„ფასიანი გზა ალტერნატიული გზის გარეშე პროდუქტს გააძვირებს“ - უნდა იყოს თუ არა საქართველოში გზით სარგებლობა ფასიანი?

access_time2017-11-02 09:40:52

საქართველოში გზით სარგებლობა მხოლოდ ტრანზიტული სატრანსპორტო საშუალებებისთვის არის ფასიანი, ხოლო მსუბუქი ავტომობილებისთვის და შიდა გადაზიდვებისთვის უფასოა, თუმცა ჯერჯერობით. ხელისუფლება გზით სარგებლობის გადასახადის დაწესებაზე უკვე მუშაობს და ამ ეტაპზე სპეციალურ კვლევებს ატარებს. სპეციალისტები კი აცხადებენ, რომ ასეთი მოსაკრებელი უნდა არსებობდეს, თუმცა მხოლოდ მაშინ, თუ ალტერნატიული გზაც იარსებებს. 


გარკვეულ მონაკვეთებზე გზით სარგებლობაზე სპეციალური მოსაკრებლის დაწესებაზე საუბარი მაშინ დაიწყო, როდესაც რიკოთის ჩქაროსნული მაგისტრალის აშენების გადაწყვეტილება მიიღეს. მაშინ ფინანსთა ყოფილი მინისტრი ნოდარ ხადური აცხადებდა, რომ რომელიმე კონკრეტული გზა იმ შემთხვევაში იქნებოდა ფასიანი, თუ ალტერნატიული გზები იარსებებდა. მოგვიანებით რეგიონული განვითარებისა და ინფრასტრუქტურის ყოფილმა  მინისტრმა ნოდარ ჯავახიშვილმა განაცხადა, რომ რიკოთის ალტერნატიული გზა, კერძოდ, ჩუმათელეთი-ზესტაფონის მონაკვეთი ფასიანი უნდა იყოს.


ამასთან, რამდენიმე დღის წინ საავტომობილო გზების დეპარტამენტის თავმჯდომარე გიორგი სეთურიძე „კომერსანტთან“ საუბარში აღნიშნავდა, რომ გზით სარგებლობაზე გადასახადი დაწესების საკითხზე სპეციალური ჯგუფი  მუშაობს.


 „ამ ეტაპზე ფასიან გზებზე საუბარი არ არის. კვლევები მიმდინარეობს, ჯერ არ დასრულებულა, მაგრამ ეს კვლევები გარკვეული მონაკვეთის ფასიანად გადაკეთების პერსპექტივას არ გულისხმობს. რა თქმა უნდა, გამორიცხული არაფერი არ არის, თუმცა წინასწარი მონაცემებით, ჩვენ მივდივართ იქითკენ, რომ ზოგადად საქართველოში ცალკეული მონაკვეთები ფასიანი არ უნდა იყოს და გზათა სარგებლობის გადასახადი სხვა ტიპის უნდა იყოს. თუ რა ტიპის, ამას რამდენიმე კომპეტენტური ორგანიზაცია იკვლევს“, - აცხადებს სეთურიძე.


უნდა იყოს თუ არა ქვეყანაში გზით სარგებლობა ფასიანი და ამასთან, როგორია საერთაშორისო პრაქტიკა? როგორც „კომერსანტს“ სატრანსპორტო დერეფნის კვლევის ცენტრის დამფუძნებელმა პაატა ცაგარეიშვილმა განუცხადა, ფასიანი გზის არსებობა გამართლებულია მხოლოდ ალტერნატიული გზის არსებობის შემთხვევაში.


„თუ გზა აშენდება კერძო ინვესტიციით, მასზე გადასახადის დაწესება ჩვეულებრივი მოვლენაა, რათა გზაზე დახარჯული თანხის ამოღება მოხდეს. თუმცა აუცილებელი პირობაა, რომ ასეთ გზას ალტერნატივა გააჩნდეს. შეიძლება ალტერნატიული გზა დაბალი ხარისხის იყოს, უფრო გრძელი, მაგრამ აუცილებელად უნდა იყოს. ნებისმიერ პიროვნებას უნდა ჰქონდეს არჩევანის უფლება, უფასოდ იმგზავროს თუ ფასიანი გზით. მაგალითად, რიკოთის ჩქაროსნული მაგისტრალი შესაძლებელია იყოს ფასიანი, თუკი მისი ალტერნატიული გზა იარსებებს“, - აცხადებს ცაგარეიშვილი.


მისივე თქმით, ქვეყანაში ინფრასტრუქტურით სარგებლობის გადასახადი 200 ლარს შეადგენს და აღნიშნულ გადასახადს მხოლოდ ტრანზიტულად მოძრავი სატვირთო ავტომობილები იხდიან: „ეს წესი დაახლოებით ათი წელია მოქმედებს. თუმცა ზოგადად გზით სარგებლობა ფასიანი თუ იქნება, ეს დროული და აუცილებელია.“


რაც შეეხება საერთაშორისო გამოცდილებას, მისი თქმით, ევროპის ქვეყნებში გზით სარგებლობაზე სპეციალური მოსაკრებელი არის დაწესებული და ასეთი პრაქტიკა საქართველოშიც უნდა დაინერგოს.


„მეზობელ ქვეყნებს, მაგალითად, სომხეთს ფასიანი გზები არ აქვს. თურქეთში კი ზოგიერთი ხიდის გავლაც კი ფასიანია. რაც შეეხება ევროპის ქვეყნებს, მათ გზით სარგებლობაზე გადასახადის სხვადასხვა მეთოდები აქვთ დაწესებული. მაგალითად, გერმანიაში თუ სატვირთო ავტომობილი ეკოლოგიურად სუფთაა და „ევრო 6“-ის სტანდარტის, შედარებით ნაკლებ გადასახადს იხდის. თუ უფრო დაბალი კატეგორიის არის, ანუ „ევრო 3“-ის სტანდარტის, მეტ გადასახადს იხდის. ეკოლოგიურ ასპექტებს გადამწყვეტი მნიშვნელობა ეთმობა. ცენტრალური ევროპის ქვეყნებში - სლოვაკეთში, ჩეხეთში, ბულგარეთში, ხორვატიაში, როგორც კი შედიხარ, საზღვარზევე იხდი გარკვეულ თანხას და ქვეყნის მასშტაბით დაუბრლოკელებლად მოძრაობ. ასე რომ, ნებისმიერი ქვეყანა თავის პოლიტიკას თავად განსაზღვრავს. ჩვენც თუ გვინდა ცივილური სამყაროს წევრები ვიყოთ და ინფრასტრუქტურა ყოველთვის გამართული გვქონდეს, გზით სარგებლობაზე გადასახადი უნდა დავაწესოთ, ეს აუცილებელია“, - აღნიშნავს პაატა ცაგარეიშვილი.


ქვეყანაში გზით სარგებლობაზე გადასახადის დაწესებაზე საუბრობს საქართველოს ტრანსპორტისა და გზების ასოციაციის ხელმძღვანელი დავით მესხიშვილიც, რომელიც ასევე აცხადებს, რომ ალტერნატიული გზის გარეშე, ჩქაროსნულ მაგისტრალზე გადასახადის დაწესება გაუმართლებელი იქნება.


 „ტრანზიტული ავტომანქანებისთვის გადასახადი უნდა არსებობდეს. ევროპულ ქვეყნებში ეს ჩვეულებრივი მოვლენაა. მძიმე სატვირთო სატრანსპორტო საშუალებები გზის საფარს მეტად აზიანებენ. გადასახადიდან აღებული თანხები გზის შენახვას ხმარდება. რაც შეეხება შიდა ტრანსპორტირებას, ეს საკითხი არაერთხელ წამოიჭრა. ჩემი აზრით, ამის განხილვა შეგვიძლია დავიწყოთ მხოლოდ მას შემდეგ, რაც ჩქაროსნული ავტობანის პარალელურად გვექნება სხვა გზა, რომლითაც უფასო მგზავრობა შეგვეძლება. შეიძლება ეს გზა მთლიანად არ იყოს ფასიანი და გადასახადი მხოლოდ გარკვეულ მონაკვეთებზე დაწესდეს“, - აღნიშნავს მესხიშვილი.


მისი თქმით, თუ გზით სარგებლობა ფასიანი გახდა ალტერნატიული გზის არარსებობის ფონზე, ამან შესაძლოა, ამან პროდუქცია გააძვიროს.


„ფასიანთან ერთად, უფასო გზაც უნდა იყოს. ძალიან ბევრი ადამიანი თავს ირჩენს რაიონებიდან დედაქალაქში პროდუქტების ჩამოტანით და მათი გაყიდვით. ფასიანი გზა ალტერნატივის გარეშე ტრანსპორტირებას და პროდუქტებს გააძვირებს. მართალია, ზოგიერთ ქვეყანაში ალტერნატიული გზა არ არის და მხოლოდ ფასიანი გზებია, მაგრამ ჩვენი ეკონომიკური მდგომარეობა არ იძლევა ამის საშუალებას, რომ ადამიანებს გადაადგილების საშუალება, რითაც თავს ირჩენენ, მოვუსპოთ ან გავაძვიროთ“, - განმარტავს მესხიშვილი.


ამასთან, მისი თქმით, გზით სარგებლობაზე გადასახადის არსებობის გამოცდილება ქვეყანას ჰქონდა, როდესაც რიკოთის გვირაბი ფასიანი იყო: „ეს პრაქტიკა ახალი არ არის. როცა რიკოთის გვირაბი ფასიანი იყო, ვისაც გადახდის საშუალება არ ჰქონდა, უღელტეხილზე შემოვლითი გზით სარგებლობდა. მომავალშიც ასე უნდა იყოს, ვისაც უნდა, რომ სწრაფად გაიაროს, ფული უნდა გადაიხადოს და ის გადახდილი თანხა, გზის ექსპლუატაციას მოხმარდეს.“



ავტორი: თეონა კენჭიაშვილი

 




British American Tobacco-მ 100 მილიონი დოლარის დავა უზენაეს სასამართლოშიც მოიგო

person access_time2017-11-20 11:00:52
British American Tobacco-მ სააპელაციო სასამართლოს შემდეგ 100 მილიონი დოლარის სასამართლო დავა უზენაეს სასამართლოშიც მოიგო. როგორც „კომერსანტთან ექსკლუზიურად British American Tobacco-ს დირექტორი კორპორატიულ და იურიდიულ საკითხებში ზვიად სხვიტარიძე აცხადებს, ეს არის უპრეცედენტო თანხა. მისივე თქმით, უზენაესმა სასამართლომ დაუშვებლად ცნო საქმე განსახილველად მიეღო. მისივე განცხადებით, თავად ეს გადაწყვეტილება კი იმას ნიშნავს, რომ ქვეყანაში ამ საკითხზე დავა...

“ყოჩაღ მთავრობა და ეროვნული ბანკი: კვლავ შემოაგდო ლარის გაუფასურების ცრუ ვერსია და თუთიყუშებივით ერთ ხმაში აიყოლია ყველა”

person access_time2017-11-19 15:29:31
...

“პირველი იანვრიდან ხელფასს დაერქმევა ხელფასი, პრემიას - პრემია"- ირაკლი ხმალაძე

person access_time2017-11-19 12:56:41
პირველი იანვრიდან ძალაში შედის სახელფასო რეფორმა, რომლითაც წლის განმავლობაში პრემიის ოდენობა ჯამურად 10%–ს უნდა შეადგენდეს. ამის შესახებ ტელეკომპანია „იმედის“ პირდაპირ ეთერში თბილისის ვიცე–მერმა ირაკლი ხმალაძემ განაცხადა. მისივე თქმით, პირველი...

Bloomberg-მა 2017 წლის საუკეთესო ბიზნეს სკოლები დაასახელა

person access_time2017-11-18 12:30:40
Bloomberg ამერიკის საუკეთესო ბიზნეს სკოლების ყოველწლიურ რეიტინგს აქვეყნებს. ზედიზედ მესამე წელია სიის სათავეში Harvard ხვდება. მიმდინარე წელს რეიტინგში პოზიციები გაიუმჯობესეს პენსილვანიის უნივერსიტეტმა და MIT -მა. რეიტინგის შედეგენისას შემდეგი კრიტერიუმები გამოიყენეს: კურსდამთავრებულების და სტუდენტების სამეცნიერო მიღწევები; კურსდამთავრებულების დასაქმების მაჩვენებელი და მათი საშუალო ანაზღაურება. Columbia Business School-ის კურსდამთავრებულები სწავლის...

სად არის თქვენს მიერ დაანონსებული გაზრდილი ინვესტიციები ბატონო გიორგი?

person access_time2017-11-18 11:00:18
„2017 წლიდან ლარი ისე გამყარდება, რომ ეროვნულ ბანკს მიჯნის დადება მოუწევს“, — ამის შესახებ საპარლამენტო უმრავლესობის დეპუტატმა, გიორგი გაჩეჩილაძემ 2016 წლის ნოემბერში მთავრობის ახალი შემადგენლობის პარლამენტში მოსმენისას განაცხადა . ამასთან, გიორგი გაჩეჩილაძემ მთავრობის ახალ შემადგენლობას კითხვაც დაუსვა, თუ როგორ შეძლებენ მომავალში გამყარებულ ლარზე ზღვარის დაწესებას. მაშინ „მწვანეთა პარტიის” ლიდერმა, გიორგი გაჩეჩილაძე ისიც განაცხადა, რომ მომავალ წელს საქართველოში ენერგეტიკის სფეროში...


მსგავსი სიახლეები