხვა ქვეყნებში ცხოვრობენ და მუშაობენ. 2021 წლის იანვარში მათი ბინადრობის უფლება ავტომატურად უქმდება.
შეზღუდვები ასევე იმათაც შეეხება, ვისაც უძრავი ქონება, მაგალითად, ესპანეთში ან საბერძნეთში აქვს - მათ იქ ყოფნა წელიწადში მხოლოდ 6 თვის მანძილზე შეეძლებათ.
ბრიტანელი ტურისტებისთვის მოგზაურობის დროს დაზღვევაც მკვეთრად გაძვირდება - ევროკავშირი თავის მოქალაქეებს უცხოეთში გასვლის შემთვევაში დაზღვევას სრულად უნაზღაურებდა, თუმცა, 1 იანვრიდან ბრიტანელებს ეს უკვე არ ეხებათ.
ნეგატიური ცვლილებები ისეთ წვრილმანებს შეეხება, რომლებზეც დღეს არავინ არც ფიქრობს. მაგალითად, თევზის ექსპორტიორებს სპეციალური კონტეინერების 56 გრადუსზე გაშრობა მოუწევთ. დღეს ინგლისელი ექსპორტიორები ძირითადად ხის კონტეინერებს იყენებენ და მათ ახლების ანტისეპტიკურების შეძენა მოუწევთ. ასეთიკონტეინერები დეფიციტშია, შესაბამისად, ბრიტანელი ექსპორტიორების ამ ნორმის შესრულებისას ბერვ დროს დაკარგავენ. დრო კი, როგორც ცნობილია, ფულია.
ხორცის და თევზის ექსპორტიორებს ვეტერინარული სერტიფიკატების მიღება მოუწევთ. ერთი შეხედვით ძალიან რთული ამოცანა არაა, თუმცა, შორეულ რეგიონებში, სადაც მუშაობენ მეთევზეები და ფერმერები, ვეტერინარები ძალიან ცოტაა. გარდა ამისა, მათ ახალი საიმპორტო დეკლარაციებს შევსება მოუწევთ, რომლებიც პროცედურულად ძალიან რთულია, თანაც ძვირი.
დიდ პრობლემები ლოგისტიკურ კომპანიების ელის, რომლებსაც ახალი საბაჟო ფორმულარების შევსება მოუწევთ, ერთ-ერთმა კომპანიამ ექსპერიმენტი ჩაატარა, რომლის დროსაც საჭირო საბუთებს ნახევარი არასწორად იქნა შევსებული. რეალურ ცხოვრებაში ეს ხარვეზები საზღვრებზე წარმოუდგენელ ქაოსს გამოიწვევდნენ.
მაშინაც კი, თუ ყველა საბუთი სწორად და დროულად გაფორმდა, ლონდონის იმპერიულმა კოლეჯმა დაითვალა - დღეში ბრიტანეთ-საფრანგეთის საზღვარს 10 000-მდე სატვირთო მანქანა კვეთს. პროცედურების მხოლოდ 2 წუთიანი შეყოვნება გამშვებ პუნქტებთან 50-კილომეტრიან რიგებს გამოიწვევს. ლონდონი უკვე დღეს ემზადება ამ სატრანსპორტო კოლაფსისთვის, მოსაზღვრე რეგიონში ათობით ახალი ტერმინალი და ავტოსადგომი შენდება.
ბრიტანეთის საგადასახადო სამსახურის ცნობით, მომავალში ევროკავშირში ექსპორტისთვის ბრიტანელ მეწარმეებს 270 მლნ. საბაჟო განაცხადის შევსება მოუწევთ, რისთვისაც საჭიროა 50 000 დამატებითი სპეციალისტი, რომელიც დღეს არარსებობს. ეს მხოლოდ მცირე, ძალიან მცირე ჩამონათვალია იმ პრობლემების, რომლებიც ბრიტანელებს 1 იანვრიდან ელის. რეალობა გაცილებით უფრო მძიმე იქნება.
spiegel.ge
თენგიზ აბლოთია