„2020 არანორმალური წელიწადია, ჩვენ ამას ვერ განვიხილავთ, როგორც ნორმალური ეკონომიკური წელიწადი. ჩვენი ყველაზე მთავარი პრობლემაა ის, რომ ეკონომიკის ერთ სექტორზე საკმაოდ დიდი კონცენტრაცია გვაქვს და ეს არის ტურისტული სექტორი,“ - ამის შესახებ „კომერსანტს“„ისთ გეით ჯგუფის სამეთვალყურეო საბჭოს თავმჯდომარე და ღვინის მწარმოებელი კომპანია „ვაზიანის ხელმძღვანელი ირაკლი იაშვილი ესაუბრა. ბიზნესმენი ლარის კურსზე, პანდმიის შედეგებსა და დღევანდელი ეკონომიკის დივერსიფიცირების აუცილებლობაზე საუბრობს, რათა კონკეტულ სექტორებზე მერყევი ვალუტა ისე არ აისახოს, როგორც ეს განსაკუთრებით ბოლო პერიოდში მოხდა.
ლარის კურსი ვარდნას განაგრძობს, საქართველოს ეროვნული ბანკის მიერ დღეს დადგენილი კურსით, ერთი აშშ დოლარის ოფიციალური ღირებულება 3.2641 ლარია.
„ლარზე უამრავი აზრია და ყველა იმ კუთხიდან საუბრობს, როგორც აწყობს. ჩვენ უნდა ვისაუბროთ იმ კუთხიდან, როგორც არის და არა როგორც აწყობს იმპორტიორს ან ექსპორტიორს, ვის ლარში აქვს შემოსავალი, ვის დოლარში, ვიღაცას აწყობს, ვიღაცას არ აწყობს და ა.შ.
ფუნდამენტალური პრობლემა საქართველოსი არის ის, ლარი არ არის სარეზერვო ვალუტა. ჩვენ ვართ ის ქვეყანა, რომელსაც სჭირდება ბევრი სარეზერვო ვალუტა იმისთვის, რომ ჩვენი კურსი იყოს შედარებით სტაბილური.
ჩვენი სიტუაცია არის შემდეგი, ჩვენი მიმდინარე ანგარიშები, რაც არის ძირითადად განმსაზღვრელი ამ სარეზერვო ვალუტის ჩვენს ქვეყანაში, არის ჩვენი საგარეო ეკონომიკური ურთიერთობა. გარეთ რას ჰყიდი და რას ყიდულობ, პლიუს კიდევ არის ე.წ. საგადასახადო ბალანსი, ასევე ჩვენი ემიგრანტების მიერ გადმორიცხული თანხები , ეს ყველაფერი ბალანსდება და მერე აქედან გამომდინარეა მოთხოვნა.
მიმდინარე ანგარიშებში სიტუაცია ხომ გაგვიუარესდა, გასაგებია, რომ იმპორტიც ნაკლები მოგვეცა, ნაკლები ვიყიდეთ ნაკლები გავყიდეთ. მიწოდება ლარსა და დოლარს შორის სხვადასხვა ნიშნულებზე დგება, ან ევროს და ლარს შორის.
მაგალითად, როგორც ნავთობის მწარმოებელ ქვეყნებს აქვს პრობლემა, რომ დიდი კონცენტრაცია აქვს ნავთობში და როცა ნავთობის ფასი ვარდება, ქვეყანას ექმნება სერიოზული პრობლემები. ჩვენ ნავთობი არ გვაქვს , მაგრამ გვაქვს ტურიზმი, შარშან ავიდა ძალიან დიდ ნიშნულზე და საკმაოდ დიდი მოცულობის ვალუტა შემოვიდა, - ამბობს ბიზნესმენი.
ირაკლი იაშვილი რამდენიმე თვით ადრე, ჩვენთან საუბარში აღნიშნავდა, რომ პანდემიის დიაგნოზს ბიზნესი ორ თვეში დაინახავდა, როგორც განმარტავს, ტრანსპორტის მიმართულებით სეროზული ვარდნა სექტორმა სწორედ აგვისტოში დაინახა.
„ველოდი ასეთ სიმძიმეს - ჩემს კომპანიებში უკვე აგვისტოდან დაიწყო პანდემიის ნეგატიური შედეგების ასახვა. ანუ გაზაფხული და ზაფხულის ნაწილი ინერციით გავიარეთ, სატრანსპორტო ინდუსტრია, რომელიც ჩემს ჯგუფში შემოდის სერიოზულ ვარდნას განიცდის და ე ს კომპანიაზე აისახა. ეს მოსალოდნელი იყო იმიტომ, რომ მთელს მსოფლიოში მოთხოვნა არის შემცირებული, შესაბამისად შემცირდა მიწოდება.,“ - განმარტავს იაშვილი.
მარიამ მორგოშია