ბიზნესომბუდსმენმა ჯერ პატივი უნდა სცეს ქართულ კანონმდებლობას და მერე უნდა ეცადოს მის დაცვას

ბიზნესომბუდსმენმა ჯერ პატივი უნდა სცეს ქართულ კანონმდებლობას და მერე უნდა ეცადოს მის დაცვას

access_time2017-11-04 20:00:47

საქართველოში შვედური ბრენდის H&M-ის მაღაზიაზე გაკეთებულ ქართულენოვან წარწერას — „ჰ და მ“  საზოგადოებაში განსაკუთრებული აჟიოტაჟი მოჰყვა. ფაქტს facebook-ის საკუთარ გვერდზე გამოეხმაურა საქართველოს ბიზნესომბუდსმენის მოვალეობის შემსრულებელი ზურაბ ძნელაშვილი. 


„ამიტომ ვამბობდი, რომ სასაქონლო ნიშნების სახის და ფორმის შეცვლა დაუშვებელია! არ დამიჯერეთ და აი შედეგიც. იარეთ ახლა ჰ და მ-ში. გაიგეთ, რომ სასაქონლო ნიშანი არ არის წარწერა, რომელიც უნდა წაიკითხო და გაიგო, სასაქონლო ნიშანი არის გამოსახულება, რომელიც უნდა აღიქვა, დაიმახსოვრო და რომელიც უნდა ასოცირდებოდეს გარკვეულ ხარისხთან/სტანდარტთან', -  წერს ძნელაშვილი facbook-ის პირად გვერდზე.


არადა, რეკლამის შესახებ საქართველოს კანონის თანახმად, კომერციულ ობიექტებზე სახელმწიფო ენაზე წარწერა სავალდებულოა.  კანონი 1998 წლიდან მოქმედებს. კანონის თანახმად,  აბრაზე წარწერა, სურვილის შემთხვევაში, შეიძლება უცხოურ ენაზეც შესრულდეს, თუმცა იმ პირობით, რომ უცხოურენოვანი წარწერა ზომით არ უნდა აღემატებოდეს ქართულ ენაზე შესრულებულ წარწერას. ამავე კანონით, ორენოვანი მანათობელი წარწერის გამოყენების შემთხვევაში აუცილებელია, რომ ობიექტზე გაკეთებული ყველა წარწერა (ქართულიც და უცხოურიც) იყოს ერთნაირად განათებული და კითხვადი.


სარეკლამო აბრის განთავსების წესების დარღვევა ადმინისტრაციულ სამართალდარღვევად ითვლება. H&M-ის შემთხვევაში კანონი ზუსტად შესრულდა. 


H&M-ის მაღაზიაზე ქართულენოვანი წარწერის ფაქტს გამოეხმაურა ცნობილი ფოტოგრაფი გოგა ჩანადირიც. როგორც ის სოციალურ ქსელში ბრენდს ქართულენოვანი წარწერისთვის მადლობას უხდის. „კომერსანტი“ გოგა ჩანადირის პოსტს უცვლელად გთავაზობთ.


„დავიწყებ მადლობით - ცნობილი კომპანია „ჰ და მ“ (ლათინურად H&M) 30 ნოემბერს თბილისში მაღაზიას ხსნის. მან გარეფასადზე აბრები უკვე დაკიდა, რომელთაგან ერთ-ერთი ქართულია. მადლობას სწორედ ამის გამო ვუხდი.


დიახ, ამ საერთაშორისო (შვედეთიდან) ბრენდმა პატივი სცა სახელმწიფო ენასა და კანონს რეკლამის შესახებ. უკვე მეორე დღეა, ამ ამბავმა ქილიკი და უკმაყოფილებაც კი გამოიწვია.


აი, როდიდან გახდა ქართული დამწერლობა ან კანონის დაცვა დასაცინი?

ძალიან უხერხულია.

ახლა განვმარტავ: კანონი დაწესებულებებს სახელის თარგმნას არ ავალდებულებს. მაგალითად, თუ არის Head and Shoulders, მას გარეაბრაზე შეუძლია დააწეროს ქართული ასოებით ისე, როგორც იკითხება - „ჰედ ენდ შოლდერსი“ და არა როგორც იწერება „ჰეად ანდ შოულდერს“(ი), მაგრამ არავითარ შემთხვევაში, მხოლოდ ლათინური ასოებით არ უნდა დაიწეროს.


ბრენდის საკუთარი სახელის თარგმნას კანონი არ ითხოვს.


ცუდად ჟღერსო, კრიტიკოსები ამბობენ.


თუ ცუდად ჟღერს, ჩვენი ბრალია? ეს ხომ ჩვენი მოგონილი სიტყვები არ არის? ისე ვწერთ, როგორც წარმოითქმის. რაც შეეხება ჰდამ-H&M-ს - ეს შვედური კომპანიაა. სრული სახელია Hennes & Mauritz, რაც ნიშნავს ქალის და კაცის. შემოკლებით H&M კიდევ ერთხელ ვიტყვი, კანონი ბრენდს არ სთხოვს ქ და კ-ს, ანუ, სახელის გადმოქართულებულად დაწერას. ამიტომ, არც ეს შემთხვევაა საქილიკო.


დედანში H&M იკითხება როგორც ჰაუნდემი, ხოლო ინგლისურად წარმოსთქვამენ „ეიჩენდემი“-ს.


თუ მაინცდამაინც ისე უნდა დავწეროთ, როგორც წარმოითქმის, მაშინ ჰაუნდემი იქნება, რადგან მწარმოებლის სახელია. ხოლო თუ ქართულით მივყვებით, მაშინ ლოგიკურად, ჰოედამანი იქნება. აბრევიატურა საკუთარ ენაზე მორგებას იტანს, ისევე, როგორც ინგლისურმა „ეიჩენდემი“ მოირგო. რატომაც არა? დავუძახოთ „ჰოედამანი“.


და კიდევ, მსოფლიო პრაქტიკა აჩვენებს, რომ სადაც „ჰოედამანი“ შედის, მცირე ხნის შემდეგ მას უფრო ცნობილი ბრენდები მიჰყვებიან.
კიდევ ერთხელ დიდი მადლობა ამ ბრენდს სახელმწიფო ენის პატივისცემისთვის. ახლაც მიკვირს იმ ადამიანების, ვინც ამის გამო იქილიკა, დასცინა, გესლი გადმოანთხია და თან, კანონიც დაიწუნა“,  წერს გოგა ჩანადირი facebook-ის საკუთარ გვერდზე.


ფოტო  გოგა ჩანადირი


„კომერსანტი“




გამოიწვევს თუ არა ახალი კორონავირუსი გლობალურ ფინანსურ კრიზისს

გამოიწვევს თუ არა ახალი კორონავირუსი გლობალურ ფინანსურ კრიზისს
access_time2020-02-23 18:00:01
ჯანდაცვის მსოფლიო ორგანიზაციამ კორონავირუსი გლობალური მნიშვნელობის საფრთხედ გამოაცხადა. იმავე დღეს საერთაშორისო სავალუტო ფონდმა აღიარა, რომ ეპიდემია გავლენას მსოფლიო ეკონომიკაზეც იქონიებს. ექსპერტების აზრით, აშკარაა, რომ...

„ეროვნული ბანკის რეგულაციების გარეშე მომავალში მოსახლეობის მასობრივ გაკოტრებას და სისტემურ კოლაფსს მივიღებდით“ - ლაშა ნიკოლაიშვილი

„ეროვნული ბანკის რეგულაციების გარეშე  მომავალში მოსახლეობის მასობრივ გაკოტრებას  და სისტემურ კოლაფსს მივიღებდით“ - ლაშა ნიკოლაიშვილი
access_time2020-02-23 17:00:10
„საბანკო რეგულაციებმა ადმინისტრირება ბოლო ორი წელია რაც დაიწყო, თუმცა, რეალურად,პროცესს საფუძველი  4-5 წლის წინ ჩაეყარა. იყო ძალიან დიდი მოსამზადებელი პერიოდი. რეგულაციები ფინანსური ინსტიტუტებისთვის მოულოდნელი არ ყოფილა,“- ამის შესახებ მიკროსაფინანსო ორგანიზაცია „რიკო ექსპრესის“ სამეთვალყურეო საბჭოს თავმჯდომარემ, ლაშა ნიკოლაიშვილმა რადიო „კომერსანტის“, გადაცემაში „ეკონომისტის დრო...

რა ეკონომიკურ და პოლიტიკურ დივიდენდებს მოუტანს TANAP-ი საქართველოს

რა ეკონომიკურ და პოლიტიკურ დივიდენდებს მოუტანს TANAP-ი საქართველოს
access_time2020-02-23 15:00:35
“სამხრეთის დერეფნის კონცეფცია საქართველოს მნიშვნელოვან პოლიტიკურ დივიდენდსა და ენერო უსაფრთხოებას მოუტანს,” – ამის შესახებ საქართველოს ნავთობისა და გაზის კორპორაციის გენერალურმა დირექტორმა, გიორგი ბახტაძემ, report.ge-ისთან საუბრისას განაცხადა. მისი განმარტებით, ტრანს-ანატოლიური გაზსადენის – TANAP ამოქმედებამდე საქართველო გაზის მხოლოდ რეგიონული მნიშვნელობის სატრანზიტო ქვეყანას წარმოადგენდა. ახლა იგი საერთაშორისო მასშტაბის მოთამაშედ ჩამოყალიბდა. ამიერიდან...

საცხობების ქსელი ანტრე ლონდონში გაიხსნება

საცხობების ქსელი ანტრე ლონდონში გაიხსნება
access_time2020-02-22 19:10:48
საცხობების ქსელი ანტრე ლონდონში გაიხსნება. ქსელის პირველი კაფე ნოთინგ ჰილ გეითის # 138 ში სტუმრებს 2020 წლის ზაფხულიდან უმასპინძლებს. “ანტრე ლონდონი” კომპანიის საერთაშორისო ექსპანისიის ნაწილია, რომელიც თბილისის და ბაქოს შემდეგ მესამე ქალაქს წარმოადგენს.ანტრე თანამედროვე, ჯანსაღი ცხოვრების მოყვარულთა არჩევანია, რომელმაც რეპუტაცია უმაღლესი ხარისხის ხელნაკეთი პროდუქტების წარმოებით მოიპოვა.“ანტრე ლინდონი” ბრიტანულ ბაზარზე საინტერესო სინთეზით...

„დემნა გვასალიამ თავისი საბჭოური ნოსტალგიით გადაუარა მოდის სფეროს და ჩვენც იგივე შეგვიძლია გავაკეთოთ კულინარიით“

„დემნა გვასალიამ თავისი საბჭოური ნოსტალგიით გადაუარა მოდის სფეროს და ჩვენც იგივე შეგვიძლია გავაკეთოთ კულინარიით“
access_time2020-02-22 18:00:21
თუ გაქვთ სურვილი და, იმავდროულად, თანხაც, თბილისში ახალი ადგილი შექმნათ, სადაც ადამიანები სიამოვნებით ივლიან და გემრიელ კერძებს დააგემოვნებენ, ეს სულაც არ ნიშნავს იმას, რომ ოცნების რეალობად ქცევისთვის ყველა საჭირო ბერკეტს...


მსგავსი სიახლეები

up