დაბალბიუჯეტიანი ავიაკომპანიების ხიბლი – რეალურია თუ არა 9 ევროდ ქუთაისიდან ევროპაში გაფრენა?

დაბალბიუჯეტიანი ავიაკომპანიების ხიბლი – რეალურია თუ არა 9 ევროდ ქუთაისიდან ევროპაში გაფრენა?

access_time2016-05-28 10:00:58

საქართველოში მოქმედ სამ საერთაშორისო აეროპორტში მგზავრთა ნაკადი თითქმის 20 პროცენტით გაიზარდა. რეგულარული და არარეგულარული რეისებით, საქართველოს აეროპორტები 433 ათას მგზავრს მოემსახურა მიმდინარე წლის პირველი 3 თვის მანძილზე. ასეთი ზრდა ავიაბიზნესს განვითარების კარგ სტიმულს აძლევს, განსაკუთრებით კი ე.წ. დაბალბიუჯეტიან ავიაკომპანიებს. საქართველოს ავიაბაზარზე უკვე მუშაობს რამდენიმე ასეთი ავიაგადამზიდველი, მათ შორის არის Wizzair და Pegasus. გავრცელებული ინფორმაციის მიხედვით ახლო მომავალში საქართველოს ბაზარზე შემოსვლას ერთ-ერთი მთავარი დაბალბიუჯეტიანი ავიაკომპანია Ryanair აპირებს.


კოპიტნარის აეროდრომი


4 წლის წინ ქუთაისის დავით აღმაშენებლის სახელობის საერთაშორისო აეროპორტი ქვეყანაში სწორედ Ryanair –ის შემოსაყვანად აშენდა რათა მოქალაქეებს უცხოეთში იაფად მოგზაურობის საშუალება ჰქონოდა. ეს ავიაკომპანია ევროპის ქალაქებს შორის საშუალოდ 20 ევროდ დაფრინავს. შესაბამისად ქუთაისიდან ბერლინში ან ვარშავაში 20 ევროდ მგზავრობის პერსპექტივა განსაკუთრებით მაცდურად გამოიყურებოდა, მაშინ როდესაც თბილისიდან იგივე მიმართულების ავიაბილეთი ათჯერ ძვირი ღირდა. ქუთაისის აეროპორტი კოპიტნარში 2008 წლის აგვისტოს ომის დროს რუსეთის მიერ დაბომბილი ძველი აეროდრომის ადგილზე სახელმწიფო ხარჯებით Ryanair -თან მიღწეული შეთანხმების რეალიზაციისთვის აშენდა. აეროპორტის ტერმინალთან ერთად კოპიტნარში მოეწყო ახალი ასაფრენ-დასაფრენი ბილიკი, რომელიც უამრავი ტექნიკური პარამეტრით წინ უსწრებს თბილისის აეროპორტის მოძველებულ ასაფრენ ბილიკს. 


2012 წლის ზაფხულში ქუთაისის დავით აღმაშენებლის სახელობის საერთაშორისო აეროპორტის ტერმინალის მოპირკეთების სამუშაოები ჯერ კიდევ დასრულებული არ იყო, როდესაც უნგრეთში დაფუძნებულმა დაბალბიუჯეტიანმა ავიაკომპანია Wizzair -მა ქუთაისიდან კიევის მიმართულებით ავიარეისები დანიშნა. შესაბამის მემორანდუმს აეროპორტის ფონზე ხელი მოაწერეს საქართველოს მთავრობისა და უნგრული კომპანიის წარმომადგენლებმა. 


ქუთაისის აეროპორტის მთავარი ხიბლი ის არის, რომ ის ავიაკომპანიებს ძალიან დაბალი ტარიფით ემსახურება, რაც პირველ რიგში დაბალბიუჯეტიან ავიაკომპანიებს იზიდავს და ბუნებრივია, Wizzair–მა, რომელიც ევროპის უამრავ ქალაქში დაფრინავს, ქუთაისიდან მგზავრების გადაყვანა კიევის შემდეგ ვარშავის, კატოვიცეს, ბუდაპეშტისა და ვილნიუსის მიმართულებითაც დაიწყო. 


„გაუმართლებელი ხარჯები“, რომელმაც გაამართლა


2012 წლის პოლიტიკურად ცხელ ზაფხულში ოპოზიციური „ქართული ოცნება“ ცდილობდა ყველაფერი რასაც „ნაციონალური მოძრაობის“ ხელისუფლება აკეთებდა ეჭვქვეშ დაეყენებინა. შესაბამისად, ქუთაისის აეროპორტის მშენებლობისთვის გამოყოფილი საბიუჯეტო თანხები გაუმართლებელ ხარჯებად გამოაცხადეს და „ქართული ოცნების“ ხელისუფლებაში მოსვლიდან ქუთაისის აეროპორტი ზოგადად, ტურიზმთან ერთად არაპრიორიტეტულ პროექტთა ნუსხაში მოხვდა. მაშინ, როდესაც ხვნა-თესვისა თუ სხვა პოპულისტურ პროგრამებზე ასობით მილიონი ლარი იხარჯებოდა, არავის უცდია ქუთაისის აეროპორტის პროექტის სრულფასოვანი რეალიზება, რომელიც სარკინიგზო სადგურის მშენებლობასაც ითვალისწინებდა. მიუხედავად ხელისუფლების გულგრილი დამოკიდებულებისა, ქუთაისის აეროპორტმა მაინც მოიპოვა პოპულარობა დაბალფასიანი ავიარეისების მეშვეობით. აეროპორტის მომსახურების დაბალი ტარიფის გამო არაბიუჯეტური ავიაკომპანიების ბილეთებიც კი საგრძნობლად გაიაფდა თბილისთან შედარებით. 


ქუთაისის საერთაშორისო აეროპორტმა მგზავრების მომსახურება 2012 წელს ოქტომბრის საპარლამენტო არჩევნებამდე რამდენიმე დღით ადრე დაიწყო და წლის ბოლომდე პოლიტიკური არასტაბილურობის პირობებში თითქმის 13 ათასი მგზავრის მიღება შეძლო. რადიკალურად შეიცვალა სურათი 2013 წელს, როდესაც Wizzair-მა ქუთაისის მიმართულებით მუშაობა სრული დატვირთვით დაიწყო. ქუთაისიდან გაფრენილი და ჩამოფრენილი 188 ათასი მგზავრი – ასეთი იყო მეორე წლის შედეგი, რამაც ახალი ხელისუფლების მესვეურების კრიტიკული რიტორიკა საამაყო განცხადებებით შეცვალა. 



ხელისუფლების ძალისხმევის გარეშე 2014 წელს მგზავრთა ნაკადი ქუთაისის აეროპორტში გაიზარდა 218 ათასამდე, ხოლო 2015 წელს ეს რაოდენობა 16 პროცენტით შემცირდა და 2013 წლის მაჩვენებელზე დაბალი რიცხვი შეადგინა (183.000). როგორც ჩანს, ამ მაჩვენებელზე გავლენა მოახდინა Wizzair -ის გადაწყვეტილებამ, რომელმაც კიევის ბაზა გააუქმა და ქუთაისიდან უკრაინაში ფრენა შეწყვიტა.

 

უვიზო მიმოსვლა და იაფი ავიაფრენების პერსპექტივა


მგზავრთა ნაკადის კლება და სტატისტიკური მაჩვენებლების გაუარესება კარგს არაფერს უქადდა ქუთაისის აეროპორტს. მაგრამ ევროკავშირთან სავიზო რეჟიმის ლიბერალიზაციის გადაწყვეტილებამ, რომელიც დიდი ალბათობით, ძალაში უნდა შევიდეს მიმდინარე წლის ზაფხულიდან, რამდენიმე ავიაკომპანიას მადა გაუღვიძა. ყველას მაინც ისევ Wizzair-მა დაასწრო და ქუთაისიდან 7 ახალი მიმართულებით ფრენის დაწყების შესახებ გამოაცხადა. 


17 თებერვალს ცნობილი გახდა, რომ ქუთაისი-ბერლინის მიმართულებით „ვიზეარის“ თვითმფრინავი 23 სექტემბრიდან დაიწყებს ფრენას კვირაში ორჯერ, ორშაბათსა და პარასკევს. მგზავრობის მინიმალური ღირებულება 39.99 ევრო იქნება.  ქუთაისი-მემინგემის (მიუნხენი) რეისები დანიშნულია ორშაბათსა და პარასკევს; ქუთაისი-მილანის ავიარეისები, 25 სექტემბრიდან, – ოთხშაბათს და კვირას, მინიმალური ფასი აქაც 39.99 ევრო იქნება. იგივე ფასი აქვს ქუთაისი-დორტმუნდის ბილეთს.


ქუთაისი-თესალონიკის რეისზე, 24 სექტემბრიდან, თვითმფრინავი იფრენს კვირაში სამჯერ – სამშაბათს, ხუთშაბათსა და შაბათს, მინიმალური ფასი კი იქნება 29.99 ევრო. ქუთაისი-ლარნაკას რეისები დაიწყება 24 სექტემბრიდან, ფრენები იქნება კვირაში ორჯერ, სამშაბათს და შაბათს, და ეღირება 24.99 ევრო, ხოლო ქუთაისი-სოფიას მიმართულებით (ფრენა – სამშაბათს და შაბათს) ბილეთის მინიმალური ფასი იქნება 29.99 ევრო.


აღნიშნული ახალი მიმართულებების დამატების შემდეგ საქართველოში მგზავრთნაკადის 1 წლის მანძილზე დაახლოებით 250 ათასით გაზრდას პროგნოზირებენ, რაც აეროპორტების გაერთიანების დირექტორის ქეთევან ალექსიძის განცხადებით მნიშვნელოვან წვლილს შეიტანს ტურიზმის განვითარებაში.


„ცნობილია, რომ „ვიზეარი“ დატვირთვის საკმაოდ მაღალი ხარისხით მუშაობს – თუ თვითმფრინავში არის 180 ადგილი, 175 მგზავრი, როგორც წესი, სულ დაფრინავს. უფრო დაბალი მაჩვენებელიც რომ ავიღოთ, ვთქვათ, 160 კაცი, წლიურად გამოდის 250.000 მგზავრი. ჩვენ პესიმისტურად ვანგარიშობთ ხოლმე, დაახლოებით, 30-40% ტურისტს, რაც არის, დაახლოებით, 50.000 ტურისტი საქართველოსთვის, ჯამში კი, დაახლოებით, 30-მილიონიანი კონტრიბუციაა ტურიზმის სექტორში“.  


ავიარეისების რაოდენობის გაზრდასთან ერთად, Wizzair -მა გადაწყვიტა დავით აღმაშენებლის სახელობის საერთაშორისო აეროპორტში საკუთარი ბაზა დააფუძნოს. თავდაპირველად, კოპიტნარში ბაზირებული იქნება ერთი ავიახომალდი. მისი მეშვეობით განხორციელდება ავიაკომპანიის მიერ დაგეგმილი ახალი რეისები. თვითმფრინავის მომსახურებისთვის მოეწყობა სათანადო ინფრასტრუქტურა და შეიქმნება ახალი სამუშაო ადგილები. Wizzair-ის კომუნიკაციების დირექტორმა დაგ ოლივიერმა განაცხადა, რომ ეს გადაწყვეტილება 100 მილიონი აშშ დოლარის ინვესტირების ტოლფასია. აეროპორტების გაერთიანების დირექტორის ქეთევან ალექსიძის აზრით კი Wizzair–ი ამაზე არ გაჩერდება და „ერთ საჰაერო ხომალდს მოჰყვება მეორე ხომალდი და ასე შემდეგ“.


Wizzair -ის გადაწყვეტილების გამოცხადებიდან რამდენიმე დღეში საქართველოს ესტუმრა Ryanair -ის ოფიციალური დელეგაცია და ქუთაისის აეროპორტის მონახულების გარდა კომპანიის წარმომადგენლებმა მოლაპარაკება გამართეს საქართველოს ხელისუფლებასთან. კიდევ ერთხელ გაცხადდა, რომ Ryanair საქართველოში შემოსვლას და იაფი ფრენების დაწყებას გეგმავს, თუმცა, მეტი კონკრეტიკა ჯერ არ ჩანს.


აეროპორტების გაერთიანების დირექტორის ქეთევან ალექსიძის განცხადებით კიდევ დამატებით 3 ავიაკომპანია აპირებს საქართველოს ავიაბაზარზე შემოსვლას, მათ შორის ერთ-ერთი არის ირანული კომპანიაც.  


კოპიტნარის „სასწაულის“ შემხედვარე ავიახომალდების მიღების პოტენციალის მქონე სხვა რეგიონები, კერძოდ კი კახეთი, თელავში საერთაშორისო აეროპორტის გახსნის მოთხოვნით გამოდის. ეს კი თავდაყირა აყენებს 4 წლის წინანდელ გავრცელებულ აზრს ქუთაისის აეროპორტის პროექტის ერთი კაცის ახირებად გამოცხადების შესახებ.  


დაბალბიუჯეტიანი ავიაკომპანიების აღმოცენება შესაძლებელი გახდა სერვისების დანაწევრების, მოკლე მანძილებზე ფრენისა და მეორეხარისხოვანი (იაფი) აეროპორტების გამოყენების შედეგად. ამგვარი სტრატეგიის წყალობით იაფფასიანი ავიარეისების რაოდენობა სულ უფრო იზრდება და შესაბამისად, სულ უფრო მეტ მოქალაქეს ეძლევა მოგზაურობისა და ახალი შესაძლებლობების აღმოჩენის შანსი. სწორედ ასეთი შესაძლებლობებია ჩადებული ქუთაისის დავით აღმაშენებლის სახელობის აეროპორტში.

 

კახა მჭედლიძე, ჟურნალი “ბიზნესი და მენეჯმენტი“, ქვეყნდება შემოკლებით



„ქართული ოცნების“ 14 ნოემბერი–კიდევ ერთი ნაბიჯი ხელისუფლების დელეგიტიმაციისკენ“

„ქართული ოცნების“ 14 ნოემბერი–კიდევ ერთი ნაბიჯი ხელისუფლების დელეგიტიმაციისკენ“
access_time2019-11-14 23:02:59
საქართველოს ყოფილი პრემიერ-მინისტრი გიორგი კვირიკაშვილი პარლამენტის მიერ საარჩევნო სისტემის ცვლილებების შესახებ კანონპროექტის ჩაგდებას და შემდეგ განვითარებულ მოვლენებს სოციალური ქსელით ეხმაურება. „ქართული ოცნების“ 14 ნოემბერი - არსებულ პოლიტიკურ მოცემულობაში სახელმწიფოებრიობისგან, რაციონალიზმისგან და პოლიტიკური პრაგმატიზმისგან დაცლილი გადაწყვეტილება - კიდევ ერთი ნაბიჯი ხელისუფლების დელეგიტიმაციისკენ და საზოგადოებრივი და პოლიტიკური პოლარიზაციისკენ - ხელიდან...

„დღეს კონსტიტუციური კანონი პირველი მოსმენით არ ჩავარდნილა, რადგან კონსტიტუციის ცვლილების მისაღები ქვორუმი არის 100“ - ზვიად კორძაძე

„დღეს კონსტიტუციური კანონი პირველი მოსმენით არ ჩავარდნილა, რადგან კონსტიტუციის ცვლილების მისაღები ქვორუმი არის 100“ - ზვიად კორძაძე
access_time2019-11-14 21:35:43
...

მამუკა ხაზარაძის მიმართვა ბიზნესმენებს

მამუკა ხაზარაძის მიმართვა ბიზნესმენებს
access_time2019-11-14 21:45:32
საზოგადოებრივი მოძრაობა „ლელოს“ დამფუძნებელმა  მამუკა ხაზარაძემ პარლამენტის წინ აქციაზე გამოსვლისას ბიზნსმენებს მიმართა და აღნიშნა, რომ „დღეიდან ყველამ ძალიან მწყობრი ნაბიჯებით ეს ქვეყანა უნდა გამოვიყვანოთ არსებული მდგომარეობიდან“. მინდა მოვუწოდო ჩემ ძმებს, ჩემ მეგობრებს, ბიზნესმენებს. ძმებო ასეთი ტყუილების ქვეყანა არ გამოვა, ვერც ბიზნესი გაიხარებს, ვერაფერი ვერ გაიხარებს . მე ვიცი რა მდგომარეობაში გვიწევდა შრომა და მუშაობა 30 წლის განმავლობაში. ყველა...

15 ნოემბრიდან საქართველოს სტატისტიკის ეროვნული სამსახური ეროვნულ ანგარიშთა სისტემის ახალ სტანდარტებზე გადადის

15 ნოემბრიდან საქართველოს სტატისტიკის ეროვნული სამსახური ეროვნულ ანგარიშთა სისტემის ახალ სტანდარტებზე გადადის
access_time2019-11-14 18:40:11
საქართველოს ბიზნეს ასოციაციასა (BAG) და საქართველოს სტატისტიკის ეროვნულ სამსახურს შორის სამუშაო შეხვედრისას საქსტატის აღმასრულებელმა დირექტორმა გოგიტა თოდრაძემ ასოციაციის წევრი კომპანიების წარმომადგენლებს ეროვნულ ანგარიშთა სისტემის (ეას) ახალი მეთოდოლოგია წარუდგინა. შეხვედრას ესწრებოდა ასოციაციის პრეზიდენტი, სოსო ფხაკაძე და აღმასრულებელი დირექტორი, ლევან ვეფხვაძე. მიმდინარე წლის 15 ნოემბრიდან საქართველოს სტატისტიკის ეროვნული სამსახური ეროვნულ ანგარიშთა სისტემის (ეას) ახალ...

თინა ხიდაშელი: სამი კონკრეტული ნაბიჯი, რომელიც უნდა გადადგას ივანიშვილმა ვითარების შემოსაბრუნებლად

თინა ხიდაშელი: სამი კონკრეტული ნაბიჯი, რომელიც უნდა გადადგას ივანიშვილმა ვითარების შემოსაბრუნებლად
access_time2019-11-14 18:05:57
სამი კონკრეტული ნაბიჯი, რომელიც უნდა გადადგას ივანიშვილმა ვითარების შემოსაბრუნებლად - წერს სოციალურ ქსელში ორგანიზაცია „სამოქალაქო იდეის“ დამფუძნებელი თინათინ ხიდაშელი.    1.საჯაროდ მიმართოს იმ 8 დეპუტატს ვინც დატოვა უმრავლესობა დაბრუნდნენ, რადგან სწორედ მათი პოზიცია არის თანხვედრაში პარტიის ხაზთან - მხარს ვუჭერთ 2020 პროპორციულ არჩევნებს. შესაბამისად, ისინი უნდა დარჩნენ პარტიაში.   2. პარტიიდან უნდა გარიცხოს ყველა, ვინც დღეს პარტიის...


მსგავსი სიახლეები

up