„თუ თურქმენეთი ბაქო-თბილისი-ყარსის რკინიგზაში ჩაერთვება, მაშინ რუსეთთან კონკურენციაში შევალთ“

„თუ თურქმენეთი ბაქო-თბილისი-ყარსის რკინიგზაში ჩაერთვება, მაშინ რუსეთთან კონკურენციაში შევალთ“

access_time2018-08-21 11:30:38

ბაქო-თბილისი-ყარსის რკინიგზის პროექტს, რომელსაც სხვანაირად „აბრეშუმის გზითაც“ მოიხსენიებენ, თურქმენეთის ტვირთბრუნვა ემატება. ცნობილია რომ მოლაპრაკებები უკვე დაწყებულია და მაგისტრალზე ახალი ტვირთბრუნის დამატებით მხარეები მოგების მოლოდინში არიან.


  რა სარგებელი შეიძლება მოუტანოს ამ სიახლემ საქართველოს? როგორც „კომერსანტმა“ გაარკვია, მთლიანი პროექტისთვისაც და მათ შორის საქართველოსთვისაც, თურქმენული ტვირთნაკადი არაერთი დადებითი შედეგების მომტანია.

 

კერძოდ,  სატრანსპორტო დერეფნის კვლევის ცენტრის ხელმძღვანელი პაატა ცაგარეიშვილი რამდენიმე მნიშვნელოვან ფაქტორზე ამახვილებს ყურადღებას. ერთ-ერთი ასეთი დაბალი სატარიფო განაკვეთია.

 

„პირველ რიგში, უნდა ითქვას, რომ მთლიანი პროექტისთვის არის კარგი თურქმენეთიდან ტვირთბრუნვის დამატება, რადგან ბაქო-თბილისი-ყარსის რკინიგზაში ჩადებული ინვესტიციის ამოღება დროში უფრო დაჩქარდება. რაც შეეხება საქართველოს, თურქმენეთი არის სტაბილური ქვეყანა და იქიდან ტვირთების მოზიდვა, ჩვენთვისაც გაზრდის მათ მოცულობას. ამასთან მნიშვნელოვანია, რომ ეს ქვეყანა ღიად აცხადებს რკინიგზის ტარიფების 50%-ით შემცირების შესაძლელობას, თუ მისი გავლით მოხდება ტრანსპორტირება. ეს კი ჩვენთვისაც კარგი სტარტაპია, რადგან საერთო ჯამში ჩამოყალიბდება დაბალი ტარიფები“,- განმარტავს ცაგარეიშვილი.

 

მისივე თქმით, პროექტის მასშტაბების გაზრდით მოიმატებს კონკურენციაც და წლის განმავლობაში შესაძლოა ბაქო-თბილისი-ყარსის რკნიგზამ მეტი ტვირთიც გადაზიდოს.

 

„თურქმენეთი დღეს ინტენსიურად ავითარებს ტვირთნაკადების მოზდივას რუსეთის მიმართულებით, მაგრამ თუ ჩაერთვება ბაქო-თბილისი-ყარსის რკინიგზაზეც, მაშინ რუსეთთან კონკურენციაში შევალთ. ეს ტარიფებზეც დადებითად აისახება და ამასთან წლის განმავლობაში მეტი შანსია 2-3 მლნ. ტონა ტვირთი გადაიზიდოს, რაც პროექტს დაუბრუნებს სიცოცხლისუნარიანობასაც. თანაც აქ საუბარია არამარტო გაზისა და ნავთობის ტრანსპორტირებაზე, არამედ თუქრმენეთიდან სხვა ქიმიური ნივთიერებებიც მოიზიდება“,- აღნიშნავს პაატა ცაგარეიშვილი.

მიუხედავად იმისა, რომ ქიმიური ნივთიერებები ამგავრი დადებითი შედეგის მომტანია, სატრანსპორტო დერეფნის კვლევის ცენტრის ხელმძღვანელი მეორე უკიდურესობაზეც ამახვილეს ყურადღებას. მისი თქმით, ამ შემთხვევაში ეკოლოგიური კატარსტროფების რისკი უფრო იმატებს.

 


 „ბოლო პერიოდში საქართველო მოიაზრება, როგორც ქიმიური ნივთიერებების ტრანსპორტირების გადამზიდი ქვეყანა, რასაც მაგალითად ევროპული ქვეყნები ძალიან ერიდებიან.  „აბრეშუმის გზაზე“ თურქმენეთის ტვირთბრუნვის დამატება რაოდონებრივად გაზრდის ქიმიური ნივთიერებებსაც, რაც ჩვენთვის არ არის კარგი. ზოგადად სტატისტიკურად ყოველწლიურად მზარდი ტენდენცია ფიქსირდება ამ კუთხით და საერთო ჯამში იმატებს რისკებიც. მაგალითად, რომ გადაყირავდეს ვაგონი ან მდინარეში ჩავარდეს, ეს მთლიანად დააბინძურებას გარემოს. იგივე ხდება ბათუმში, ზღვაში გოგირდის გაშვებითაც“,- განმარტავს ცაგარეიშილი.

 

 ბაქო-თბილისი-ყარსის სარკინიგზო მაგისტრალმა შესაძლოა თურქმენეთიდან მოიზიდოს ტვირთნაკადი. ამის შესახებ ინფორმაცია  თურქმენეთში თურქეთის ელჩმა გაავრცელა. მისივე თქმით, პროექტები თურქულ მხარეს უკვე მომზადებული აქვს და ეს იქნება ძალიან მომგებიანი თავად თურქმენეთისთვის. მითუმეტეს მაშინ, როცა ამ უაკანსკნელს გაზის მარაგი შეფასებული აქვს 26 მლრდ. კუბ. მეტრად.


ჩვენ გვაქვს  ბაქო-თბილისი-ყარსის რკინიგზის დაგრძელების გეგმა. ეს მარშრუტი  სტრატეგიული მნიშვნელობისაა როგორც თურქეთისასევე თურქმენეთისთვის. აშხაბადს ექსპორტზე გააქვს ნავთობი და გაზი  და მათ სურთ ამ სეგმენტიდან შემოსავლების გაზრდა, - განაცხადა ელჩმა.

 

შეგახსენებთ, ბაქო- თბილისი-ყარსის მაგრისტრალი („აბრეშუმის გზა“) 2017 წლის 30 ოქტომბერს გაიხსნა. პროექტი ჯერ კიდევ არ არის დასრულებული, თუმცა სატვირთო გადაზიდვები უკვე ხორციელდება. აზერბაიჯანი წელს ამ მაგისტრალით 4000 -მდე კონტეინერის გადაზიდვას პროგნოზირებს.


 ბაქო-თბილისი-ყარსის სარკინიგზო მაგისტრალის პროექტის განხორციელება 2007 წელს დაიწყო, მშენებლობა კი 2008 წელს. რკინიგზა, რომლის აშენებასაც 10 წელი დასჭირდა უკვე ექსპლუატაციაშია და მისი მონაკვეთის 254 კილომეტრი სწორედ საქართელოზე  გადის. აქედან 29 კილომეტრის მაგისტრალი სრულიად ახალია.

 

რაც შეეხება საქართველოს რკინიგზის გადაზიდვებს, გასული 5 წლის განმავლობაში 40%-ზე მეტად შემცირდა. 2012 წელს საქართველოს რკინიგზამ 20 მილიონი ტონა ტვირთი გადაზიდა, 2016 წელს კი ეს მაჩვენებელი მხოლოდ 11.9 მილიონ ტონას შეადგენდა.

 

2012 წელი - 20.1 მილიონი ტონა

2013 წელი - 18.2 მილიონი ტონა

2014 წელი - 16.7 მილიონი ტონა

2015 წელი - 14.1 მილიონი ტონა

2016 წელი - 11.9 მილიონი ტონა



სალომე ლემონჯავა




დღის Top 10 საინტერესო ამბავი

დღის Top 10 საინტერესო ამბავი
access_time2020-08-06 21:00:03
დღის Top 10 საინტერესო ამბავი: 1.მაია სიდამონიძე: უახლოესი ორი წლის განმავლობაში ტურიზმის სექტორი ჩვეულ რიტმს ვერ დაუბრუნდება ეკონომიკისა და მდგრადი განვითარების მინისტრის ნათია თურნავას ინფორმაციით, საქართველოში უცხოელი ტურისტები გამოჩნდნენ. როგორც მინისტრმა განაცხადა, საქართველოში შემოსული ავიარეისების ¾-ს სწორედ ქვეყნის...

პირველად ბოლო 6 წელში რკინიგზას სატვირთო გადაზიდვით შემოსავალი გაეზარდა

პირველად ბოლო 6 წელში რკინიგზას სატვირთო გადაზიდვით შემოსავალი გაეზარდა
access_time2020-08-06 17:40:00
პირველად ბოლო 6 წლის განმავლობაში საქართველოს რკინიგზას ტვირთის გადაზიდვით მიღებული შემოსავალი გაეზარდა. სატვირთო გადაზიდვები სახელმწიფო კომპანიის შემოსავლის ყველაზე დიდ ნაწილს აგენერირებს. 2019 წელს რკინიგზამ ამ გზით 109.4 მლნ დოლარი მიიღო, რაც წლიურად 14%-ით გაზრდილი მაჩვენებელია. შემოსავლის ზრდაზე დადებითი გავლენა იქონია როგორც მშრალი, ასევე თხევადი ტვირთების გადაზიდვებმა. ჯამში რკინიგზამ გასულ წელს 174.2 მლნ დოლარის შემოსავალი...

AIRBALTIC-მა თბილისის მიმართულებით რეგულარული ფრენები განაახლა

AIRBALTIC-მა თბილისის მიმართულებით რეგულარული ფრენები განაახლა
access_time2020-08-06 16:00:25
6 აგვისტოს, ლატვიურმა ავიაკომპანია airBaltic თბილისის მიმართულებით რეგულარული ფრენები განაახლა. ინფორმაციას თბილისისა და ბათუმის საერთაშორისო აეროპორტების ოპერატორი კომპანია TAV Georgia ავრცელებს. რიგიდან თბილისში 126 მგზავრი ჩამოფრინდა, ხოლო თბილისიდან რიგის მიმართულებით 141 მგზავრი გაფრინდა. აეროპორტში მოსულ მგზავრებს, ტავის ბრენდირებული პირბადეები დაურიგდათ. 20 აგვისტომდე ფრენები კვირაში ერთი სიხშირით შესრულდება:✔️ რიგა - თბილისი | ყოველ...

პირველი ბრენდირებული ქართული ქვევრის ლუდი ამერიკისა და იაპონიის ბაზარზე

პირველი ბრენდირებული ქართული ქვევრის ლუდი ამერიკისა და იაპონიის ბაზარზე
access_time2020-08-06 16:30:15
ქვევრის ლუდის გამოჩენამ არამარტო ქართულ, არამედ საერთაშორისო ბაზარზე დიდი დაინტერესება გამოიწვია. როგორია დამზადების ტექნოლოგია, როგორ ხვდება ლუდი ქვევრში, რამდენად მაღალია მომხმარებლების დაინტერესება და რა პოზიცია უჭირავს ქვევრის ლუდს საერთაშორისო ბაზარზე – ამ დეტალების გასარკვევად „კომერსანტი“ მწარმოებელი კომპანიის Gotsa Wines-ის მფლობელს ბექა გოცაძეს დაუკავშირდა. „როგორც მეღვინეობაში მთავარი არის ყურძენი და ვენახი, ისე ლუდში მთავარია ალაოდა...

Die Welt: ამერიკა ეკონომიკურ კატასტროფას განიცდის

Die Welt: ამერიკა ეკონომიკურ კატასტროფას განიცდის
access_time2020-08-06 19:50:38
ბოლო თვეებში ამერიკა ეკონომიკურ კატასტროფას განიცდის, 5 წლიანი უწყვეტი ზრდის შედეგები მე-2 კვარტალში დაინგრა, როდესაც ქვეყნის მშპ, ინვესტიციების და შიდა მოხმარების ვარდნის გამო 9,5%-ით დაეცა. 2020 წლის მე-2 კვარტალი ეკონომიკური თვალსაზრისით, ბოლო 75 წლის მანძილზე ყველაზე საშინელი იყო. ამის კარგი მაგალითია ნიუ-იორკი, სადაც მარტის დასაწყისიდან 2800 საწარმო დაიხურა, ხოლო 240 000 მცირე ოჯახური კომპანიიდან (ყავახანები, სილამაზის სალონები, პატარა...


მსგავსი სიახლეები

up