31 მლრდ 2030 წლამდე - ინფრასტრუქტურული პროექტები, რომლებიც მომდევნო 10 წელიწადში უნდა განხორდიელდეს

31 მლრდ 2030 წლამდე - ინფრასტრუქტურული პროექტები, რომლებიც მომდევნო 10 წელიწადში უნდა განხორდიელდეს

access_time2021-07-08 11:00:30

პრემიერ ირაკლი ღარიბაშვილის განცხადებით, მომდევნო წლებში ინფრასტრუქტურულ პროექტებზე 31 მლრდ ლარი დაიხარჯება და წითელი ხიდი-სარფის 430 კმ-იანი ავტომაგისტრალი დასრულდება, რაც მგზავრობის დროს 4 სთ-მდე შეამცირებს. მთავრობის მეთაურის განცხადებაში, გარდა იმისა, რომ ავტობანის დასრულების თარიღმა კიდევ ერთხელ გადაიწია, ახალი არაფერია. 


10 წელიწადში 31 მლრდ ლარი, რაც დღევანდელი კურსით $9.9 მლრდ-ა, არც ისე დიდი თანხაა. შედარებისთვის ლა-მანშის გვირაბის მშენებლობა ამჟამინდელი კურსით $22 მლრდ დაჯდა, დაგეგმილზე 65%-ით მეტი. საქართველოში მსგავსი მასშტაბის პროექტები არ ხორციელდება, თუმცა რიკოთზე 96 ხიდისა და 53 გვირაბის მშენებლობაა დაგეგმილი. ცალკე აღებული ყველაზე მსხვილი პროექტი კი ქვეშეთი-კობის 9 კმ-იანი გვირაბია.


რიკოთის საუღელტეხილო მონაკვეთის მშენებლობა, საწყისი გეგმის მიხედვით, 2020 წელს უნდა დასრულებულიყო. თარიღმა ჯერ 2022-მდე, შემდეგ კი 2024 წლამდე გადაიწია. მონაკვეთის საერთო სიგრძე 52 კმ-ა. ის დღევანდელ მანძილს 30 კმ-ით ამცირებს.


ყველაზე გრძელი გვირაბის სიგრძე 1800 მეტრია, მისი მშენებლობა გასულ წელს დაიწყო. გასულ წელსვე, პირველი 180 მეტრიანი გვირაბის მშენებლობა 2020 წლის მაისში დასრულდა. როგორც Commersant-ს გზების დეპარტამენტიდან აცნობეს, ამ დროისთვის უკვე 8 გვირაბის მშენებლობაა დასრულებული, თუმცა ექსპლუატაციაში ჯერ შესული არც ერთი არ არის. პარალელურად სამშენებლო სამუშაოები 47 გვირაბსა და 71 ხიდზე მიმდინარეობს, რომლებიც ეტაპობრივად 2022-2023 წლებში დასრულდება. მონაკვეთს სულ 4 კომპანია აშენებს. პროექტის ჯამური ღირებულება 2.5 მლრდ ლარს შეადგენს, საიდანაც ამ დროისთვის 500 მილიონია ათვისებული.


ქვეშეთი-კობის გზაზე 9 კმ-იანი გვირაბის მშენებლობა, ჯერ აქტიურ ფაზაშიც არ შესულა, მაგრამ უკვე გახდა სკანდალისა და ოპოზიციის ნაწილის თავდასხმის მიზეზი. ხელისუფლების განმარტებით უამინდობა და ზვავსაშიშროება გვირაბის ექსპლუატაციაში შევლის შემდეგ გადაადგილების შემაფარხებელი მიზეზი ვეღარ გახდება, პლუს მგზავრობის დროც 40 წთ-ით შემცირდება. ოპონენტები კი პროექტს ეკონომიკურად არამომგებიანს უწოდებენ და მთავრობას შეზუდული რესურსის მთლიანად აღმოსავლეთ-დასავლეთის მაგისტრალზე გადამისამართებას სთხოვენ, მატი ნაწილი პარალელს როკის გვირაბთანაც ავლებს, რაც თუნდაც იმიტომაა არასწორი, რომ გვირაბის ორივე ბოლო საქართველოს კონტროლირებად ტერიტორიაზე იქნება მოქცეული.


სამხრეთ კავკასიაში ყველაზე გრძელი გვირაბს China railway tunnel group აშენებს. პროექტის ღირებულება 909 მლნ ლარია და ის 2024 წელს უნდა დასრულდეს. ამჟამად გვირაბგამყვანი მანქანის აწყობის სამუშაოები მიმდინარეობს.



რიკოთისა და ქვეშეთი-კობის გარდა კიდევ რამდენიმე პროექტი მშენებლობის ან კვლევის ფაზაშია. ქუთაისის შემოვლითი გზის სიგრძე 41 კმ-ა, საიდანაც 19 კმ-იანი მონაკვეთი გასულ წელს გაიხსნა, გეგმის მიხედვით დასრულების თარირი 2021 წელია. მშენებლობის ღირებულება 200 მლნ ლარია. გზას ქართული „ბლექ სი გრუპი“ და აზერბაიჯანული „აკორდი“ აშენებს.


ბათუმის 14 კმ-იანი შემოვლითი გზის მშენებლობა 2016 წელს დაიწყო და 2020 წელს უნდა დასრულებულიყო ტუმცა თაღიღმა 1 წლით გადაიწია. რთული რელიეფის გამო საჭირო ხდება 19 სახიდე გადასასვლელის, 4 სატრანსპორტო კვანძის, 5 გვირაბისა და 57 წყალგამტარი მილის განთავსება, რაც მშენებლობას 330 მლნ ლარამდე აძვირებს. პროექტს თურქული „POLAT YOL & MAPA“ ახორციელებს.


ამ დრომდე არ დასრულებულა სამტრედია-გრიგოლეთის 52 კმ-იანი მონაკვეთი, რომლის მშენებლობაც 4 ლოტად ხორციელდება და რომელზეც სახელმწიფოს უკრაინულ კომპანიასთან 80 მლნ-იანი დაავა აქვს დაწყებული.


ასევე დასასრულებელია: ხულო-ზარზმის, ბაკურციხე-გურჯაანის პროექტები. თბილისი-საგარეჯოს 35 კმ-იან მონაკვეთზე ტენდერი მხოლოდ ახლა 2021 წლის 26 ივნისს გამოცხადდა. კახეთის მიმართულებით ავტობანის მშენებლობა დაწყებულიც კი არ არის.


ჯერ კიდევ 2019 წლის მაისში საავტომობილო გზების დეპარტამენტის ვებგვერდზე აღმოსავლეთ-დასავლეთ დერეფნის დასრულების თარიღად 2022 წელი სახელდებოდა. წითელი ხიდიდან სარფამდე მანძილის დაფარვის დრო 8 სთ-დან 4-4.5 სთ-მდე სწორედ ამ პერიოდისთვის უნდა შემცირებულიყო. მთავრობის ახალმა ათწლიანმა გეგმამ დასრულების ვადა ერთბაშად 8 წლით გადასწია. პრემიერს ავტობანის დასრულების თარიღად 2030 წელი არ დაუსახელებია, მაგრამ არც ათწლიანი გეგმის წარდგენისას არ ის უთქვამს, რომ აღნისნულ მიზანს სახელმწიფო 20204 ან 2026 წლისთვის მიაღწევდა.


დროში გაჭიანურების გარდა, ახალ გზებზე უსაფრთხოებაც სერიოზულ პრობლემას წარმოადგენს. ხშირად ოთხზოლიანი მონაკვეთიდან მხოლოდ 2 ზოლი იხსნება, შუაში ბორდიურის გარეშე, რის შედეგადაც გადასწრების მიზნით საპირისპირო ზოლში გადასვლა რიგ შემთხვევებში ავარიითა და მსხვერპლით მთავრდება.


სახელმწიფო გზებს, ძირითად შემთხვევაში, ვალით აშენებს, რომელიც შემდგომ თავისი საპროცენტო ხარჯით ყველას გადასახდელია. ხელისუფლების წარმომადგენლები ზოგჯერ აღიარებენ, რომ სისტემა არასამართლიანია, თუმცა მისი ცვლილება არ იგეგმება. პრობლემა ისაა, რომ ის ვინც თბილისიდან ქუთაისში ან ბათუმში წელიწადში ერთხელ მიდის და ის ვინც 50-ჯერ მიდის გზით სარგებლობის გადასახადს თანაბრად არ უნდა იხდიდნენ. 


საქართველოში საავტომობილო გზების ჯამური სიგრძე 20 000 კმ-ა, საიდანაც 1600 კმ საერთასორისო მნიშვმნელობისაა, 3400 კმ შიდასახელმწიფოებრივი, დანარჩენი კი შიდასაქალაქო და შიდასასოფლო  გზებია.


ინფრასტრუქტურა მხოლოდ გზებს არ მოიცავს. მეორე მთავარი მიმართულება წყალგაყვანილობის ქსელის რეაბილიტაციაა. მიუხედავად იმისა, რომ საქართველო 1 სულ მოსახლეზე მტკნარი წყლის მოცულობით მსოფლიოსი ერთ-ერთი პირველია, წყალმომარაგების ქსელზე მოსახლეობის მხოლოდ 2/3-ა მიერთებული და მათგან ნახევარს წყალი ისევ გრაფიკით მიეწოდება. პრემიერის დაპირებით 24 საათიან წყალმომარაგებაზე ყველა ქალაქი 2025 წლისთვის, მთელი ქვეყანა კი 2030 წლისთვის უნდა გადავიდეს. წყალმომარაგების ქსელის რეაბილიტაციაც საკმაოდ ინვესტიციატევადია. პრობლემის მოგვარებაზე, მხოლოდ ორ ქალაქში ბათუმსა და უგდიდში 500 მლნ ლარზე მეტი დაიხარჯა.


სამუშაოები ასევე მიმდინარეობს გაზმომარაგების ქსელის გაფართოებისა და ელექტროგადამცემი ხაზების რეაბილიტაციის მიზნით. პროცესში ჩართულია როგორც სახელმწიფო, ასევე ენერგოდისტრიბუტორი კომპანიები: ენერგოპროჯორჯია და სოკარი. უახლოეს წლებში ჰესების მშენებლადაც შესაძლოა სახელმწიფო მოგვევლინოს. თუ ეს ასე მოხდა, მაშინ მხოლოდ ხუდონის, ნენსკრასა და ნამახვანის მშენებლობა გადასახადის გადამხდელებს $3 მლრდ ანუ 9.45 მლრდ ლარი დაუჯდება.




„მომავალ შაბათს რომ საპარლამენტო არჩევნები ტარდებოდეს – ოცნება 19%, ენმ 14%, გახარია 3%“ – IRI

„მომავალ შაბათს რომ საპარლამენტო არჩევნები ტარდებოდეს – ოცნება 19%, ენმ 14%, გახარია 3%“ – IRI
access_time2023-04-25 14:00:33
საერთაშორისო რესპუბლიკური ინსტიტუტი (IRI) საზოგადოების აზრის კვლევას აქვეყნებს. კითხვაზე, ვის მისცემდნენ ხმას, საპარლამენტო არჩევნები მომავალ შაბათს რომ ტარდებოდეს, 19% ქართულ ოცნებას ასახელებს, 14% ერთიან ნაციონალურ მოძრაობას.  მოქალაქეებს დაუსვეს კითხვა - საპარლამენტო არჩევნები რომ მომავალ შაბათს ტარდებოდეს, რომელ პარტიას მისცემდით ხმას? (თუ მისცემდით) / თქვენ მიერ არჩეული პარტია რომ ბიულეტენზე არ ყოფილიყო, სანაცვლოდ ვის მისცემდით ხმას? (თუ...

IRI-ის კვლევის მიხედვით, გამოკითხულთა 91%-ს ყველაზე მეტად პატრიარქი, 52%-ს კახა კალაძე, ხოლო 48%-ის სალომე ზურაბიშვილი მოსწონს

IRI-ის კვლევის მიხედვით, გამოკითხულთა 91%-ს ყველაზე მეტად პატრიარქი, 52%-ს კახა კალაძე, ხოლო 48%-ის სალომე ზურაბიშვილი მოსწონს
access_time2023-04-25 13:30:40
„საერთაშორისო რესპუბლიკური ინსტიტუტის (IRI)“ ახალი კვლევის თანახმად, გამოკითხულთა 91%-ს ყველაზე მეტად საქართველოს პატრიარქი ილია მეორე მოსწონს.   ამავე კვლევის თანახმად, რეიტინგში მეორე ადგილს თბილისის მერი კახა კალაძე იკავებს, რომელიც გამოკითხულთა 52%-ს მოსწონს, 48%-ით მესამე ადგილზეა საქართველოს პრეზიდენტი, სალომე ზურაბიშვილი, რომელსაც მოსდევს პრემიერ-მინისტრი ირაკლი ღარიბაშვილი 43%-ით.   ცნობისთვის, IRI-ის კვლევა 2023 წლის 4-23 მარტის პერიოდში...

უკრაინამ სუდანიდან 138 ადამიანის ევაკუაცია წარმატებით განახორციელა, მათ შორის არიან საქართველოს მოქალაქეებიც

უკრაინამ სუდანიდან 138 ადამიანის ევაკუაცია წარმატებით განახორციელა, მათ შორის არიან საქართველოს მოქალაქეებიც
access_time2023-04-25 12:50:16
უკრაინამ წარმატებით ჩაატარა სამაშველო ოპერაცია სუდანის ტერიტორიიდან მოქალაქეების ევაკუაციის მიზნით. სულ გამოიყვანეს 138 ადამიანი, მათ შორის უცხოელები. ამის შესახებ უკრაინული მედია თავდაცვის სამინისტროს მთავარი სადაზვერვო სამმართველოს პრესსამსახურზე დაყრდნობით იუწყება. აღნიშნულია, რომ ოპერაცია უკრაინის პრეზიდენტის აპარატთან და საგარეო საქმეთა სამინისტროსთან კოორდინაციით დაზვერვის მთავარმა დირექტორატმა განახორციელა. „წარმატებული...

რომელ პარტიას არ მისცემდით ხმას: 39% „ნაციონალურ მოძრაობას“, 34 % კი „ქართულ ოცნებას“ ასახელებს“ - IRI

რომელ პარტიას არ მისცემდით ხმას: 39% „ნაციონალურ მოძრაობას“, 34 % კი „ქართულ ოცნებას“ ასახელებს“ - IRI
access_time2023-04-25 13:15:07
IRI-ს კვლევის მიხედვით, გამოკითხულთა 39 პროცენტი აცხადებს, რომ ნებისმიერ გარემოებაში ხმას არ მისცემდა „ერთიან ნაციონალურ მოძრაობას“.   კითხვაზე რომელ პარტიას არ მისცემდით ხმას, ნებისმიერ გარემოებაში, შედეგები შემდეგნაირად გადანაწილდა, „ერთიანი ნაციონალური მოძრაობა – 39%; „ქართული ოცნება“ – 34%; „კონსერვატიული მოძრაობა – ალტ-ინფო“ -16%; „გირჩი მეტი თავისუფლება – ზურაბ გირჩი ჯაფარიძე“ – 13%; „პატრიოტთა ალიანსი, დავით თარხან-მოურავი და ირმა ინაშვილი“ – 13%; „გირჩი“ -13%;...

მიხეილ ლომთაძის Kaspi.kz-მა აშშ-ში ფასიანი ქაღალდების განთავსებისთვის მზადება დაიწყო

მიხეილ ლომთაძის Kaspi.kz-მა აშშ-ში ფასიანი ქაღალდების განთავსებისთვის მზადება დაიწყო
access_time2023-04-25 12:30:09
მიხეილ ლომთაძის Kaspi.kz-მა შეერთებულ შტატებში შესვლისთვის მზადება დაიწყო. ამის შესახებ ნათქვამია კომპანიის 2023 წლის პირველი კვარტლის ანგარიშში, რომელიც გამოქვეყნდა ორშაბათს, 24 აპრილს. ანგარიშის მიხედვით, ყაზახური ფინტექი მომზადების „ადრეულ ეტაპზეა“, „რადგან ნებისმიერი ტრანზაქცია, რა თქმა უნდა, ბაზრის პირობებზეა დამოკიდებული. ჩვენ ვხედავთ ბევრ პოტენციურ სარგებელს აშშ-ს სიაში, მათ შორისაა გაფართოება, უფრო მრავალფეროვანი აქციონერთა ბაზა და გაზრდილი სავაჭრო ლიკვიდობა“, -...


მსგავსი სიახლეები

up